Antena 3 CNN Life Știinţă O maladie decimează albinele. Omul este principalul responsabil

O maladie decimează albinele. Omul este principalul responsabil

Sursa foto: Foto:pixabay.com
05 Feb 2016   •   13:34

O maladie care decimează populaţiile de albine de pe Terra este originară din Europa, iar răspândirea sa rapidă este din vina apicultorilor, au stabilit cercetătorii britanici şi americani într-un studiu care a fost publicat joi de revista 'Science', scrie AFP.

Virusul responsabil pentru maladia aripilor deformate este deseori transmis la aceste insecte de un acarian numit 'Varroa destructor'. Acesta este un virus comun, dar simptomele bolii sunt mai frecvente în cadrul populaţiilor de albine infectate cu acest parazit.

Cercetătorii de la Universitatea din Exeter (Marea Britanie) şi Berkeley din California (SUA) au descoperit că albinele europene ale speciei 'Apis mellifera' sunt, fără îndoială, la originea tuturor cazurilor de aripi deformate la albinele din stupi infectate cu acest virus.

Singur, acest virus nu reprezintă o ameninţare serioasă pentru albine, dar atunci când se întâlneşte cu acarianul Varroa destructor, care se hrăneşte cu larve, combinaţia este devastatoare, ucigând milioane de albine în ultimele decenii. Această constatare sugerează că această pandemie rezultă din transportul stupilor pentru polenizarea culturilor mai degrabă decât ca un fenomen natural, au ajuns la concluzie cercetătorii.

Acesta este primul studiu care demonstrează că albinele europene sunt sursa acestei pandemii care combină maladia aripilor deformate şi acarianul Varroa destructor, a subliniat Lena Wilfert, de la Universitatea Exeter, co-autoare a studiului.

"Acest lucru arată că răspândirea acestei combinaţii distructive este în mare parte rezultatul activităţii umane, pentru că dacă ar fi fost fenomen natural ne-am fi putut aştepta ca apoi să se transmită între ţările apropiate unele de altele, ceea ce nu este cazul', a spus cercetătoarea menţionând, de exemplu, că în Noua Zeelandă tulpinile responsabile pentru deformarea aripilor la albine sunt originare din Europa.

Constatarea întăreşte considerabil teoria că transportul albinelor de către oameni este cauza acestei pandemii, consideră omul de ştiinţă.

De aceea, este necesară stabilirea unor 'limite stricte privind circulaţia stupilor, chiar dacă aceştia nu sunt infectaţi cu Varroa'. De asemenea, cercetătorii subliniază cât de important este ca apicultorii să ia măsurile necesare pentru eradicarea acestui parazit din stupi dat fiind faptul că polenizatorii sălbatici pot fi, de asemenea, contaminaţi de virus.

O diminuare bruscă a populaţiilor de albine, aceşti polenizatori importanţi de pe Terra, ar putea avea consecinţe grave pentru biodiversitate, agricultură şi economia din întreaga lume, au insistat oamenii de ştiinţă citaţi de agenţia France Presse.

Termoenergetica opreşte iar apa caldă şi căldura, 5 zile, în Bucureşti