Proiectul emis de Consiliul European şi care nu este încă definitiv prevede noi reguli pentru a fi despăgubiţi în cazul zborurilor întârziate. Pe de altă parte sunt introduse și noi drepturi, de la asistență suplimentară la transparență.
Reforma drepturilor pasagerilor aerieni a înregistrat progrese. După 12 ani de impas, a sosit o propunere concretă, formulată grație acordului dintre miniștrii transporturilor din UE în cadrul Consiliului European. Așa cum asociațiile de consumatori se temeau de mult timp, textul aprobat de Consiliu prevede măsuri diverse faţă de normele actuale, în special într-un aspect, poate cel mai important, şi anume cu privire la despăgubirile în caz de întârziere, relatează La Repubblica.
În prezent, pasagerii au dreptul la o sumă între 250 și 600 de euro, în funcție de lungimea rutei, începând de la trei ore de întârziere.
Propunerea de reformă prevede în schimb:
Pentru călătoriile pe o distanță de maximum 3.500 de kilometri sunt prevăzute despăgubiri de 300 de euro începând de la 4 ore de întârziere.
Pentru călătoriile pe o distanță de peste 3.500 de kilometri se vor oferi despăgubiri de 500 de euro începând de la 6 ore de întârziere.
Așadar, pentru a li se recunoaște pasagerilor dreptul la daune, va fi nevoie de o întârziere și mai mare și, în orice caz, se vor primi sume mai mici. Pentru companiile aeriene, este în mod clar o victorie, asta dacă propunerea actuală va fi adoptată. Acestea vor cheltui sume mult mai mici pentru a-și recompensa clienții pentru întârzieri, deoarece o întârziere de 4 ore nu este tocmai un eveniment care se întâmplă în fiecare zi.
Proiectul prevede şi măsuri legate de drepturile călătorilor
Totuși, acordul rezultat în urma Consiliului are câteva prevederi importante şi în favoarea călătorilor. În caz de anulare, se reiterează faptul că transportatorii trebuie să își protejeze clienții oferindu-le cât mai curând posibil un alt zbor sau un alt mijloc de transport. Dar se stabilește și că, după trei ore de la ora de plecare inițial programată, în cazul în care nu se găsesc variante, clientul are dreptul să găsească pe cont propriu o altă soluție de călătorie și apoi să-i fie rambursat un cost de până la 400% mai mare decât biletul inițial.
Există și noutăți privind dreptul la asistență, unul dintre aspectele poate cele mai ignorate de companiile aeriene. În așteptarea unei întârzieri sau a anulării, clienţilor trebuie să le fie furnizate băuturi, dar şi mâncare și eventual cazare la hotel. Noul text prevede clar că, dacă transportatorul nu oferă acest tip de asistență, pasagerii pot să se organizeze singuri și apoi pot solicita rambursarea sumei cheltuite. Ceea ce se întâmplă deja și astăzi, dar în cele din urmă dreptul de a fi rambursat pentru ceea ce au cheltuit este stabilit în sfârşit în mod clar.
Sunt prevăzute reglementări şi în cazul întârzierilor pe pistă
Prevederile referitoare la "tarmac delay ", adică întârzierea pe pistă, este foarte importantă şi se referă la întârzierea acumulată în timp ce pasagerii sunt deja la bordul avionului, așteptând să decoleze sau să debarce. Întârzierea pe pistă este, în toate privințele, o întârziere, totuşi Consiliul nu prevede despăgubiri în acest sens, dar stabilește dreptul la asistență și că pasagerilor trebuie să li se permită să debarce după trei ore.
De asemenea, pare destul de promițător faptul că UE dorește să introducă obligația companiilor de a furniza pasagerilor formulare precompletate pentru a solicita compensații în cazul anulărilor cu un preaviz mai mic de 14 zile. Apoi Comisia Europeană va trebui să efectueze o evaluare a impactului asupra compensațiilor automate. Prin urmare, este deschisă automatizării și ar fi cu adevărat un punct de cotitură istoric, într-un sector care i-a obișnuit acum pe pasageri să lupte și să se înarmeze cu multă răbdare pentru a obține ceea ce li se cuvine.
Propunerea Consiliului provoacă nemulțumiri în rândul asociațiilor de consumatori. Biroul European al Asociațiilor de Consumatori (Beuc), care reunește unii dintre cei mai mari jucători din sector la nivel european, a intervenit pentru a comenta prevederile noului proiect: "Deși îmbunătățește protecția unor drepturi pe hârtie, este un pas substanțial înapoi". Încă o dată, problema este despăgubirile pentru întârzieri: "Noile cerințe pentru obținerea acestora vor însemna că majoritatea călătorilor nu o vor primi, având în vedere că majoritatea întârzierilor sunt între 2 și 4 ore". Potrivit Beuc, nici problema suprataxelor nejustificate pentru bagajele de mână nu este rezolvată, dimpotrivă: "Textul adoptat de Consiliu legitimează această practică".