Antena 3 CNN Externe Iranul amenință că închide strâmtoarea Hormuz, ruta pe unde trece 20% din producția globală de petrol: „Ar fi un coșmar”

Iranul amenință că închide strâmtoarea Hormuz, ruta pe unde trece 20% din producția globală de petrol: „Ar fi un coșmar”

Andrei Paraschiv
2 minute de citit Publicat la 15:52 14 Iun 2025 Modificat la 20:03 14 Iun 2025
nave pe mare
Deși Iranul a amenințat anterior cu închiderea strâmtorii ca răspuns la tensiunile geopolitice, nu a luat măsuri în acest sens până acum. Imagine cu caracter ilustrativ. Foto: Getty Images

Aproximativ o treime din comerțul global cu petrol și 20% din gazul natural lichefiat (GNL) trec prin Strâmtoarea Hormuz, ceea ce face ca o eventuală închidere a acesteia, ca urmare a unui conflict mai amplu în regiune, să afecteze grav comerțul și prețurile de piață, inclusiv pentru Iran, scrie Anadolu.

Piețele globale monitorizează cu atenție Strâmtoarea Hormuz, un coridor vital pentru transportul petrolului și GNL-ului, pe fondul temerilor că escaladarea conflictului dintre Israel și Iran ar putea perturba traficul pe această cale navigabilă îngustă.

Situată între Golful Persic și Golful Oman, Strâmtoarea Hormuz este o rută maritimă îngustă, dar esențială, prin care trece zilnic aproape o treime din comerțul mondial cu petrol, adică între 17 și 20 de milioane de barili de țiței.

Aproximativ 70% din volumul de petrol tranzitat prin această strâmtoare ajunge în Asia, având drept mari destinatari țări precum China, Japonia, India, Coreea de Sud, Singapore, Thailanda, Pakistan și Filipine, conform Agenției Internaționale pentru Energie.

Ruta este crucială și pentru exporturile de GNL, în special din Qatar și Emiratele Arabe Unite, care asigură circa 20% din comerțul mondial cu gaz natural lichefiat. Europa reprezintă o destinație importantă pentru GNL-ul care traversează Strâmtoarea Hormuz.

Deși Iranul a amenințat anterior cu închiderea strâmtorii ca răspuns la tensiunile geopolitice, nu a luat măsuri în acest sens până acum. Totuși, escaladarea tensiunilor după atacurile aeriene israeliene asupra Iranului a reaprins îngrijorările privind posibile întreruperi ale aprovizionării și creșteri ale prețurilor la energie.

Închiderea Strâmtorii Hormuz va fi un „coșmar absolut”

Organizația Maritimă pentru Comerț din Regatul Unit a avertizat miercuri că tensiunile din regiune ar putea duce la o escaladare a activităților militare pe aceste rute navigabile critice, afectând astfel transportul maritim. De asemenea, Consiliul Maritim Baltic și Internațional a subliniat că orice atac ar putea avea un impact direct asupra transportului pe mare.

Unii analiști consideră că Iranul are multe de câștigat dacă închide Strâmtoarea Hormuz, dat fiind că aproape toate exporturile sale de petrol, dar și o mare parte din importurile de petrol ale Chinei, tranzitează această rută.

Arne Lohmann Rasmussen, analist șef și director de cercetare la Global Risk Management, a declarat că o închidere a Strâmtorii Hormuz ar reprezenta un "coșmar absolut" pentru piața petrolului.

"Dacă Iranul blochează această rută îngustă, ar putea afecta până la 20% din fluxurile globale de petrol. O astfel de închidere ar putea împinge prețul petrolului peste 100 de dolari", a spus el.

Creșterea prețului petrolului

În urma atacurilor israeliene de vineri dimineață asupra Teheranului, asupra instalației nucleare de la Natanz din Isfahan, dar și asupra orașelor Lorestan și Kermanshah, prețul petrolului a crescut cu peste 7%, atingând 73,58 dolari pe baril, un nivel maxim în ultimele cinci luni.

În aceste atacuri ar fi fost uciși înalți oficiali militari iranieni, inclusiv comandantul șef al Corpului Gărzilor Revoluționare, Hossein Salami, și generalul-maior Mohammad Bagheri.

Israelul a vizat și zone rezidențiale din Teheran, provocând numeroase victime civile. De asemenea, mai mulți oameni de știință nucleari au fost uciși în atacul asupra instalației nucleare de la Natanz, în Isfahan.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close