Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperirea făcută ce astronomi care "deschide o nouă ERĂ". Ce au văzut în spaţiu

Sursa foto: Foto: sciencedaily.com
de O.P.    |    02 Noi 2014   •   10:21

Într-un sistem solar binar (cu două stele), astronomii au descoperit o structură nemaivăzută: sistemul are nu un disc protoplanetar, aşa cum au multe dintre sistemele solare cunoscute, ci două discuri de materie din care se formează planete, iar între cele două există un flux continuu de materie.

Descoperirea a fost făcută de astronomii de la Laboratorul de Astrofizică din Bordeaux şi de la Centrul Naţional de Cercetare Ştiinţifică din Franţa, cu ajutorul telescopului ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), rezultale fiind publicate în  jurnalul Nature.

În sistemul solar binar GG Tau-A, aflat la 460 de ani-lumină de Pământ, în constelaţia Taurul, există, în jurul stelelor, două discuri concentrice de materie din care se formează planetele, iar din discul exterior se transferă continuu materie în cel interior, care, fără acest aport permanent, şi-ar fi epuizat de multă vreme resursele, scrie descoperă.ro.

Simulările computerizate preziseseră existenţa  acestui transfer de materie prin golul dintre cele două discuri protoplanetare concentrice, dar acum au fost observate, pentru prima oară, în acest gol, mase de gaz în care confirmă faptul că discul interior supravieţuieşte pe seama celui exterior.

Descoperirea poate avea implicaţii majore pentru formarea planetelor, spun cercetătorii.

Planetele se formează din resturile de material rămase după naşterea stelelor, resturi care alcătuiesc, în jurul stelei, un nor de materie numit disc protoplanetar ; e un proces foarte lent şi necesită existenţa unui disc protoplanetar durabil în timp, pentru a-l susţine.

Dacă şi în alte sisteme cu mai multe stele au loc fenomene de “realimentare” similare celui observat în sistemul GG Tau-A, acest lucru ar putea explica frecvenţa mare cu care sunt descoperite planete în sistemele binare.

Șeful Serviciului Secret din România, întâlnire de taină la Damasc