Antena 3 CNN Life Știinţă Cel mai valoros produs agricol din lume. Ce au descoperit cercetătorii în genomul plantei de cafea

de O.P.    |    08 Sep 2014   •   07:53

O echipă de oameni de știință a anunțat joi decodarea genomului plantei de cafea, identificând o serie de atribute genetice care ar putea fi folosite pentru a dezvolta noi tipuri de plante de cafea, conform unui material publicat în ultimul număr al revistei Science, transmite Reuters.

Astfel de plante de cafea modificate genetic ar putea să reziste mai bine în medii aride, în fața amenințării unor boli sau a unor dăunători. De asemenea, tot prin intermediul ingineriei genetice se vor putea obține boabe de cafea cu un conținut mai ridicat de cofeină sau cu arome mai intense.

Cercetătorii au decodificat genomul cafelei "Coffea canephora" sau Robusta. Această plantă de cafea este folosită în aproximativ 30% din industria cafelei și este preferată pentru producerea nessului. Cel mai răspândit tip de cafea este Arabica, caracterizată de un gust mai puțin puternic dar mai fin. În prezent cercetătorii lucrează și la decodificarea genomului acestui tip de cafea.

Conform rezultatelor obținute, planta de cafea conține o vastă colecție de enzime implicate în sinteza principiului activ al cafelei, cofeina. Aceste enzime au evoluat independent de cele similare conținute de planta de cacao sau ceai.

Prin comparație cu alte plante examinate de cercetători, cafeaua conține grupuri mai extinse de gene cu rol în sinteza de compuși alcaloizi și flavonoide care conferă aroma și gustul amar al boabelor.

"Pentru orice plantă agricolă, decodarea genomului este necesară pentru a putea pune în practică tehnologii selective de reproducere sau modificări moleculare", susține geneticianul Victor Albert de la Universitatea din Buffalo, unul dintre cercetătorii care au decriptat genomul cafelei. Conform acestuia, genomul cafelei are o mărime medie pentru o plantă, conținând aproximativ 25.500 de gene responsabile pentru sinteza diferitelor proteine. Cafeaua este cel mai valoros produs agricol din lume. În fiecare zi, la nivel mondial, sunt consumate 2,25 miliarde de cești de cafea, conform estimărilor, iar producția de cafea de anul trecut a depășit 8,7 milioane de tone.

Ce pensie va primi un român care a muncit 35 de ani, după noua lege