Sabina Iosub, realizator Antena 3 CNN, a discutat în cadrul emisiunii Be EU cu Brigitte van den Berg, eurodeputat olandez din cadrul familiei politice Renew Europe.
Discuția s-a concentrat pe inițiativele de la Bruxelles cu impact asupra sectorului Educației în țările membre.
Sabina Iosub: Vom discuta despre intergrupul pentru educație cu Brigitte van den Berg, membru al Parlamentului European. Ce înseamnă, de fapt, acest intergrup?
Brigitte van den Berg: Intergrupul este o cooperare între deputații din Parlamentul European. Am considerat că este momentul să acordăm mai multă atenție educației și competențelor, deoarece, dacă ne uităm la Europa, există o lipsă enormă de competențe, iar Europa nu acordă suficientă atenție educației, în opinia noastră. Așadar, ne-am reunit cu deputați europeni din diferite grupuri și dorim cu adevărat să punem pe agenda de lucru educația și deficitul de competențe.
Sabina Iosub: În general, educația este o chestiune națională, cu modalități naționale, să zicem, de a rezolva problemele. Cum se poate face acest lucru la nivel european?
Brigitte van den Berg: Europa poate mai mult pentru a liberaliza piața muncii și a face competențele mai transferabile
Brigitte van den Berg: Este o competență în care UE poate doar să ofere sprijin, dar putem oferi sprijin în moduri bune. De exemplu, putem extinde programul Erasmus pentru a ne asigura că toți studenții au o experiență internațională, iar Europa poate investi cu adevărat în acest lucru. De asemenea, în ceea ce privește stagiile de pregătire (traineeships), Europa poate garanta că acestea sunt de calitate și că tinerii nu sunt doar folosiți pentru a munci fără să fie plătiți, ci că învață cu adevărat ceva în timpul acestor stagii. De asemenea, Europa poate depune eforturi pentru a liberaliza piața muncii și a face competențele mai transferabile. Astfel, va fi mai ușor să lucrezi în toată Europa, de exemplu, încercând să faci ca diplomele să fie recunoscute în toate țările de pe continent. Deci, aceste subiecte pot ajuta Europa să susțină un sistem educațional mai puternic pentru întreaga Uniune.
Sabina Iosub: Este o piață unică la nivel UE. Deci, toată lumea concurează pentru același lucru, iar educația ar trebui să fie cât mai accesibilă pentru toată lumea, cât mai bună pentru toți, indiferent că sunt din Olanda, din România sau din Franța. Care este situația educației în țara dumneavoastră, Olanda?
Brigitte van den Berg: Sunt de acord cu dumneavoastră. Ar trebui ca, indiferent unde mergeți la școală în Europa, să aveți aceeași calitate a educației ca în Olanda. Sunt foarte mândră de calitatea educației noastre. Avem universități bune, dar avem și școli veterinare foarte bune. Personal, sunt foarte interesată de educația și formarea profesională. Eu cred că oamenii care o meserie ar trebui să primească mai multă atenție din partea Europei și să fie mai apreciați, să fie mai recunoscuți. În Olanda avem școli vocaționale cu profesori buni. Și poți învăța foarte multe în practică. Există, de asemenea, o strânsă cooperare cu antreprenorii. Deci poți avea parte și de stagii bune și poți obține o bază bună pentru a începe să lucrezi când ești puțin mai în vârstă și ai diploma.
Brigitte van den Berg: Sistemul nostru de educație a fost conceput pentru Revoluția Industrială
Sabina Iosub: E vorba doar e educație, sau și de abilități, de cum poți face asta în viața reală?
Brigitte van den Berg: Cred că, de fapt, sistemul nostru de educație a fost conceput pentru Revoluția Industrială și, aparent, ceea ce le cerem copiilor este să reproducă și să se concentreze. Dar cred că în aceste vremuri, în această nouă eră, avem nevoie de mai multă creativitate. Avem nevoie de mai multă capacitate de a duce la bun sfârșit o sarcină pe cont propriu și de a lăsa în urmă sistemele care, poate, nu mai funcționează în noua noastră lume. Așadar, cred că, dacă putem inova puțin educația și ne putem asigura că se pune mai mult accent pe competențe precum cooperarea, capacitatea de a gândi și de a fi o persoană stabilă și creativă, asta ar putea crește cu adevărat... Da, fericirea oamenilor, dar și calitatea educației în Europa.
Sabina Iosub: Inteligența artificială este din ce în ce mai prezentă în viața noastră, în fiecare zi. Cum ne putem adapta la ea?
Brigitte van den Berg: Este un subiect foarte interesant. Sunt atât de multe lucruri pe care înainte trebuia să le memorăm. Acum putem, pur și simplu, să adresăm întrebarea computerului. Dar cred că cel mai important este să știi ce să întrebi și să fii conștient de sursa informațiilor și să nu fii naiv. Să nu crezi, pur și simplu, tot ce spune IA. Și conștientizarea faptului că trebuie să verifici sursele, să știi ce să întrebi și cum să folosești informațiile este ceva ce am putea învăța în cadrul educației, pentru că acum tinerii află singuri, și cred că asta nu este calea corectă. Cred că acest lucru ar trebui să aibă un rol în educație. Cred că Estonia este un exemplu foarte bun în acest sens. Ei au introdus lecții despre IA în școlile primare. Cred că acest lucru ar putea fi un exemplu pentru întreaga Europă, de la sprijinul european până la modalitățile naționale, pentru a-i educa mai bine pe oameni.
Sabina Iosub: Să ne imaginăm împreună această cale. Deci, vă gândiți aici la noi programe care ar trebui implementate în statele membre? Cât timp ar dura? Câți bani ar trebui alocați?
Brigitte van den Berg: Vicepreședinta executivă a Comisiei a prezentat Uniunea Competențelor, iar Uniunea Competențelor este un program ambițios, care urmărește să se asigure că avem mai multe competențe STEM. E vorba despre competențe strategice în domeniul tehnicii și al matematicii, dar și competențe de bază, cum ar fi cititul și scrisul. Și, desigur, asta este o prerogativă națională. Deci, și guvernele naționale trebuie să decidă cât vor investi în acest program. Dar noi, Europa, vrem cu adevărat să susținem acest lucru. Punem mai mult accent pe aceste programe educaționale. Și vrem să ne asigurăm că diferitele țări pot învăța unele de la altele cum să facă acest lucru și cum să investească într-un mod eficient și prosper.
Brigitte van den Berg: Copiii noștri trebuie să fie flexibili, să se adapteze
Sabina Iosub: Cât de mare este diferența între educația care se făcea acum zece, cincisprezece, douăzeci de ani și cea de astăzi?
Brigitte van den Berg: Cred că trăim într-o lume care se schimbă atât de repede încât uneori este greu să ținem pasul. Și exact asta trebuie să învățăm. Copiii noștri trebuie să fie flexibili, să se adapteze. Nu știm în ce lume îi creștem pentru a trăi și munci. Așadar, cred că cel mai bun lucru pe care îl putem oferi copiilor noștri este încrederea în ei înșiși, o minte deschisă și o modalitate de a continua să învețe, de a se asigura că le place să învețe și că 'învață cum să învețe', și că pot face asta pentru tot restul vieții. Cred că învățarea pe tot parcursul vieții este unul dintre cele mai importante lucruri pe care ar trebui să ne concentrăm. Și dacă copiii pot veni de la școală și pot spune: 'Da, sunt gata să învăț toată viața', atunci ar fi o realizare uriașă a sistemului nostru de învățământ.
Sabina Iosub: Când eram copii, eram întrebați: 'Când vei deveni adult, ce crezi că vei fi sau ce ar trebui să fii acum?' Astăzi, această întrebare trebuie pusă din nou, sau ar trebui să vedem an de an cum să ne adaptăm la noile moduri de viață?
Brigitte van den Berg: Este o întrebare excelentă. Încă le punem copiilor această întrebare: 'ce vrei să devii când vei crește mare?' Dar nu știm cu adevărat cum va arăta lumea. Și oamenii își schimbă locul de muncă din când în când. De asemenea, tehnologia se schimbă foarte repede. Cum putem ști cum va arăta lumea cu toate aceste dezvoltări ale Inteligenței Artificiale, dar și cu tranziția energetică, schimbările climatice?
Lumea va fi foarte diferită. Nu cred că ar trebui să îi stimulăm pe copii să se dezvolte cât mai mult posibil, dar nici nu cred că ar trebui să le fie frică de schimbare. Și de aceea mă concentrez foarte mult pe educația și formarea profesională, pentru că eu cred că acești copii au o capacitate și mai mare de adaptare (...) Cred că, în special pentru persoanele care se concentrează pe o singură profesie, este foarte important să le arătăm că există mai multe posibilități, că există modalități de dezvoltare.
Și dacă un copil poate învăța că nu există o cale prestabilită, că nu există o singură meserie pe care să o urmeze, atunci asta te poate ajuta cu adevărat să fii adaptabil în viitor.