România
se situează pe primul loc în Uniunea Europeană la numărul de
apeluri false la serviciul de urgenţe 112. Numai anul trecut s-au
înregistrat 25 de milioane de astfel de apeluri. Serviciul
pentru apeluri de urgenţă 112 se confruntă cu o situaţie de
criză. 90% dintre apelurile preluate sunt false, fenomen care pune
în pericol viaţa persoanelor cu probleme reale. Potrivit
statisticii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, numărul
apelurilor false este în creştere.
Anul
acesta, până la sfârşitul lunii iulie, numărul celor
care sună fără a avea nevoie de ajutor a crescut îngrijorător,
ajungând la peste 16 milioane de apeluri. Majoritatea sunt
efectuate de pe cartele pre-paid, unde apelantul este aproape
imposibil de identificat.
Aplicarea
de amenzi este singura soluţie împotriva celor care abuzează
de 112, dar este ineficientă. Reprezentanţii Ministerului
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi ai Ministerului
Sănătăţii s-au întâlnit pentru elaborarea unor
soluţii de prevenire şi blocare a acestor abuzuri.
Orientându-se
după soluţii adoptate în alte state europene şi chiar în
SUA, s-a stabilit că trebuie găsite de urgenţă soluţii tehnice
de blocare a apelurilor false către numărul unic de urgenţă. De
exemplu, în Finlanda, operatorul de telefonie mobilă poate
bloca terminalul apelantului timp de o zi, timp în care acesta
nu poate folosi telefonul mobil decât pentru serviciul de
urgenţe.
În
Marea Britanie, Scotland Yard trimite un număr mare de mesaje către
telefonul celui care abuzează de serviciul 112, operaţiune care
blochează mobilul apelantului.
Antena 3