Misiunea Blue Ghost Mission 1 a companiei Firefly Aerospace a devenit prima aselenizare comercială complet reușită, oferind lecții neprețuite și descoperiri surprinzătoare care vor influența viitoarele misiuni robotice și umane pe Lună, scrie Space.
Landerul Blue Ghost a atins cu succes solul lunar pe 2 martie, în zona țintită Mare Crisium, livrând zece instrumente științifice și tehnologii experimentale prin inițiativa NASA Commercial Lunar Payload Services (CLPS). A funcționat timp de peste 14 zile în lumina solară — adică 346 de ore — și chiar a supraviețuit 5 ore în noaptea înghețată lunară.
Inovații care au dus la o aselenizare perfectă
Jason Kim, CEO-ul Firefly, a povestit emoționat la Simpozionul Spațial de la Colorado Springs cât de tensionat a fost momentul aselenizării, dar și cât de mult a contat designul inteligent cu patru rezervoare de combustibil perfect echilibrate, care a permis stabilitatea landerului. Sistemele au fost testate riguros, cu peste 500 de ore de simulări.
Un alt element-cheie: aselenizarea a fost complet autonomă. „Fără întârzieri, fără erori umane. Totul s-a desfășurat automat”, a spus Kim. Autonomia va rămâne o componentă centrală pentru toate misiunile viitoare Firefly.
Descoperiri neașteptate pe Lună
Printre instrumentele trimise, două s-au remarcat: burghiul LISTER și sistemul PlanetVac. Burghiul, dezvoltat de Texas Tech și Honeybee Robotics, trebuia să pătrundă 3 metri în sol, dar s-a oprit la 1 metru din cauza formațiunilor de rocă extrem de dure — o descoperire importantă despre compoziția Lunii.
De asemenea, echipa a aflat că temperaturile la „amiază lunară” sunt mult mai mari decât se estimase, durând mai mult decât modelele preconizate. Mai mult, landerul a aselenizat aproape de un crater, iar lumina reflectată de pereții craterului a crescut și mai mult căldura — un efect neașteptat, dar relevant pentru misiunile viitoare.
Improvizație „made in Texas”
Pentru a menține funcțională antena în timpul supraîncălzirii, inginerii au ajustat înclinarea acesteia pentru a crea umbră asupra sistemului radio. „Suntem din Texas, știm cum funcționează umbra”, a glumit Kim. Soluția simplă a salvat comunicarea în timpul unei etape critice.
Supraviețuirea în noaptea lunară
Misiunea a testat cu succes funcționarea echipamentelor în noaptea lunară, o premieră pentru un lander comercial. LISTER a fost ultimul instrument care a rămas activ, oferind date prețioase. Bateriile au depășit așteptările, iar echipa plănuiește ca viitoarele landere să includă mai multe baterii și radiatoare, pentru a rezista întreaga noapte lunară.
Ce urmează
Firefly pregătește Blue Ghost Mission 2, care va include și un satelit orbitor (Elytra Dark) ce va asigura comunicațiile pentru o misiune pe fața nevăzută a Lunii. Această versiune îmbunătățită va opera două vehicule simultan, unul pe suprafață și unul pe orbită, deschizând drumul pentru explorări de durată și mai precis controlate.
O echipă „de neoprit”
Misiunea de 101 milioane de dolari a fost realizată de o echipă de 60 de oameni din cei 750 de angajați Firefly — pentru unii fiind primul vehicul spațial construit și operat vreodată. „Au reușit. Sunt de neoprit”, a spus Kim.