Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperire făcută la Observatorul Astronomic Bârlad, aplaudată de astronomii ruși. ”E o premieră la nivelul astronomiei românești”

Sursa foto: Foto: Facebook/Astro Bârlad
10 Feb 2016   •   19:07

O novă roșie luminoasă, descoperită în urmă cu un an de muzeograful Ciprian Vîntdevară, cu un telescop de la Observatorul Astronomic al Muzeului "Vasile Pârvan" din Bârlad, este potrivit unor oameni de știință din Rusia o descoperire importantă, aceștia redactând o lucrare în care prezintă detalii despre acest corp ceresc.

După cum afirmă muzeograful bârlădean Ciprian Vîntdevară, raportat inițial ca o posibilă supernovă cu denumirea PSN J14021678+5426205, corpul ceresc observat de la Bârlad s-a dovedit mai târziu 'o novă mai puțin obișnuită, luminoasă roșie, o categorie foarte rară de nove ce se formează în general în urma fuzionării a două stele din secvența principal'.

La un an de la această descoperire, o echipă formată din oameni de știință din Rusia au finalizat de redactat o lucrare științifică, ce explică detaliat natura acestui obiect descoperit la Bârlad. Una din concluzii este că nova roșie luminoasă din galaxia Messier 101 s-a manifestat în parametri extremi: o durată de erupție maximă, o amplitudine a erupției minimă și o luminozitate maximă posibilă pentru acest tip, scrie Agerpres.

'Se pare că a fost un sistem binar format din două stele gigante, angrenate pe o orbită ce a dus în final la fuzionarea lor. În urma acestui proces a rezultat o stea roșie supergigantă, ceva asemănător cu Betelgeuse din galaxia noastră. Am știut de anul trecut că e o descoperire importantă, dar în urma explicațiilor date de oamenii de știință din Rusia mi-am dat seama că este mai mult decât ceea ce am crezut inițial. Este o descoperire cu un ecou foarte mare în comunitatea internațională. Este o bucurie, o recunoaștere a muncii și pasiunii pentru astronomie, este o premieră la nivelul astronomiei românești',
a declarat muzeograful Ciprian Vîntdevară.

O telegramă emisă pe 28 ianuarie 2016 confirmă descoperirea făcută la Obsevatorul Astronomic al Muzeului "Vasile Pârvan" din Bârlad. În numărul 5 al revistei Perseus, care va apărea în luna mai, vor fi publicate mai multe detalii științifice despre importanta descoperire făcută la Bârlad.

Pasionat de astronomie, Ciprian Vîntevdevară a pus bazele Clubului 'Perseus' din Bârlad. A reușit să adune în club mai mulți oameni care îi împărtășesc pasiunea, realizează periodic observații astronomice și organizează în fiecare an la Bârlad, o tabără de astronomie apreciată la nivel național.

Termoenergetica opreşte apa caldă în 100 de blocuri din Bucureşti