Atenţie la solduri: ANPC a amendat sute de comercianţi care nu au respectat legea reducerilor sezoniere

10 Feb 2010   •   11:54
Atenţie la solduri: ANPC a amendat sute de comercianţi care nu au respectat legea reducerilor sezoniere ANPC amendeaza magazinele care nu respecta legea pentru reducerile sezoniere
ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // Consumatorii din România s-au obişnuit în ultimii ani să beneficieze de reduceri la produsele pentru care ar fi plătit un preţ mult mai mare în afara perioadei de soldări. Însă nu toţi comercianţii respectă prevederile legale în ceea ce priveşte practica de reducere a preţurilor la unele produse. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat luna trecută peste 750 de operatori economici din toată ţara, cu sume de aproape 1.800.000 de lei, conform unui comunicat al ANPC, remis către Antena3.ro.

În perioada 15 ? 29 ianuarie 2010, ANPC a verificat respectarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor în cadrul vânzărilor de soldare, promoţionale sau de lichidare şi a controlat 801 puncte de lucru ale operatorilor economici. La 776 dintre ele au constatat abateri de la prevederile legale şi le-a sancţionat cu 495 amenzi contravenţionale, în valoare de 1.723.400 de lei, dar şi cu 281 de avertismente. La toţi operatorii economici unde inspectorii ANPC au observat nereguli, aceştia au dispus oprirea temporară a comercializării produselor.

Astfel, la capitolul de abateri la vânzarea de soldare, Autoritatea a constatat omisiunea firmelor de a informa consumatorii cu privire la vânzarea de soldare, care constă concret în data de debut a vânzării de soldare, durata ei şi sortimentul de mărfuri supus soldării, dar şi nerespectarea caracteristicilor specifice vânzării de soldare. În această categorie intră nereguli cum ar fi neconcordanţe între reducerea de preţuri anunţată şi cea reală şi între preţul redus afişat la vânzare şi cel din listele de inventar care au însoţit notificarea către Primărie. De asemenea, alte abateri la soldare au fost nemeţionarea termenului "soldare/soldari/solduri", lipsa informaţiilor cu privire la sortimentul de mărfuri supus soldării, nerespectarea termenului de cel puţin 15 zile de la data notificării la Primărie pentru data de debut a vânzării de soldare şi lipsa notificării privind vânzarea de soldare.

În ceea ce priveşte abateri constatate la vânzarea promoţională, ANPC a amendat anunţarea de promoţii, care în realitate nu se reflectă în preţul de vânzare, neinformarea consumatorilor despre produsele din oferta promoţionala, respectiv produse la ofertă amestecate sau nediferentiate de cele vândute la preţul normal, precum şi neprecizarea duratei vânzării promoţionale. Apoi, amenzile au fost aplicate de comisarii ANPC şi pentru neafişarea datei de debut a promoţiei, practicarea vânzării promoţionale în afara perioadei afişate, lipsa afişajului din care să rezulte că operatorul economic face vânzări promoţionale sau că oferta este valabilă în limita stocului disponibil.

Aceleaşi nereguli au fost sancţioate de către ANPC şi la vânzările de lichidare, dar şi la categoria refeitoare la publicitatea preţurilor pentru vânzările cu reducere.

Reguli pe care comercianţii trebuie să le respecte în cazul soldurilor

Conform legii, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ are obligaţia să o raporteze la preţul de referinţă practicat, mai exact, pe eticheta produsului trebuie să se găsească atât preţul vechi, cât şi preţul nou rezultat din aplicarea reducerii.

În anii anteriori, ANPC a observat că această prevedere nu a fost respectată de unii operatori economici, care fie au trecut pe etichete doar preţul vechi, fie au menţionat două preţuri fără a evidenţia care este cel nou. O altă practică consta în faptul că pe etichetă era trecut preţul vechi şi procentul reducerii, dar fără a specifica preţul nou şi astfel operatorii economici lăsau cumpărătorul să-şi calculeze singur preţul final.

Într-un comunicat din luna ianuarie, remis de Autoritate către Antena3.ro indică faptul că firmele care practică reducerile de preţ trebuie să aibă în vedere că vânzările de soldare trebuie să fie efectuate numai în cursul a două perioade pe an, cu o durata maximă de câte 45 de zile fiecare şi cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzări de soldare şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date.

Apoi, perioadele de soldări trebuie să fie stabilite de comerciant între următoarele limite, respectiv 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna / iarnă şi 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară / vară. Legislaţia mai prevede ca stocul de produse propus pentru soldare să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare. De asemenea, după caz, stocul mai poate fi constituir în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare şi nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul vânzărilor de soldare.

Vânzarea de soldare trebuie să aibă loc în structurile de vânzare în care produsele respective erau vândute în mod obişnuit. Documentele legale justificative care atestă ca stocul de produse propus pentru soldare să fie constituit cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare şi achitat cu cel puţin 30 de zile înainte de această dată trebuie să fie pastrate pentru a putea fi prezentate, de câte ori este nevoie, organelor de control abilitate.

Conform comunicatului ANPC, vânzarea de soldare este acea vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea de "soldare/ soldari/ solduri" şi care, printr-o reducere de preţ, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri dintr-o firmă de vânzare cu amănuntul, în scopul reînnoirii sezoniere a sortimentului de mărfuri.
Produsele care pot fi supuse soldării sunt articolele de îmbrăcăminte, articolele de blănărie-pielărie, confecţiile, tricotajele, inclusiv lenjeria, ţesăturile, marochinăria, încălţămintea şi articolele sezoniere de sport-turism, precum şi alte produse sezoniere.

Paula Safta, Antena3.ro

Parteneri
x close