Antena 3 CNN Externe Omenirea se pregătește, la noapte, de întâlnirea cu 2023 BU, asteroidul care trece pe sub orbita sateliților geostaționari | Cum arată cel mai defavorabil scenariu

Asteroidul 2023 BU, a cărui descoperire a fost relatată de presa internațională în ultimele zile, are una dintre cele mai apropiate traiectorii de Pământ care au fost înregistrate vreodată.

Sursa foto: pixabay
de Redacția Antena 3 CNN    |    26 Ian 2023   •   17:05

Vineri dimineață, la ora 2:27 după fusul orar al României, 2023 BU va trece la circa 3.600 de kilometri pe deasupra Americii de Sud.

Spre comparație, orbitele sateliților geostaționari, utilizați, între altele, în telecomunicații, se află o distanță de 10 mai mare de suprafața terestră.

În pofida apropierii extreme, nu există risc de impact, potrivit agenției spațiale americane, NASA.

2023 BU măsoară între 3,5 și 8,5 metri în diametru.

Citește și: Nucleul intern al Pământului pare că a încetat să se rotească şi ar putea să-şi inverseze sensul

În cel mai defavorabil caz, 2023 BU va genera o minge de foc și mai mulți meteoriți, spun specialiștii

În cazul - considerat drept improbabil de specialiști - în care se va dezintegra în păturile dense ale atmosferei, obiectul ceresc va genera o minge de foc și mai mulți meteoriți.

Spre comparație, meteoritul care s-a dezintegrat deasupra sudului Rusiei, la Celiabinsk, în 2013, măsura circa 20 de metri.

Incidentul de atunci a provocat, de asemenea, fenomene vizuale spectaculoase iar unda de șoc produsă de distrugerea în atmosferă a spart geamurile imobilelor.

2023 BU a fost depistat sâmbătă la un observator din Crimeea de astronomul amator Ghennadi Borisov, cel care a descoperit cometa interstelară Borissov în 2019.

Zeci de observații ulterioare efectuate în observatoare astronomice din întreaga lume au confirmat apropierea asteroidului.

După trecerea prin atmosfera Pământului, 2023 BU ar urma să-și schimbe orbita

Se estimează că apropierea extremă de Terra a lui 2023 BU îi va modifica acestuia dramatic orbita în jurul Soarelui.

Înainte de sosirea sa, asteroidului orbita circular în jurul astrului zilei, cu o perioadă de 359 de zile.

Ulterior întâlnirii cu Pământul, va avea nevoie de 425 de zile pentru a efectua o orbită completă, potrivit NASA.

Asteroizii care ar putea provoca o extincție în masă, descoperiți de astronomi

În jurul Pământului orbitează milioane de asteroizi însă doar câțiva au capacitatea de a distruge viața pe planetă în cazul unui impact.

Astfel, în apropiere de Terra s-ar afla circa cinci milioane de bucăți de rocă având dimensiuni de circa 25 de metri. Doar mai puțin de jumătate de procent dintre acești asteroizi au fost inventariați.

În cazul unei traiectorii de impact cu Pământul, un astfel de asteroid s-ar distruge în atmosferă provocând o explozie pe cer care, în mod potențial, ar putea răni populația de la sol.

Frecvența unui astfel de fenomen a fost stabilită de specialiști la o întâlnire în decurs de 100 de ani.

Cu totul alta este situația asteroizilor cu dimensiuni de până la 10 kilometri. Ciocnirea cu un astfel de corp ceresc ar duce la formarea unui crater de 100 de kilometri în diametru și la o extincție în masă.

Astfel de întâlniri nedorite s-ar putea produce o dată la 100 - 200 de milioane de ani.

Vestea bună este că doar patru astfel de asteroizi există în apropiere de Pământ și sunt ținuți sub observație atentă, notează BBC