Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperirea uimitoare care "schimbă tot ce ştiam despre viaţa de pe Pământ"

Descoperirea uimitoare care "schimbă tot ce ştiam despre viaţa de pe Pământ"

Sursa foto: Foto: foxnews.com
29 Noi 2012   •   18:05

În timp ce Lacul Vida, situat în McMurdo Dry Valleys din Estul Antarcticii nu va fi niciodată o destinaţie de vacanţă, acesta este casa unor microbi descoperiţi recent. Nathaniel Ostrom, un zoolog de la Universitatea din Michigan, este coautorul lucrării "Viaţa microbiană la -13 grade Celsius într-un lac sigilat de gheaţă din Antarctica", scrie msutoday.msu.edu.

Ostrom a făcut parte din echipa care a descoperit o colonie antică, care se pare că este izolată de mai bine de 2800 de ani. Microbii trăiesc într-o "saramură" cu o salinitate mai mare de 20%, o concentraţie mare de amoniac, azot, hidrogen, sulf, nitrat de azot şi oxid de azot - cele mai mari concentraţii descoperite vreodată într-un mediu subacvatic.

"Este un mediu incredibil. Descoperirea ne dă indicii despre alte locuri izolate şi îngheţate de pe Pământ, dar şi despre potenţiale modele de viaţă de pe alte planete acoperite de gheaţă care ar putea adăposti depozite saline şi oceane. Unul dintre acestea este  Europa, unul dintre sateliţii planetei Jupiter", a explicat Nathaniel Ostrom.

În timp ce pe suprafaţa Pământului apa este sursa vieţii, plantele folosesc fotosinteza pentru a obţine energie, în izvoarele termale de pe fundul oceanului, departe de razele Soarelui, energia chimică eliberată de procesele hidro-termale întreţin viaţa.

Viaţa în Lacul Vida este complet lipsită de Soare şi oxigen. În schimb, este formată din concentraţii mari de hidrogen gazos, nitraţi, nitriţi şi oxid de azot care oferă energia chimică pe care se bazează tot ecosistemul microbian izolat.

Aceste procese oferă noi perspective asupra modului în care viaţa se dezvoltă pe Pământ şi funcţia asupra altor organisme planetare, spune Ostrom.

Sondaj CURS: Trei candidaţi despărţiţi de doar 4% la PMB