Antena 3 Români care dezvoltă România Unde învățăm afacereza?

Unde învățăm afacereza?

20 Apr 2016   •   12:10
Unde învățăm afacereza?

Oamenii de afaceri din România reprezintă o specie apărută aproape de le zero după 1989. Chiar dacă au lucrat în economia socialistă și cunoșteau, în teorie, cum funcționează industria sau comerțul, românilor care și-au încercat norocul în afaceri le lipseau câteva ingrediente-cheie pentru succesul în business: experiența, adaptarea la competiție sau marketingul.

Oamenii de afaceri aveau, însă, un mare atu: un câmp de bătălie aproape gol, în care concurența era formată din întreprinderi de stat puțin capabile să ofere ceea ce cereau clienții. În plus, oamenii aveau bani mai mulți decât putea oferi piața, ceea ce înseamnă, în teoria economică, posibilitatea de a vinde la prețuri mari și cu marje de profit de neimaginat într-o economie de piață matură.

Așa că oamenii de afaceri care s-au aliniat la startul capitalismului românesc, în anii ‘90, porneau cu șanse relativ egale. Piața de consum absorbea rapid oferta, iar afacerile se dezvoltau rapid. „Discutam de rate ale profitului de 6.000%”, povestea, cu nostalgie, omul de afaceri Viorel Cataramă, unul dintre cei care s-au lansat în afaceri chiar la începutul anilor ’90.

Selecția s-a făcut cu adevărat mai târziu, când concurența s-a întețit. Atunci, cei mai mulți au înțeles că au nevoie și de alte calități pentru a fi, cu adevărat, oameni de afaceri. „Oamenii de afaceri se fac, nu se nasc”, spune Marius Ghenea, unul dintre antreprenorii români cu success în IT, lansat în afaceri tot în anii ‘90.

Odată cu competiția, au început să se diferențieze calitățile necesare oamenilor de afaceri pentru diverse segmente. Talentul, flerul, munca, seriozitatea, atenția la detaliu sau inteligența sunt calități necesare, dar nu și suficiente unui om de afaceri.

„Avem două categorii de oameni de afaceri. Prima este categoria oamenilor de afaceri self-made, care au pornit în afaceri și au avut succes pe baza unor calități native și nu neapărat prin pregătirea profesională. Însă după ce au depășit un anumit nivel, au ajuns la o anumită cifră de afaceri și la un anumit număr de angajați, mulți și-au completat educația, au făcut un MBA, un curs”, a explicat, pentru catalogul „Români care dezvoltă România”, Oana Datki, fondator al firmei de resurse umane Consulteam România.

----------------------------

Textul integral îl puteţi citi în revista Români care Dezvoltă România, care conţine și Top 100 Antreprenori Români, disponibilă în punctele de difuzare a presei.

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close