Zona litoralului românesc și bulgăresc a fost ținta unui bruiaj GPS extrem de activ duminică, exact în ziua în care aeronava în care se afla președinta Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, a rămas fără acces la serviciile de navigație, în timp ce se apropia de aeroportul din Plovdiv.
Conform GPS Jam, un site care prezintă zilnic informații legate de regiunile afectate de bruiaj sau semnale false de localizare („spoofing”), zona de litoral a României și Bulgariei a înregistrat duminică un nivel „ridicat” de bruiaj și interferențe GPS.
Deși avionul Ursulei von der Leyen a reușit să aterizeze fără probleme, pierderea bruscă a semnalului GPS în spațiul aerian european este considerată o problemă de securitate majoră, mai ales în contextul tensiunilor crescute generate de războiul din Ucraina și de activitățile de război electronic atribuite Moscovei.
„Întregul sistem GPS al aeroportului a fost blocat. A fost o interferență incontestabilă.”, potrivit surselor citate. După ce a survolat aeroportul timp de o oră, pilotul avionului a luat decizia de a ateriza manual, folosind hărți analogice.
Pe lângă bruiajul clasic (emiterea pe aceeași frecvență a unui semnal mai puternic, care interferează cu cel original), aeronavele pot fi afectate și de așa-numitul „spoofing” GNSS (de la „Global Navigational Satellite System” - sistem global de navigație prin satelit). Spoofing-ul e un tip de interferență care „păcălește” utilizatorul să creadă că se află într-o locație falsă.
Spoofingul GPS este considerat o tehnică uzuală folosită de unitățile de război electronic ale Rusiei, prin care sunt transmise semnale false către receptorii GPS ai aeronavelor sau dronelor. Fostul șef al armatei române avertiza, în 2023, că Rusia bruiază semnalul GPS al navelor din Marea Neagră.
Astfel, 90% din semnalele false de GPS concentrate în estul României provin din Crimeea și afectează aproape întregul trafic aerian care face legătura dintre Uniunea Europeană și Asia, conform unui raport independent publicat anul trecut. De asemenea, raportul semnala o creștere de 500% a acestor incidente în ultimul trimestru al anului 2024, comparativ cu primele două trimestre.
Un articol publicat în revista de specialitate Inside GNSS dezvăluie un astfel de episod de spoofing în care a fost implicată, pe 25 noiembrie 2023, o aeronavă care decolase de la București.
„Zborul a fost supus unei interferențe GNSS („spoofing”), care l-a relocat de la traiectoria sa originală de lângă București la aeroportul Belbek (din peninsula Crimeea - n.r.), ceea ce a dus la un salt brusc al traiectoriei, sugerând o viteză nerealistă de peste Mach 2 (de două ori viteza sunetului - n.r.), când, în realitate, avionul nu a zburat până acolo, iar ce s-a văzut a fost doar un semnal fals conform căruia aeronava s-ar fi aflat acolo”, se arată în articol.
Romatsa avertizează că „ocazional s-au produs perturbări ale semnalelor GNSS și posibile bruiaje de tip spoofing semnalate de avioanelor care au zburat în zona București FIR (Flight Information Region - regiunea de informații de zbor).