Apelurile înşelătoare care folosesc date de identificare false, făcute în numele unor instituţii publice, bănci sau companii vor fi blocate începând de luni, a anunţat Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Apelurile din afara ţării sunt un fenomen de tip "CLI Spoofing", adică falsifică numărul de telefon vizibil pentru a păcăli apelanţii să ofere date personale, precum PIN-uri sau parole.
"Începând de luni, 7 iulie 2025, utilizatorii vor fi mai protejaţi în faţa apelurilor înşelătoare care folosesc date de identificare false, efectuate în numele unor instituţii publice, bănci sau companii. Astfel, operatorii vor bloca apelurile iniţiate din afara teritoriului României, care afişează în mod fals anumite numere naţionale, preponderent de telefonie fixă sau numere naţionale, fixe şi mobile, incorect ori incomplet folosite. ANCOM a luat această măsura pentru a limita fenomenul denumit "CLI Spoofing" (falsificarea numărului afişat la primirea unui apel)", a anunţat ANCOM.
Măsura stabilită de autoritate vine în urma unei analize aprofundate şi a consultării cu principalii furnizori de servicii de comunicaţii electronice şi cu reprezentanţii Direcţiei de Investigaţii Criminale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române.
Prin aplicarea acestei soluţii tehnice se urmăreşte reducerea semnificativă a folosirii fraudei "CLI Spoofing", prin care un utilizator este apelat în numele unei entităţi oficiale, inclusiv în situaţiile în care datele de contact ale utilizatorilor au fost obţinute în urma unor interacţiuni cu materiale de tip "deepfake" generate cu inteligenţa artificială (inclusiv AI generativă).
ANCOM atrage atenţia asupra faptului că doar aplicarea acestor măsuri tehnice nu poate duce la eliminarea completă a cazurilor de fraudă, de aceea oamenii sunt încurajaţi să rămână prudenţi şi să îşi ia măsuri de precauţie în situaţia în care primesc apeluri de la numere de telefon suspecte.
ANCOM recomandă oamenilor: să verifice identitatea apelantului, să nu ofere date personale prin telefon (date de identificare, date bancare, parole, PIN-uri etc), să îşi actualizeze soft-urile şi aplicaţiile de pe telefon în mod constant şi să raporteze aceste situaţii către autorităţi.