Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperire uriașă făcută de oamenii de știință

Descoperire uriașă făcută de oamenii de știință

06 Iul 2017   •   18:12

O nouă particulă formată din trei quarci, cele mai mici "cărămizi" ale materiei cunoscute, a fost descoperită la Large Hadron Collider (LHC), anunţat joi Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN), relatează AFP şi DPA.

"Este o particulă foarte grea şi instabilă", a explicat pentru AFP Matthew Charles din cadrul Laboratorului de fizică nucleară şi înalte energii a CNRS, de la universitatea Pierre şi Marie Curie, care a participat la cercetări.

Această nouă particulă, botezată "Xicc++", este formată din doi quarci de tip charm şi un quarc de tip up, făcând parte din familia barionilor.

Practic, toată materia pe care o observăm în jurul nostru este formată din barioni, dintre care cei mai cunoscuţi sunt protonii şi neutronii.

Cum există şase tipuri de quarci, există numeroase tipuri de barioni.

Particula "Xicc ++", cu doi quarci de tip charm (quarci grei), a fost teoretizată, dar până în prezent nu a putut fi observată.

"Această observare este o validare a calculelor bazate pe modelul standard", explică cercetătorul.

"Modelul standard", elaborat la începutul anului 1970, integrează cunoştinţele actuale despre particule şi forţele fundamentale. El nu explică însă existenţa materiei întunecate şi a energiei întunecate, care reprezintă împreună 95% din Univers.

Modelul nu permite nici înţelegerea gravitaţiei sau a teoriei generale a relavităţii a lui Einstein. Oamenii de ştiinţă încearcă prin urmare să descopere o breşă în această teorie, iar descoperirea de noi particule îi ajută să o supună la noi teste.

Existenţa acestei noi particule a fost dovedită datorită experienţelor desfăşurate la marele accelerator de particule LHC, aflat la frontiera între Elveţia şi Franţa.

"Pentru a produce aceste particule aveţi nevoie de coliziuni de înaltă energie, de un accelerator de particule precum LHC", susţine Matthew Charles.

"Particula a existat pentru numai 0,0000000000005 secunde şi s-a mişcat între 50 şi 100 de milionimi dintr-un metru", a declarat pentru DPA directorul pentru cercetare al CERN, Giovanni Passaleva.

LHC a permis descoperirea în 2012 a celebrului Boson al lui Higgs, considerat de fizicieni cheia de boltă a structurii fundamentale a materiei şi numit şi "particula lui Dumnezeu".

Sursă: Agerpres