Antena 3 CNN Economic Biz News De ce e obligată industria alimentară să iasă la export?

De ce e obligată industria alimentară să iasă la export?

De ce e obligată industria alimentară să iasă la export?
20 Iun 2014   •   17:46

Industria alimentara este un domeniu vital al oricarei economii, ea furnizand o marfa tot mai cautata- hrana capabila sa acopere necesarul fiziologic al populatiilor, mentinand si imbunatatind starea lor de sanatate. Cu atat mai importanta este in tara noastra, ca principal debuseu al produselor din agricultura, data fiind ponderea fara egal a populatiei legate de acest sector, ceea ce il face esential atat din punct de vedere economic, cat si social.

Firesc, in aceste conditii, ca industria alimentara sa fie cel mai mare sector manufacturier din Romania, avand in 2012 o cifra de afaceri de 10,7 miliarde euro si fiind primul sau angajator, cu 185 mii salariati.

Principalii factori care determina tendinta tot mai vizibila catre export sunt :
• Puterea modesta de cumparare a romanilor, care limiteaza drastic marimea pietei autohtone si determina, de altfel, consumuri medii la fel de modeste la principalele alimente scumpe (mezeluri, lactate, etc) ;
• Modernizarea si expansiunea rapida a fabricilor de procesare, beneficiare ale fondurilor europene prin programul SAPARD, coroborate cu productia si mai ales potentialul agricol al tarii, generand astfel o competitivitate crescanda ;
• Conjunctura mondiala favorabila, cresterea exponentiala a cererii determinand preturi tot mai remunerante firmelor capabile sa concureze la nivel european si mai ales global.

Trebuie notat de asemenea suportul constituit de programul de sprijin al exportului girat de Ministerul Economiei care, acoperind o buna parte a costurilor expozantilor si adaugand un plus de atractivitate prin pavilioanele nationale, stimuleaza participarea IMM-urilor la marile targuri internationale de profil, usurand mai ales accesul celor care nu au incercat inca pietele externe din cauze financiare si legate de riscul insuccesului. In ciuda constrangerilor birocratice si procedurale si a resurselor banesti limitate, programul are un impact major in cresterea an de an a numarului companiilor care initiaza astfel primele contacte cu distribuitori de mari dimensiuni din Europa si nu numai.
Pe fondul unui an agricol foarte bun, dar si in baza celor de mai sus, exportul agroalimentar are o evolutie constant ascendenta, iar anul trecut am inregistrat o balanta comerciala net pozitiva. Tendinta se mentine si in primul trimestru din acest an cand, raportat valoric la aceeasi perioada din 2013, importul scade cu 3 procente, iar exportul creste cu 40%. Chiar daca in cifre absolute ponderea mare e detinuta inca de cereale sau oleaginoase, trebuie sa consemnam avansul considerabil al exportului de ulei (+75%), zahar (+65%), lapte si lactate (+44%), carne porc (+42%), precum si balanta constant pozitiva de la mezeluri, de exemplu, toate ilustrand competitivitatea noastra ridicata pe o piata unica in care concurenta este acerba.

Exista insa si fenomene negative care afecteaza aceste dezvoltari, intre care criza economica prelungita care a scazut puternic profitabilitatea ; decapitalizarea si conditiile de creditare vitrege care scad apetitul si forta logistica necesara penetrarii de noi piete. Dar cele mai grave consecinte le are concurenta neloiala exercitata de economia subterana, stimulata consistent de o fiscalitate exagerata, pe primul plan fiind nivelul TVA la alimente care e depasit in UE numai de Danemarca si Ungaria (cu mentiunea ca tara vecina isi extinde niveluri speciale reduse la anumite categorii de alimente). Cu atat mai mare este impactul acestui nivel urias in cazul unei populatii sarace, pentru care pretul este criteriul numarul unu in decizia de cumparare.

Romalimenta pune, de aceea, constant pe primul plan al preocuparilor sale lupta pentru restrangerea evaziunii fiscale si a economiei negre in general si considera extrem de necesara si urgenta reducerea TVA la alimente.

In ceea ce priveste exportul alimentar, pe langa efortul si talentul companiilor este nevoie de cresterea sustinerii de la buget si transparentizarea regulilor de alocare si, pe de alta parte, de grabirea incheierii de acorduri veterinare cu tarile terte de interes pentru a permite accesul produselor alimentare de origine animala cu valoare adaugata mare.

×
Parteneri
Ministrul Agriculturii, prima reacție în scandalul puilor vopsiţi
x close