Este posibil ca o echipă internațională de cercetători să fi descifrat codul pentru ceea ce face ca cineva să fie „cool”. Și indiferent unde locuiți, trăsăturile de personalitate care fac o persoană „cool” par să fie consecvente în toate țările, potrivit studiului publicat săptămâna aceasta în Journal of Experimental Psychology și citat de CNN.
Cercetătorii au descoperit că, în comparație cu persoanele considerate „bune” sau „favorabile”, cele considerate „cool” sunt percepute ca fiind mai extrovertite, hedoniste, puternice, aventuroase, deschise și autonome.
„Cel mai surprinzător lucru a fost să vedem că aceleași atribute apar în fiecare țară”, a declarat Todd Pezzuti, profesor asociat de marketing la Universidad Adolfo Ibáñez din Chile, care a fost unul dintre cercetătorii principali ai studiului.
„Indiferent dacă este vorba de China, Coreea, Chile sau SUA, oamenilor le plac persoanele care depășesc limitele și provoacă schimbări”, a spus el. „Așadar, aș spune că coolness-ul reprezintă ceva mai fundamental decât eticheta propriu-zisă de coolness”.
„Cool” nu este același lucru cu „bun”
Cercetătorii - de la Universidad Adolfo Ibáñez, University of Arizona și University of Georgia - au efectuat experimente între 2018 și 2022 cu aproape 6.000 de persoane din zeci de țări: Australia, Chile, China, Germania, India, Mexic, Nigeria, Spania, Africa de Sud, Coreea de Sud, Turcia și Statele Unite.
Participanții au fost rugați să se gândească la o persoană din viața lor pe care o percep ca fiind „cool”, „necool”, „bună” sau „rea”. Apoi au fost rugați să evalueze personalitatea acelei persoane folosind două scale: scara de personalitate Big Five, un model științific utilizat pe scară largă care ajută la descrierea trăsăturilor de personalitate, și Chestionarul Portrait Values, menit să măsoare valorile de bază ale unui individ.
Participanții la studiu au asociat în mod constant faptul de a fi calm, conștiincios, universalist, agreabil, cald, sigur, tradițional și conformist cu a fi o persoană bună, mai mult decât cu a fi o persoană cool. A fi capabil a fost considerat a fi atât „cool”, cât și „bun”, dar nu în mod distinct.
Dar formula pentru a fi „cool” era să ai cele șase trăsături de caracter - mai extrovertit, hedonist, puternic, aventuros, deschis și autonom - indiferent de vârsta, sexul sau nivelul de educație al persoanei.
Cercetătorii cred că te naști „cool”, nu devii
Pezzuti nu crede că aceste trăsături „cool” sunt ceva ce poate fi învățat.
„Ne naștem cu aceste atribute”, a spus el. „Cinci dintre aceste atribute sunt trăsături de personalitate, iar trăsăturile de personalitate tind să fie destul de stabile.”
Cercetarea a arătat că oamenii „cool” și oamenii buni nu sunt la fel, dar ar putea exista unele trăsături care se suprapun, a declarat co-liderul cercetării, Caleb Warren, profesor asociat de marketing la Universitatea din Arizona.
„Pentru a fi considerat cool, cineva trebuie de obicei să fie oarecum simpatic sau admirabil, ceea ce îl face similar cu oamenii buni”, a declarat Warren într-un comunicat de presă. „Cu toate acestea, oamenii cool au adesea alte trăsături care nu sunt neapărat considerate „bune” în sens moral, cum ar fi hedonismul și puterea”.
O limitare a cercetării a fost că în studiu au fost incluse doar persoanele care au înțeles ce înseamnă „cool”. Pezzuti a spus că ar fi interesant - dar dificil - să se stabilească dacă rezultatele ar fi similare în rândul culturilor mai tradiționale sau al grupurilor îndepărtate de oameni care ar putea fi mai puțin familiarizați cu termenul.
„Nu știm ce am găsi în culturile supertradiționale, cum ar fi triburile de vânători și culegători sau grupurile care practică agricultura de subzistență”, a spus Pezzuti.
„Un lucru pe care l-am propune este că, în aceste culturi, oamenii „cool” nu au un rol la fel de important, deoarece inovația, sau inovația culturală, nu este la fel de importantă în aceste culturi”, a spus el. „Așadar, aș spune că oamenii „cool” sunt probabil prezenți în acele culturi, dar rolul lor nu este la fel de important și probabil nu sunt la fel de admirați ca în alte culturi.”
„Cool” poate fi controversat
Când i s-a cerut să se gândească la o personalitate publică sau la o celebritate care întruchipează „coolness” pe baza cercetărilor sale, Pezzuti a spus imediat Elon Musk, CEO-ul Tesla și SpaceX.
„Este o figură controversată, dar cineva care îmi vine în minte este Elon Musk”, a declarat Pezzuti, adăugând că acesta îndeplinește toate condițiile celor șase atribute identificate în studiu.
Musk este „incontestabil de puternic” și autonom, a spus el, și pare a fi extrovertit datorită prezenței sale pe platformele social media și în mass-media.
„Am auzit că este timid, poate mai timid decât pare, dar din exterior, pare foarte extrovertit. Este amuzant. Participă la podcasturi și este mereu în fața camerelor de filmat”, a explicat Pezzuti.
O parte din comportamentul lui Musk pare să fie, de asemenea, hedonist, a spus el. „A fumat marijuana la cel mai popular podcast din lume, ”The Joe Rogan Experience„.”
Și Pezzuti a adăugat că ideile lui Musk despre colonizarea planetei Marte arată că acesta este deschis și aventuros.
Noua lucrare este unul dintre puținele studii empirice care examinează ce anume îi face pe oameni „cool”, a declarat Jonah Berger, profesor asociat de marketing la Wharton School of Business din cadrul Universității Pennsylvania.
„În timp ce oamenii se întreabă (și teoretizează) de mult timp despre ceea ce îi face pe oameni să fie cool, nu au existat multe cercetări empirice reale pe această temă, așa că este minunat să vedem lucrări care explorează acest spațiu”, a scris Berger, care nu a fost implicat în noua lucrare.
Există, totuși, pași pe care îi putem face pentru a fi mai „cool”, chiar dacă nu ne naștem așa
„În timp ce coolness ar putea părea ceva cu care te naști, există cu siguranță pași pe care oamenii îi pot lua pentru a încerca să se miște în această direcție”, a spus el. „Având în vedere cât de mulți oameni doresc să fie cool și câți bani sunt cheltuiți cu acest scop în minte, cu siguranță pare a merita studiat.”
Cercetările viitoare în acest domeniu ar putea evalua coolness-ul în tandem cu bunătatea și răutatea, mai degrabă decât izolat de acestea, a declarat Jon Freeman, profesor asociat de psihologie la Universitatea Columbia.
„În viața reală, coolness-ul poate fi o calitate pozitivă, dar poate avea și o conotație negativă în anumite contexte sociale. Ar putea fi valoros pentru lucrările viitoare să se examineze diferențele dintre coolness-ul bun și coolness-ul rău, iar abordarea acestui studiu oferă o bază excelentă”, a scris Freeman, care, de asemenea, nu a fost implicat în noul studiu.
„Din punct de vedere științific, răceala pare a fi mult mai mult un produs al inferenței și al construcției sociale decât al geneticii, deși temperamentul de nivel scăzut informat de genetică ar putea contribui la construcția continuă a personalității”, a spus el.
„Cool” este adânc înrădăcinat în vocabularul nostru social, deoarece servește ca o prescurtare pentru inferențe complexe. Acesta încapsulează semnale de statut, afiliere și identitate în moduri care sunt instantanee, dar profund stereotipate. Dintr-o perspectivă științifică, studierea coolness-ului este importantă tocmai pentru că dezvăluie modul în care inferențele rapide și schematice ale trăsăturilor influențează comportamentul și dinamica socială, în special în epoca social media și a culturii influencerilor."