Premiile Oscar, a 82-a ediţie - un nou război între americani şi "maimuţele albastre". Care vor fi câştigătorii?

de Cornel Preda    |    05 Mar 2010   •   07:26
Premiile Oscar, a 82-a ediţie - un nou război între americani şi "maimuţele albastre". Care vor fi câştigătorii?

ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // După cutremure mai mici sau mai mari şi valuri de tsunami, ninsori ce au lăsat gropi în asfalt sau precipitaţii ce fac ravagii, totul pe fondul unei persistente crize economice, a venit timpul să ne îndreptăm privirile spre o lume în care deznodămintele sunt adesea fericite, spre o lume unde putem alege binele şi ignora răul. Lumea filmului. Duminică are loc, la Hollywood, a 82-a ediţie a Premiilor Academiei de film (The Academy of Motion Picture Arts and Sciences), la această gală prezentată de Steve Martin şi Alec Baldwin urmând să fie onoraţi actorii, regizorii şi toţi cei care au contribuit la buna noastră dispoziţie.

Cunoscută şi drept Gala Premiilor Oscar, această sărbătoare a filmului, ce a debutat în 1929, vine în acest an cu o schimbare importantă: Academia a decis să mărească, pentru prima oară din 1943, numărul nominalizărilor la categoria "Cel mai bun film" şi să schimbe modalitatea în care acesta este votat. Cei aproape 6.000 de membri ai Academiei vor nota cele mai bune zece filme prezentate în 2009 pe o scară de la 1 (cel mai bun) la 10 (cel mai slab), ivindu-se astfel posibilitatea ca filme controversate sau mediatizate în mod exagerat, până la saturaţie, să nu obţină statueta de aur. De exemplu, Inglourious Basterds, respectiv Avatar vor primi mai multe locuri "unu" decât multe dintre filmele nominalizate, dar ar putea primi la fel de multe locuri 10 şi să cadă astfel în clasamentul final, în comparaţie cu "The Hurt Locker", un film ce ar putea fi notat de mulţi cu al doilea cel mai bun calificativ.

Avatar vs The Hurt Locker: un război conjugal
Cu siguranţă surprizele nu vor întârzia să apară la Kodak Theatre, aşa cum s-a întâmplat de multe ori în anii trecuţi, însă acum vom vorbi despre favoriţi. Iar marea întrebare de la Premiile Oscar de anul acesta este dacă Avatar va pierde duelul cu The Hurt Locker, un duel nu doar cinematografic, ci şi politic, dar mai ales personal între regizorii acestor două filme, cândva soţ şi soţie: James Cameron şi Kathryn Bigelow.

"The Hurt Locker" şi "Avatar" şi-au împărţit cam toate premiile importante în acest sezon şi se află la egalitate pe lista nominalizărilor la Oscar, cu câte nouă fiecare. Dacă "Avatar" a câştigat o luptă importantă pentru "Globurile de Aur", "The Hurt Locker" a fost cu siguranţă pe placul criticilor, regizorilor, scenariştilor şi producătorilor. Dar cu câteva zile înainte de Oscaruri a început decredibilizarea acestui film, lansat încă din iunie 2009 pe piaţa cinematografică.

Criticii au lăudat "The Hurt Locker" pentru modul autentic şi dramatic în care redă activitatea unei echipe de pirotehnişti americani în Irak. Dar atunci când filmul se îndrepta spre statutul de favorit în vederea premiilor Oscar, mai mulţi soldaţi activi şi veterani au ieşit în faţă şi au condamnat exagerarea de tip hollywoodian. Aceştia s-au declarat deranjaţi de descrierea soldaţilor drept nişte rebeli aşa cum este James, un pirotehnist mereu în căutare de adrenalină, care îşi pune viaţa lui, dar şi a echipei, în pericol. "Este un film bun de acţiune dacă habar nu ai nimic despre cum se dezamorsează o bombă sau despre cum e în armată. Prea mult John Wayne şi chestii de cowboy în filmul ăsta. Este prea puţin bazat pe realitate. Mă bucur că au încercat să arate oamenilor ceea ce face noi, dar ar fi trebuit să o facă altfel. Interesul meu este să asigur integritatea mea şi a colegilor mei", a declarat un lider de echipă aflat în provincia Maysan, din sud-estul Irakului.

"David", dacă ne raportăm la buget, a primit şi o lovitură internă în lupta cu "Goliat"-ul Na'vi, unul dintre producători, Nicolas Chartier, fiind taxat public pentru faptul că a încercat să îi convingă pe membrii Academiei, prin repetate mesaje electronice, să voteze "The Hurt Locker" drept câştigător şi arunce "filmul de 500 de milioane de dolari" pe locul 10. Dacă ar câştiga, "The Hurt Locker" ar deveni, conform unor specialişti, filmul cu cele mai mici încasări din istoria Premiilor Academiei care reuşeşte acest lucru. Iar Kathryn Bigelow prima femeie regizor laureată.

Vor triumfa efectele peste defecte?
De partea cealaltă, "Avatar" ar deveni filmul cel mai scump şi cu cele mai mari venituri, precum şi primul SF care ar pleca acasă cu Oscar. Ar fi poate o nedreptate, însă nu ar fi prima.

Dacă "The Hurt Locker" este o poveste menită să arate lumii (mai degrabă americanilor) cât de oropsiţi sunt soldaţii SUA în Irak, prin ce dificultăţi trec pentru a-şi îndeplini misiunile şi cum localnicii pun mai mereu ceva la cale, James Cameron a vrut să predea oamenilor două lecţii cu ajutorul filmului "Avatar": războaiele din Irak/Afghanistan sunt inechitabile şi pot duce la dezastru, iar lumea trebuie să fie mult mai apropiată de natură. Cu un scenariu slăbuţ şi foarte comun - băiatul pleacă într-o misiune secretă, băiatul se îndrăgosteşte de o fată, fata află de misiunea secretă şi se simte înşelată, băiatul salvează situaţia - şi cu actori serbezi, Avatar excelează doar la capitolul imagine şi tehnologie. Este o revoluţie vizuală cu stereotipuri clasice de la Hollywood, din care nu lipseşte scena amoroasă şi o replică ce are sentimentalismul "Eu Tarzan, tu Jane": "Ştii Jake. Suntem împerecheaţi pe viaţă".

Povestea din "Avatar" se desfăşoară în 2154, când omenirea este pe cale de dispariţie din cauză că resursele de energie au fost risipite. Locuitorii, militari americani, călătoresc spre o planetă îndepărtată numită Pandora de unde speră să extragă un minereu valoros, Unobtanium. Petrol să îi zicem. În calea americanilor stă o naţiune, o rasă, de "maimuţe albastre", de "sălbatici", care se luptă contra tehnologiilor avansate ale SUA cu săgeţi şi care doar prin determinare, sacrificiu şi cu ajutorul naturii reuşesc să oprească invazia. "Aş spune că diplomaţia a eşuat" este fraza cheie rostită de conducătorul armatei înainte de a pleca la război, care ne aduce aminte rapid de discursul lui George W. Bush împotriva teroriştilor, ca urmare a evenimentelor de la 11 septembrie.

Conform criticilor, una din marile nedreptăţi din istoria Oscarurilor a fost victoria filmului "Dansând cu lupii" în 1990, în faţa celui regizat de Martin Scorsese: "Goodfellas" (Băieţi buni). Iar acum întrebarea pe care aceiaşi critici o ridică este: "De ce să câştige şi varianta 3D a producţiei lui Kevin Costner un Oscar, douăzeci de ani mai târziu?" Un răspuns simplu ar fi: pentru că este un film revoluţionar pentru industria cinematografică şi viitorul filmelor 3D. Dacă efectele speciale vor învinge celelalte defecte, rămâne să aflăm duminică.

În planul secund
Varianta futuristă a apartheid-ului prezentată în "District 9" şi povestea cutremurătoare a tinerei Precious, din filmul cu acelaşi nume, sunt două creaţii dramatice de excepţie, însă duritatea lor nu este pe placul tuturor şi acest lucru le îndepărtează de marele premiu. Cu siguranţă însă unul dintre cele două filme poate produce surpriza la categoria "Cel mai bun scenariu adaptat", unde favorit pare a fi "Up in the Air".

În "Up in the Air", George Clooney joacă rolul unui important "agent de concedieri", a cărui viaţă izolată se rezumă la cei 16 milioane de kilometri parcurşi cu avionul şi la discursurile motivaţionale şi filozofice către persoanele disponibilizate. Clooney excelează în portretizarea personajului său cinic şi nepăsător, punându-şi farmecul în valoare cu fiecare replică. Acest lucru s-ar putea însă să nu fie suficient pentru a-l învinge pe Jeff Bridges (Crazy Heart) în cursa pentru "cel mai bun actor în rol principal".

Premiul pentru rolul secundar este poate cel mai uşor de acordat. Matt Damon este liderul din teren al Africii de Sud în "Invictus", însă rolul său ca şi actor este mult prea secundar pentru a-l propulsa pe prima poziţie în topul preferinţelor. Câştigător va fi mai mult ca sigur Christoph Waltz, pentru interpretarea calmă a "Vânătorului de evrei" ce vorbeşte patru limbi în "Inglourious Basterds". Şi în cazul actriţelor premiul pentru rolul secundar este rezervat, Mo'Nique având o prestaţie elocventă în rolul mamei abuzive şi victimizate din "Precious".

Premiul pentru "Cea mai bună actriţă în rol principal" va fi disputat de Meryl Streep, pentru "Julie şi Julia", şi Sandra Bullock, mama adoptivă în filmul "The Blind Side" a deja celebrului jucător de fotbal american Mike Oher. O cursă foarte strânsă între o fostă "Miss agent secret", obişnuită mai mult cu comediile decât cu dramele, şi Meryl Streep, care a avut o prestaţie la fel de bună precum o friptură ca la carte a Juliei Child, dar care nu a mai câştigat un Oscar din anii '80, în ciuda celor peste zece nominalizări.

Altfel, baloanele vor ridica probabil o statuetă de aur pentru "Up" la categoria "Cel mai bun film de animaţie", pelicula fiind şi cel de-al doilea lungmetraj de gen selecţionat pentru marele premiu, iar Quentin Tarantino şi-ar putea primi răsplata cu un Oscar pentru "Cel mai bun scenariu original", trofeu pe care l-a mai câştigat şi pentru "Pulp Fiction". "Cel mai bun cântec original" va fi The Weary Kind, din Crazy Heart, pe când "Avatar" nu ar trebui să aibă emoţii pentru trofeele la "Efecte vizuale", "Sunet" sau "Mixaj".

Cornel Preda, Antena3.ro

Iată lista nominalizărilor la Oscar:

Cel mai bun film:

  • Avatar
  • The Blind Side
  • District 9
  • An Education
  • The Hurt Locker
  • Inglourious Basterds
  • Precious
  • A Serious Man
  • Up
  • Up In The Air


  • Cel mai bun regizor:
  • James Cameron pentru "Avatar"
  • Kathryn Bigelow pentru "The Hurt Locker"
  • Lee Daniels pentru "Precious"
  • Quentin Tarantino pentru "Inglourious Basterds"
  • Jason Reitman pentru "Up in the Air"


  • Cel mai bun actor într-un rol principal:
  • Jeff Bridges (Crazy Heart)
  • George Clooney(Up in the Air)
  • Colin Firth (A Single Man)
  • Morgan Freeman (Invictus)
  • Jeremy Renner (The Hurt Locker)


  • Cea mai bună actriţă într-un rol principal:
  • Sandra Bullock (The Blind Side)
  • Helen Mirren (The Last Station)
  • Carey Mulligan (An Education)
  • Gabourey Sidibe (Precious)
  • Meryl Streep (Julie & Julia)


  • Cel mai bun actor în rol secundar:
  • Matt Damon (Invictus)
  • Woody Harrelson (The Messenger)
  • Christopher Plummer (The Last Station)
  • Stanley Tucci (The Lovely Bones)
  • Christoph Waltz (Inglourious Basterds)


  • Cea mai bună actriţă în rol secundar:
  • Penelope Cruz (Nine)
  • Vera Farmiga (Up in the Air)
  • Maggie Gyllenhaal (Crazy Heart)
  • Anna Kendrick (Up in the Air)
  • Mo'Nique (Precious)


  • Cel mai bun film de animatie:
  • "Coraline"
  • "Fantastic Mr. Fox"
  • "The Princess and the Frog"
  • "The Secret of Kells"
  • "Up"


  • Cel mai bun film străin:
  • "Ajami" Israel
  • "El Secreto de Sus Ojos" Argentina
  • "The Milk of Sorrow" Peru
  • "Un Prophete" Franţa
  • "The White Ribbon" Germania


  • Cel mai bun scenariu original:
  • Mark Boal: The Hurt Locker
  • Quentin Tarantino: Ingloourious Basterds
  • Alessandro Camon şi Oren Moverman: The Messenger
  • Joel Coen şi Ethan Coen: A Serious Man
  • Bob Peterson, Pete Docter: Up


  • Cel mai bun scenariu adaptat:
  • Neill Blomkamp şi Terri Tatchell: District 9
  • Nick Hornby: An Education
  • Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci, Tony Roche: In the Loop
  • Geoffrey Fletcher: Precious: Based on the Novel ?Push' by Sapphire
  • Jason Reitman şi Sheldon Turner: Up in the Air


  • Cea mai bună regie artistică:
  • Rick Carter şi Robert Stromberg: Avatar
  • Dave Warren şi Anastasia Masaro: The Imaginarium of Doctor Parnassus
  • John Myhre: Nine
  • Sarah Greenwood: Sherlock Holmes
  • Patrice Vermette: The Young Victoria


  • Cea mai bună imagine:
  • Mauro Fiore: Avatar
  • Bruno Delbonnel: Harry Potter and the Half-Blood Prince
  • Barry Ackroyd: The Hurt Locker
  • Robert Richardson: Inglourious Basterds
  • Christian Berger: The White Ribbon


  • Costume:
  • Janet Patterson: Bright Star
  • Catherine Leterrier: Coco before Chanel
  • Monique Prudhomme: The Imaginarium of Doctor Parnassus
  • Colleen Atwood: Nine
  • Sandy Powell: The Young Victoria


  • Cel mai bun documentar:
  • Anders Řstergaard şi Lise Lense-Mřller: Burma VJ
  • The Cove
  • Robert Kenner şi Elise Pearlstein: Food, Inc.
  • Judith Ehrlich şi Rick Goldsmith: The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers
  • Rebecca Cammisa: Which Way Home


  • Cel mai bun documentar scurt metraj:
  • Jon Alpert şi Matthew O'Neill: China's Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province
  • Daniel Junge şi Henry Ansbacher: The Last Campaign of Governor Booth Gardner
  • Steven Bognar şi Julia Reichert: The Last Truck: Closing of a GM Plant
  • Roger Ross Williams şi Elinor Burkett: Music by Prudence
  • Bartek Konopka şi Anna Wydra: Rabbit ŕ la Berlin


  • Cel mai bun montaj:
  • Stephen Rivkin, John Refoua şi James Cameron: Avatar
  • Julian Clarke: District 9
  • Bob Murawski şi Chris Innis: The Hurt Locker
  • Sally Menke: Inglourious Basterds
  • Joe Klotz: Precious: Based on the Novel ?Push' by Sapphire


  • Machiaj:
  • Aldo Signoretti şi Vittorio Sodano: Il Divo
  • Barney Burman, Mindy Hall şi Joel Harlow: Star Trek
  • Jon Henry Gordon şi Jenny Shircore: The Young Victoria


  • Muzică (Partitură originală):
  • James Horner: Avatar
  • Alexandre Desplat: Fantastic Mr. Fox
  • Marco Beltrami şi Buck Sanders: The Hurt Locker
  • Hans Zimmer: Sherlock Holmes
  • Michael Giacchino: Up


  • Muzică (Cântec original):
  • Randy Newman: "Almost There" din The Princess and the Frog
  • Randy Newman: "Down in New Orleans" din The Princess and the Frog
  • Reinhardt Wagner: "Loin de Paname" din Paris 36
  • Maury Yeston: "Take It All" din Nine
  • Ryan Bingham şi T Bone Burnett: "The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)" din Crazy Heart


  • Scurt metraj animat:
  • French Roast: Fabrice O. Joubert
  • Granny O'Grimm's Sleeping Beauty: Nicky Phelan and Darragh O'Connell
  • The Lady and the Reaper (La Dama y la Muerte): Javier Recio Gracia
  • Logorama: Nicolas Schmerkin
  • A Matter of Loaf and Death: Nick Park


  • Scurt metraj acţiune:
  • The Door: Juanita Wilson şi James Flynn
  • Instead of Abracadabra: Patrik Eklund şi Mathias Fjellström
  • Kavi: Gregg Helvey
  • Miracle Fish: Luke Doolan şi Drew Bailey
  • The New Tenants: Joachim Back şi Tivi Magnusson


  • Sunet:
  • Avatar: Christopher Boyes şi Gwendolyn Yates Whittle
  • The Hurt Locker: Paul N.J. Ottosson
  • Inglourious Basterds: Wylie Stateman
  • Star Trek: Mark Stoeckinger şi Alan Rankin
  • Up: Michael Silvers şi Tom Myers


  • Mixaj:
  • Avatar: Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson şi Tony Johnson
  • The Hurt Locker: Paul N.J. Ottosson şi Ray Beckett
  • Inglourious Basterds: Michael Minkler, Tony Lamberti şi Mark Ulano
  • Star Trek: Anna Behlmer, Andy Nelson şi Peter J. Devlin
  • Transformers: Revenge of the Fallen: Greg P. Russell, Gary Summers şi Geoffrey Patterson


  • Efecte vizuale:
  • Avatar: Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham şi Andrew R. Jones
  • District 9: Dan Kaufman, Peter Muyzers, Robert Habros şi Matt Aitken
  • Star Trek: Roger Guyett, Russell Earl, Paul Kavanagh şi Burt Dalton.




  • Iată şi clipuri de prezentare ale filmelor ce se regăsesc în textul de mai sus:

    Avatar


    The Hurt Locker


    The Blind Side


    Up in the Air


    Precious


    District 9


    Inglourious Basterds


    An Education


    A serious man


    Up


    Invictus


    Julie & Julia


    Nine


    Star Trek

    ExitPOLL
    Parteneri
    x close