Antena 3 Emisiuni News Hour with CNN Situație absurdă la Casa de Pensii București. Oamenilor le sunt cerute documente emise tot de Casa de Pensii

Situație absurdă la Casa de Pensii București. Oamenilor le sunt cerute documente emise tot de Casa de Pensii

de Cristi Popovici    |    13 Ian 2022   •   18:51
Situație absurdă la Casa de Pensii București. Oamenilor le sunt cerute documente emise tot de Casa de Pensii
Sursa foto: Antena 3

Digitalizarea promisă românilor întârzie în multe instituții, iar celebrul dosar cu șină devine tot mai gros. Într-o filmare cu camera ascunsă, un angajat îi cere reporterului Antena 3 documente pe care ar putea să le obțină din sistemul informatic, dacă ar vrea.

Mai exact, la primăria Sectorului 2, spre exemplu, părinților li se cer 17 documente pentru întocmirea unui dosar de alocaţie. Iar la Casa de Pensii Bucureşti se cer documente emise tot de Casa de Pensii. Deşi legea care interzice instituţiilor să ceară acte emise de alte instituţii publice este în vigoare de la 1 ianuarie, realitatea este la fel de stufoasă.

Într-o filmare cu camera ascunsă, un angajat îi cere reporterului Antena 3 documente pe care ar putea să le obțină din sistemul informatic, dacă ar vrea.

Reporter: Am venit să mă interesez pentru dosarul de alocaţii pentru copii!
Angajat primăria Sector 2: Aici aveți lista cu acte, tot ce trebuie completat, când le aveţi...
Reporter: Copii de pe astea, toate?
Angajat primăria Sector 2: Da, la ce vă încadrați.

Legea care interzice instituțiilor publice să ceară cetăţenilor documente şi copii emise de alte instituții este în vigoare de la 1 ianuarie. În realitate însă, nu s-a schimbat nimic. 

Reporter:  Nu intrase în vigoare cu copiile, că nu mai sunt...
Angajat primăria Sector 2: Între instituţii. Dumneavoastră nu sunteţi o instituţie.
Reporter:  Buletinul, spre exemplu, este la Evidenţa Populaţiei.
Angajat primăria Sector 2: Păi da, dar noi nu cerem la Evidenţa Populaţiei ceva legat de dumneavoastră.

Mergem şi la Casa de Pensii Bucureşti pentru a vedea ce documente sunt necesare pentru solicitarea ajutorului de înmormântare. Chiar de la intrare, un angajat ne înmânează o listă cu ce copii trebuie prezentate la ghişeu.

Reporter:  Certificatul de deces l-am luat de la primărie. Nu se ia automat, că a intrat legea cu copiile la copii?

Angajat Casa de Pensii Bucureşti: Nu merge nimic aici! Prea multă tehnologie. Trebuie tot ce scrie acolo.

Reporter: Şi de pe buletin. Şi copie şi original?
Angajat Casa de Pensii Bucureşti: Dacă aşa scrie acolo!

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Printre documentele cerute pentru acordarea ajutorului de deces, se numără şi cuponul de pensie, eliberat tot de Casa de Pensii. O instituție a statului îţi cere un document eliberat de aceeași instituție a statului. Aberant!

„Angajaţii de la stat pot fi pedepsiți dacă nu respectă noua lege"

Reprezentanții Ministerului Muncii spun că fac eforturi pentru a digitaliza cât mai multe instituții din subordine, inclusiv Casa de Pensii, având în derulare mai multe proiecte. Şi primăriile încearcă să renunțe la celebrele dosare cu șină.

„Anul acesta vom renunța la parte din hârtii, n-aş putea să va spun la care.  Pot să vă spun că există softuri, din păcate sunt prea puţin folosite. Angajaţii de la stat pot fi pedepsiți pe cale administrativă dacă nu respectă noua lege", spune Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2.

„Trebuie să-i ceară numele funcționarului public, să depună la registratură o solicitare de cercetare a funcționarului respectiv, pentru că nu şi-a îndeplinit datoria", spune şi George Tuţă, inițiatorul legii fără copii la documente

Instituțiile publice au la dispoziție două luni pentru a pune în aplicare prevederile noii legi. În actul normativ însă nu sunt prevăzute şi amenzi pentru cei care nu o respectă.

×

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp

x close