Antena 3 CNN Life Știinţă Date extraordinare despre civilizaţia din Australia, descoperite cu ajutorul unei noi analize genetice

Sursa foto: Foto: lonelyplanet.com
15 Ian 2013   •   14:36
Oamenii de ştiinţă au crezut până acum că Australia a fost un teritoriu izolat între apariţia primilor oameni, în urmă cu 40.000 de ani, şi sosirea europenilor, în secolul al XIX-lea. Probe noi descoperite de cercetători arată însă că teritoriul australian s-a confruntat cu un val de imigranţi veniţi din India.

Potrivit autoritlor studiului, acei imigranţi ar fi adus cu ei în Australia anumite unelte din piatră de mici dimensiuni, denumite microlite, dar şi dingo-ul, o specie de câine sălbatic care trăieşte în Australia, relatează AFP.

Pentru a ajunge la aceste concluzii, cercetătorii germani au comparat anumite variaţii genetice ale aborigenilor din Australia cu cele ale populaţiilor din Noua Guinee, din Asia de Sud-Est şi din India.

"Rezultatele ne fac să ne gândim la un flux substanţial de gene din India venite în Australia acum 4.230 de ani, cu mult înainte de primele contacte cu europenii", a declarat Irina Pugach de la Institutul Max Planck, coordonatoarea studiului.

"Această perioadă coincide şi cu numeroasele schimbări din Australia, reflectate de datele arheologice, precum tehnologia uneltelor din piatră şi maniera de a transforma plantele. În condiţiile în care noi am detectat un flux de gene din India, sosite în Australia în jurul aceleiaşi perioade, este probabil ca acele schimbări şi apariţia câinelui dingo să fie asociate cu respectiva migraţie", a adăugat Irina Pugach.

Analizele genetice au mai dezvăluit şi o origine comună a populaţiilor aborigene din Australia, Noua Guinee şi a grupului Mamanwa, un grup etnic din Filipine, care datează din urmă cu 35.000 - 45.000 de ani. În acea perioadă, Australia şi Noua Guinee formau un singur bloc geografic, denumit Sahul. Oamenii de ştiinţă susţin cele trei grupuri s-au despărţit în urmă cu aproximativ 36.000 de ani.

"Această descoperire întăreşte ipoteza potrivit căreia populaţiile descind dintr-un prim flux migrator din Africa, plecat spre Sud, în timp ce alte grupuri au ajuns acolo mai târziu", precizează Mark Stoneking de la Institutul Max Planck, coautor al studiului.

Datele genetice indică şi faptul că aborigenii australieni şi populaţia din Noua Guinee s-au despărţit mai devreme în istoria teritoriului Sahul, nu atunci când Noua Guinnee s-a separat de Australia din cauza creşterii nivelului oceanului, în urmă cu 8.000 de ani.

Horia Constantinescu a demisionat de la șefia ANPC