07 Oct 2019   •   13:41
NOBEL 2019. Doi cercetători americani și unul britanic primesc Premiul Nobel pentru Medicină 132

Cercetătorii William G. Kaelin jr., Sir Peter J. Ratcliffe şi Gregg L. Semenza au fost desemnaţi, luni, câştigătorii Premiului Nobel pentru Medicină din 2019, conform anunţului făcut luni de Thomas Perlmann, secretar general al Comitetului Nobel de la Institutul Karolinska din Stockholm, Suedia.

Cei trei au fost recompensaţi pentru ''descoperirea modului în care celulele simt şi se adaptează la disponibilitatea oxigenului'', potrivit anunţului Comitetului Nobel. Înţelegerea acestui mecanism poate ajuta la dezvoltarea unor noi strategii de combatere a numeroase afecţiuni, inclusiv a cancerului.

Importanţa fundamentală a oxigenului a fost înţeleasă cu câteva secole în urmă, însă modul în care celulele se adaptează la modificarea nivelurilor de oxigen a fost multă vreme un mister. Premiul Nobel pentru Medicină din acest an recompensează studiul care dezvăluie mecanismele moleculare care stau la baza modului în care celulele se adaptează la variaţiile cantităţii de oxigen disponibil.

Detectarea nivelului de oxigen disponibil este esenţial pentru un număr mare de afecţiuni. Descoperirile laureaţilor din acest an, care au identificat mecanismul molecular care reglează activitatea genelor ca răspuns la diferite niveluri de oxigen, au o importanţă fundamentală pentru fiziologie şi deschid calea către noi strategii promiţătoare de combatere a anemiei, cancerului şi a multor alte boli.

William G. Kaelin jr. este cercetător american, profesor de medicină la Universitatea Harvard.

Sir Peter J. Ratcliffe este cercetător britanic, profesor la Universitatea Oxford.

Gregg L. Semenza este cercetător american, profesor la Johns Hopkins University.

Sursă: Agerpres