Antena 3 CNN Be EU Uniunea Europeană ia în calcul amânarea cu 10 ani a taxelor pentru carburanții folosiți de avioane și nave

Uniunea Europeană ia în calcul amânarea cu 10 ani a taxelor pentru carburanții folosiți de avioane și nave

Anamaria Nedelcoff
1 minut de citit Publicat la 22:09 01 Sep 2025 Modificat la 22:09 01 Sep 2025
Diplomații europeni urmează să dezbată această propunere vineri, la Bruxelles. sursa foto: Getty

Statele membre ale Uniunii Europene analizează posibilitatea de a amâna cu încă un deceniu introducerea taxelor la nivel comunitar pentru carburanții utilizați în aviație și transportul maritim, potrivit unui proiect de document consultat de Reuters. Decizia vine în contextul în care guvernele se confruntă cu dificultăți în finalizarea reformei mai vechi a taxării energiei, notează Agerpres.

Contextul reformei

În 2021, Comisia Europeană a propus o revizuire a normelor privind impozitarea energiei, astfel încât acestea să fie aliniate obiectivelor climatice. Printre măsurile incluse se număra și introducerea graduală a unor taxe pentru carburanții cu emisii de CO2 folosiți de avioane și nave, care în prezent beneficiază de scutiri la nivelul UE.

Planurile au întâmpinat opoziție puternică din partea statelor membre, iar varianta de compromis analizată acum prevede o amânare de 10 ani, timp în care aceste sectoare ar continua să fie exceptate.

„În 2035, Comisia ar trebui să examineze posibilitatea taxării navigaţiei aeriene şi maritime şi să propună amendamente la această Directivă, acolo unde este adecvat”, se arată în document.

Discuțiile politice

Diplomații europeni urmează să dezbată această propunere vineri, la Bruxelles. Conform textului, doar aeronavele mici – cu maximum 19 locuri – și ambarcațiunile folosite pentru „navigaţia privată de agrement” ar putea fi supuse unor taxe minime înainte de expirarea celor 10 ani. Scutirea este justificată prin necesitatea „menţinerii poziţiei competitive a companiilor din UE”.

Negocieri dificile

UE aplică deja taxe minime pentru alte tipuri de combustibili, precum electricitatea sau benzina auto, însă reforma fiscală necesită aprobarea unanimă a tuturor statelor membre – un obstacol major. Țările cu industrii puternice de shipping și cele dependente de turism, cum sunt Grecia, Spania, Malta sau Irlanda, s-au opus măsurilor.

O propunere anterioară, care prevedea scutiri temporare pentru statele insulare sau pentru țările cu insule, nu a reușit să obțină suficient sprijin.

Care este pasul următor

Cel mai recent document a fost elaborat de Danemarca, țară care deține președinția rotativă a UE.

„Obiectivul este ca ţările membre să ajungă la un acord cu privire la modificarea politicii fiscale în luna noiembrie”, a declarat un purtător de cuvânt al președinției daneze.

Citește mai multe din Be EU
» Citește mai multe din Be EU
TOP articole