Antena 3 CNN Economic Transporturi Cele mai vechi aeroporturi din lume. Numărul 3 te va surprinde, este din România

Cele mai vechi aeroporturi din lume. Numărul 3 te va surprinde, este din România

D.C.
8 minute de citit Publicat la 11:18 03 Iun 2025 Modificat la 12:06 03 Iun 2025
aeroport
Cele mai vechi aeroporturi din lume FOTO: Getty Images

Data viitoare când ești blocat în sala de așteptare a unui aeroport, amintește-ți că s-ar putea să stai exact acolo unde s-a scris istorie în aviație. În timp ce majoritatea dintre noi ne plângem de întârzierile din aeroporturile moderne și de cafeaua prea scumpă, imaginează-ți câtă răbdare trebuiau să aibă primii aviatori, care trebuiau să construiască piste înainte să poată, la propriu, să decoleze.

Industria aviației a evoluat enorm de la acele zile de pionierat, însă, remarcabil, câteva aeroporturi din zorii aviației continuă să funcționeze și astăzi.

Cele mai vechi aeroporturi din lume

Aceste 10 aeroporturi vechi - unul dintre ele sitiat în România - au fost martore la întreaga evoluție a zborului, de la biplane cu aripi din pânză la avioane supersonice, demonstrând că unele lucruri chiar devin mai bune odată cu vârsta!

10. Aeroportul Internațional Albany (ALB) – Deschis în 1928

Aeroportul Internațional Albany (ALB) este o dovadă a dezvoltării aviației americane la sfârșitul anilor 1920.

Inițial creat pentru a deservi regiunea capitalei statului New York, aeroportul a început să funcționeze în epoca de aur a aviației, când zborul comercial era încă un lux pentru cei bogați și aventuroși.

De-a lungul istoriei sale de aproape un secol, aeroportul a trecut prin numeroase transformări. Renovări majore au avut loc în 1962, modernizând terminalul pentru a primi era avioanelor cu reacție.

O altă extindere semnificativă din 1979 a dublat capacitatea aeroportului, iar renovarea din 1998 a adus facilități moderne și a îmbunătățit fluxul pasagerilor.

Cel mai recent proiect major, în 2000, a inclus un terminal dedicat pentru Southwest Airlines (WN), reflectând influența tot mai mare a companiilor low-cost în aviația americană.

Astăzi, Aeroportul Internațional Albany procesează aproximativ 2,7 milioane de pasageri anual, fiind o poartă esențială către nordul statului New York și conectând regiunea cu destinații interne și internaționale importante.

9. Aeroportul Internațional Minneapolis/Saint Paul (MSP) – Deschis în 1920

Aeroportul Internațional Minneapolis/Saint Paul (MSP) și-a început activitatea ca Speedway Field în 1920, într-o perioadă în care aviația trecea de la uz militar la uz civil, după Primul Război Mondial. Evoluția sa reflectă dezvoltarea infrastructurii aviatice americane.

În 1923, aeroportul a fost redenumit Wold-Chamberlain Field, în onoarea a doi pionieri locali ai aviației. Acest nume a rezistat 25 de ani, până în 1948, când a devenit Aeroportul Internațional Minneapolis-St. Paul (MSP), reflectând importanța sa regională tot mai mare.

Astăzi, MSP are două terminale și patru piste, fiind un hub major pentru Delta Air Lines (DL) și partenerii săi din alianța SkyTeam.

Aeroportul conectează Minneapolis cu destinații din toată America, menținând rute esențiale pe distanțe lungi spre Londra Heathrow (LHR), Amsterdam (AMS) și Seul Incheon (ICN). Această conectivitate a făcut din MSP unul dintre cele mai importante noduri aviatice din interiorul SUA.

8. Aeroportul Sydney (SYD) – Deschis în 1920

Aeroportul Sydney (SYD) deține distincția de a fi atât al optulea cel mai vechi aeroport operațional continuu din lume, cât și cel mai vechi din emisfera sudică.

Înființarea sa în 1920 a marcat intrarea Australiei în era modernă a aviației, poziționând Sydney ca un punct-cheie de legătură între Australia și restul lumii.

Dezvoltarea aeroportului s-a accelerat în anii 1930, odată cu construcția primelor piste din pietriș în 1933.

Trei ani mai târziu, aeroportul a fost redenumit Sydney Kingsford Smith Airport (SYD), în onoarea celui mai celebru pionier al aviației australiene, Sir Charles Kingsford Smith. Până în 1949, aeroportul avea trei piste și a deschis primul terminal internațional dedicat, semnalând importanța tot mai mare a Australiei în aviația globală.

Era avioanelor cu reacție a sosit la Sydney în 1969, odată cu introducerea serviciilor Boeing 707 de către Qantas.

Astăzi, Aeroportul Sydney procesează aproximativ 40 de milioane de pasageri anual, fiind cel mai aglomerat aeroport din Australia și principalul hub pentru Qantas (QF), Jetstar (JQ) și Virgin Australia (VA).

7. Aeroportul Paris-Le Bourget (LBG) – Deschis în 1919

Aeroportul Paris-Le Bourget (LBG) a fost deschis în 1919 ca singura facilitate aviatică a Parisului, deservind capitala Franței până la deschiderea Aeroportului Orly în 1932.

Deși a fost înlocuit ca principal aeroport al Parisului, Le Bourget și-a câștigat locul în istoria aviației prin mai multe momente memorabile.

Cel mai faimos moment a avut loc în mai 1927, când Charles Lindbergh a finalizat primul zbor transatlantic solo, aterizând la Le Bourget după o călătorie de 33,5 ore din New York. Serviciile comerciale s-au extins rapid după această publicitate, stabilind Le Bourget ca principal hub aviatic european.

Totuși, până în 1952, limitările de capacitate au forțat Air France (AF) să își mute întreaga operațiune la Aeroportul Orly (ORY). În loc să dispară, Le Bourget s-a reinventat ca facilitate specializată. Astăzi, găzduiește celebrul Salon Aeronautic de la Paris o dată la doi ani.

6. Aeroportul Amsterdam Schiphol (AMS) – Deschis în 1916

Aeroportul Amsterdam Schiphol (AMS) și-a început activitatea în septembrie 1916 ca bază aeriană militară, reflectând originile aviației în context militar în timpul Primului Război Mondial.

Tranziția către operațiuni civile a avut loc imediat după sfârșitul războiului, poziționând Schiphol ca una dintre cele mai timpurii facilități aviatice comerciale din Europa.

Aeroportul a trecut prin provocări majore în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când forțele germane i-au distrus parțial infrastructura. Totuși, angajamentul olandez față de reconstrucție și extindere a transformat Schiphol, în perioada postbelică, într-unul dintre cele mai importante noduri aviatice din Europa.

Designul unic al aeroportului include un terminal continuu, împărțit în trei secțiuni distincte, maximizând eficiența operațională.

Infrastructura impresionantă a Schiphol include șase piste, permițând gestionarea celor mai mari avioane din lume și menținând o punctualitate excepțională. În 2023, aeroportul a procesat aproape 62 de milioane de pasageri internaționali, clasându-se pe locul trei la nivel mondial după traficul internațional de pasageri.

5. Aeroportul Roma Ciampino (CIA) – Deschis în 1916

Aeroportul Roma Ciampino (CIA) a fost deschis în 1916, servind drept principala poartă aeriană a capitalei Italiei timp de aproape o jumătate de secol. Aeroportul a jucat un rol crucial în stabilirea poziției Italiei în aviația internațională în perioada interbelică și ulterior.

Ciampino și-a menținut statutul de aeroport principal al Romei până în 1960, când deschiderea Aeroportului Leonardo da Vinci-Fiumicino (FCO) a mutat majoritatea operațiunilor comerciale către noua și mai mare facilitate. Această tranziție a marcat o schimbare semnificativă în rolul Ciampino în rețeaua aviatică a Italiei.

Timp de peste patru decenii după această tranziție, Aeroportul Roma Ciampino (CIA) a funcționat în principal ca facilitate pentru zboruri charter și servicii VIP. Totuși, anul 2007 a marcat o altă transformare, când companiile low-cost au descoperit potențialul aeroportului.

Astăzi, aeroportul dispune de o clădire terminal cu 16 porți de îmbarcare, conectând Roma cu destinații din toată Europa și servind ca o alternativă importantă la mai marele Aeroport Fiumicino (FCO).

4. Aeroportul Bremen (BRE) – Deschis în 1913

Aeroportul Bremen (BRE) a fost deschis în 1913, reprezentând una dintre primele facilități aviatice din Germania proiectate special pentru avioane, nu pentru dirijabile, care erau predominante în acea perioadă. Această abordare vizionară a poziționat Bremen ca pionier în infrastructura aviației cu aripă fixă.

Primul Război Mondial a transformat temporar aeroportul în bază militară, dar operațiunile comerciale au fost reluate în 1920, când KLM (KL) a lansat servicii care legau Bremen (BRE) de Aeroportul Amsterdam Schiphol (AMS). Această rută a fost una dintre cele mai timpurii servicii comerciale internaționale din Europa.

Anii 1930 au adus o extindere semnificativă a Aeroportului Bremen (BRE), dar al Doilea Război Mondial a întrerupt din nou operațiunile civile. Recuperarea postbelică a inclus sosirea Lufthansa în anii 1950, stabilind Bremen ca un nod important în rețeaua aviatică germană aflată în reconstrucție.

Astăzi, Aeroportul Bremen (BRE) deservește peste 1,8 milioane de pasageri anual, conectând nordul Germaniei cu centre de afaceri și destinații de vacanță din toată Europa.

3. Aeroportul Internațional București Băneasa Aurel Vlaicu (BBU) – Deschis în 1912

George Valentin Bibescu a fondat una dintre primele școli de zbor din România în 1912, creând ceea ce avea să devină Aeroportul Internațional București Băneasa Aurel Vlaicu (BBU). Această facilitate reprezintă cel mai vechi aeroport operațional continuu din Europa de Est și reflectă adoptarea timpurie a tehnologiei aviatice în regiune.

Timp de decenii, Băneasa a servit ca hub intern pentru TAROM, în timp ce operațiunile internaționale erau concentrate pe Aeroportul Internațional Henri Coandă (OTP).

La începutul anilor 2000, TAROM (RO) și-a consolidat operațiunile la facilitatea mai mare, dar Băneasa a rămas al doilea cel mai aglomerat aeroport din România, fiind deosebit de popular printre companiile low-cost.

Totuși, până în 2012, facilitățile au fost considerate inadecvate pentru piața aviatică în creștere a României, ducând la transformarea aeroportului într-o facilitate dedicată zborurilor private și charter.

2. Aeroportul Hamburg (HAM) – Deschis în 1911

Aeroportul Hamburg (HAM) a fost deschis în 1911, devenind al doilea cel mai vechi aeroport operațional continuu din lume. Longevitatea sa reflectă atât excelența ingineriei germane, cât și importanța strategică a orașului ca centru comercial al Europei de Nord.

Între 2001 și 2009, Aeroportul Hamburg (HAM) a trecut printr-un proiect de renovare de 370 de milioane de dolari, care l-a transformat într-o facilitate avansată de aviație.

Renovarea a inclus două clădiri terminal noi, capabile să primească aeronave mari, inclusiv Airbus A380, și a integrat aeroportul cu sistemul de transport metropolitan al Hamburgului, îmbunătățind conectivitatea regională.

Astăzi, Aeroportul Hamburg (HAM) asigură legături cu peste 125 de destinații din Europa, iar pe distanțe lungi operează zboruri spre Dubai și Doha prin Emirates (EK) și Qatar Airways (QR).

Aeroportul a procesat peste 13 milioane de pasageri în ultimii ani, deși acest număr rămâne sub vârful pre-pandemic de 17 milioane, reflectând eforturile continue de recuperare ale industriei.

1. Aeroportul College Park (CGS) – Deschis în 1909

Aeroportul College Park (CGS) din Maryland deține titlul prestigios de cel mai vechi aeroport operațional continuu din lume, fiind deschis în august 1909. Facilitatea a fost aleasă special de Wilbur Wright ca loc pentru instruirea ofițerilor militari ai Armatei SUA, stabilindu-și astfel locul în istoria aviației încă de la început.

Serviciile comerciale de transport aerian au început la College Park în decembrie 1911, făcându-l unul dintre primele aeroporturi care au trecut de la instruire militară la operațiuni civile. Semnificația istorică a aeroportului i-a adus porecla de „leagănul aviației”, reflectând rolul său în anii de început ai aviației americane.

Totuși, atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 au avut un impact semnificativ asupra operațiunilor aeroportului College Park. Datorită proximității față de Washington, D.C., TSA a impus restricții stricte de operare din motive de securitate națională.

Aceste restricții au pus capăt planurilor ambițioase ale Tailwind Airlines de a lansa servicii comerciale între College Park și Skyport Marina din Manhattan folosind aeronave Cessna Grand Caravan.

Aceste 10 aeroporturi reprezintă mai mult decât simple noduri de transport; ele sunt muzee vii ale istoriei aviației, fiind martore la cea mai mare aventură a umanității, desfășurată deasupra lor.

De la legătura cu frații Wright a College Park până la eficiența modernă a Schiphol, fiecare facilitate spune o poveste unică despre adaptare, inovație și perseverență.

Chiar dacă pasagerii de astăzi iau de-a gata miracolul zborului, aceste aeroporturi ne amintesc că drumul aviației de la vis la rutină a fost cu adevărat extraordinar.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

x close