Antena 3 CNN Life El este românul care a lucrat la proiectarea motoarelor rachetei Starship, cea mai puternică rachetă construită vreodată. Doctorul în inginerie spațială a lucrat la Întreprinderea de Aviație Bacău

El este românul care a lucrat la proiectarea motoarelor rachetei Starship, cea mai puternică rachetă construită vreodată. Doctorul în inginerie spațială a lucrat la Întreprinderea de Aviație Bacău

Se numără printre românii cu povești deosebite, care merită să fie cunoscute. Doctor în inginerie aerospațială și expert în proiectarea motoarelor de rachete, românul a lucrat pentru companii de top, precum SpaceX, înființată de Elon Musk.

El este românul care a lucrat la proiectarea motoarelor rachetei Starship, cea mai puternică rachetă construită vreodată. Doctorul în inginerie spațială a lucrat la Întreprinderea de Aviație Bacău
Sursa foto: Fundația Humanitas Aqua Forte | Facebook
de Redacția Antena 3 CNN    |    12 Ian 2024   •   22:00

În vârstă de 64 de ani, Bogdan Marcu este inginer aeronaval și spațial român, doctor în inginerie spațială și expert în proiectarea și realizarea motoarelor de rachete.

Românul s-a remarcat prin performanțe deosebite în domeniul construcției de motoare de rachete, activând în cadrul unor companii americane de top, precum Rocketdyne sau SpaceX, cea din urmă fiind înființată de Elon Musk.

Născut în Bacău, Bogdan Marcu a urmat, după absolvirea liceului, cursurile Facultății de Aeronave, din cadrul Institutului Politehnic București, secția Sisteme de Propulsie I.

După absolvirea facultății, românul s-a întors la Bacău, unde a lucrat ca inginer la Întreprinderea de Aviație Bacău, în prezent Aerostar.

Citește și: Tesla a redus autonomia declarată a vehiculelor sale cu până la 60 de kilometri. Compania nu a oferit o explicație oficială pentru această modificare

Acolo, proaspătul inginer a lucrat la secția de reparații motoare de avioane militare Mig-15 și Mig-21.

După doi ani, Bogdan Marcu s-a mutat la Institutul de Aviație din București, devenit apoi Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare, unde a participat la crearea unor proiecte legate de fabricația motoarelor de elicopter sub licență franceză și britanică.

În această perioadă, a participat la testarea și omologarea motorului Rolls-Royce Spey 512.

După șapte ani de carieră în România, Bogdan Marcu pleacă în SUA, cu o bursă de doctorat la University of Southern California.

Aici, românul obține doctoratul în inginerie aerospațială, urmând să facă performanță în domeniul construcției de motoare de rachete.

Rocketdyne și SpaceX

În 1998 se mută la Rocketdyne Propulsion and Power, unde a fost implicat în numeroase proiecte.

De exemplu, în 2004, în cadrul unui proiect care urmărea întoarcerea astronauților americani pe Lună, românul a participat la dezvoltarea și modernizarea motorului J2X.

De asemenea, un alt proiect în care a fost implicat a fost chiar Naveta, la motoarele căreia a lucrat timp de 14 ani. 

"În anul 2008, misiunea Atlantis a inclus în cadrul motoarelor SSME un design original de turbină auxiliară pe care l-am generat și patentat în SUA", a mărturisit românul, pentru Ziarul Deșteptarea.

Ulterior, Bogdan Marcu se mută la SpaceX, corporația înființată de Elon Musk. 

El a proiectat primele prototipuri de turbine pentru varianta de studiu a motoarelor Raptor, care propulsează noile rachete StarShip, destinate viitoarelor misiuni pe Marte.

În galeria foto puteți găsi imagini cu SpaceX Starship, o rachetă de lansare super-greu complet reutilizabil. Având o înălțime de 119 m, este cel mai înalt și mai puternic vehicul de lansare construit vreodată și primul destinat să fie complet reutilizabil, și SpaceX Falcon 9, o rachetă de lansare, medie, parțial reutilizabilă, care poate transporta marfă și echipaj pe orbita Pământului.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Aici a proiectat turbinele motoarelor Merlin 1D si en MVacD, cu care sunt echipate rachetele Falcon 9.

"Au urmat cinci ani de exuberanță, efort, nopți nedormite și satisfacții profesionale enorme. Rachetele Falcon 9, cele pe care le vedem pe ecrane revenind spectaculos la aterizare, folosesc turbinele proiectate de mine în cursul acelor 5 ani", a mai spus românul. 

După Space X, românul a revenit la Rocketdyne, în calitate de coordonator al grupului de dezvoltare a turbinelor, cu proiecte la noile motoare RS-25 pentru NASA Space Launch System.

În paralel cu cariera științifică, Bogdan Marcu este lector universitar la USC Viterbi School of Engineering, colegiu universitar al Universității Sudului Californiei.

×
Parteneri
România nu are bani să îşi trimită sportivii la Olimpiadă
x close