x close

Daily Income. Cum aducem bani în Portul Constanţa

de D.D.    |    15 Mai 2014   •   10:36
În contextul economic şi geopolitic de astăzi, portul Constanţa trebuie tratat ca un bun strategic de interes naţional, care prin investiţii şi politici coerente să fie reintrodus pe harta celor mai importante porturi europene.

Potenţial există. La momentul actual, conform unei analize PwC, totalul mărfurilor de provenienţă asiatică care se îndreaptă spre Europa depăşeşte 55 de milioane de containere anual. Chiar dacă 10% din acest volum, adică peste 5,5 milioane de containere, este destinat Europei centrale şi de est, traficul marfar ocoleşte Constanţa şi este livrat clienţilor prin porturile din Rotterdam, Hamburg sau Anvers.

Redirecţionând o bună parte a fluxurilor de marfă prin Constanţa şi dezvoltand sectorul logistic, România ar putea să adauge aproape 11 miliarde de Euro la Produsul Intern Brut şi să creeze pe termen mediu peste 100.000 de noi locuri de muncă.

Transportatorii ar avea şi ei de câstigat pentru că ar putea să reducă traseul cu 7 zile, iar costurile de transport s-ar reduce cu până la 20%. Pentru asta este nevoie însă de un regim fiscal atractiv şi de o infrastructura rutieră, feroviară sau fluvială mult mai dezvoltată decât în prezent, capabilă să se branşeze la fluxul suplimentar generat de Portul Constanta.

Momentan se dezbate şi o posibilă preluare a 13% din acţiunile Portului Constanţa, de către primaria oraşului - iar diluarea actiunilor deţinute de Ministerul Transporturilor ar putea să continue ăi cu o listare pe bursa, a unui pachet suplimentar de 15%. Discuţia e importantă, pentru că de abilităţile manageriale ale entităţii care va gestiona portul, nu depind doar cele peste 30.000 de locuri de muncă actuale, ci si valorificarea la maximum a oportunităţilor suplimentare pe care portul Constanta le va avea după ce România va intra şi în spaţiul Schengen.

Problemele care trebuie rezolvate nu sunt însă puţine: pentru a deveni cu adevărat competitiv şi mult mai profitabil, portul trebuie să reducă costurile şi tarifele, destul de ridicate într-o comparaţie europeană, dar şi să ţină sub control contrabanda portuara pe care unii analişti o estimează la peste 1 miliard de Euro anual.

"La Constanţa, principalul obstacol în acest moment este durata prea mare a încărcării-descărcării, handlingul e încă oarecum rigid, şi o chestiune legată de faptul că nu există încă suficient spaţiu pentru a putea fi concesionat, pentru a putea atrage investitori privaţi.(...)  Sunt convins că un management autentic privat, autentic profesionist, autentic depolitizat - asta este cheia succesului la Constanţa, ca şi la orice altă întreprindere cu capital majoritar de stat - ar putea să rezolve aceste probleme şi să descătuşeze potenţialul fantastic al acestei zone", a declarat Mircea Geoană, invitat în emisiunea Daily Income.

 

Parterneri
Parterneri
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri!
Nu, multumesc Accept
sati