Antena 3 CNN Actualitate Generalul Constantin Spînu (MApN), detalii despre restricţiile de zbor din nordul Dobrogei: "Pentru Aerodromul Tulcea nu sunt probleme de operare"

Generalul Constantin Spînu (MApN), detalii despre restricţiile de zbor din nordul Dobrogei: "Pentru Aerodromul Tulcea nu sunt probleme de operare"

Generalul Constantin Spînu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naţionale (MApN), a explicat ce presupun restricțiile zbor din nordul Dobrogei şi ce se va întâmpla cu aeronavele care nu le respectă.

de Redacția Antena 3 CNN    |    14 Sep 2023   •   23:19

Reamintim că, Ministerul Apărării Naționale a anunțat, joi, extinderea restricțiilor de zbor în spațiul aerian al României, în apropierea graniței cu Ucraina.

"Începând cu data de miercuri, 13 septembrie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii împreună cu Ministerul Apărării Naționale, în calitate de responsabil privind management-ul spațiului aerian național, au impus restricții suplimentare de zbor în spațiul aerian limitrof graniței cu Ucraina, din zona de nord a Dobrogei, între Sulina și Galați, pe o adâncime de 20-30km în interiorul spațiului aerian național, până la înălțimea de 4.000m este partea esențială din comunicat.

Generalul Constantin Spînu, purtător de cuvânt al Ministerului Apărării Naționale (MApN) a explicat ce presupun restricțiile zbor din nordul Dobrogei şi ce se va întâmpla cu aeronavele care nu le respectă. 

"Înseamnă că pe partea nordică, partea dobrogeană a graniței cu Ucraina, am avut nevoie de măsuri suplimentare care să ne asigure o mai mare eficiență în monitorizarea și controlul utilizării spațiului aerian.

Restricții de zbor în spațiul aerian pe toată lungimea frontierei cu Ucraina, din nord până în Dobrogea, au fost impuse încă din luna mai 2022, aceste restricții fiind până la înălțimea de 1.000m și în adâncime pe o fâșie de 8km.

În Dobrogea, de la Sulina până la Galați. Am ridicat aceste restricții la 4.000m pe o adâncime variabilă între 20 și 30 de kilometri, în funcție de configurația frontierei, zona aceasta fiind definită foarte clar prin coordonatele transmise prin notificarea notam prin canalele oficiale de comun comunicare ale autorităților aeronautice de la noi din țară.

Restricțiile sunt probabil pe coordonate GPS foarte precise. Așa se transmit către toți utilizatorii spațiului aerian în coordonate GPS, astfel încât în această zonă definită foarte bine 4.000m înălțime și 30km aproximativ de la frontieră să nu fie permis zborul aeronavelor pilotate sau nepilotate cu excepția, pentru că trebuie să avem excepțiile obligatorii care sunt absolut normale, aeronavele de stat și mai ales SMURD și aeronavele aflate în situații de urgență. Aceste restricții nu afectează zborul aeronavelor civile din zona de control aerodromului Tulcea. Foarte important pentru că altfel geografic, Aerodromul Tulcea ar fi în zona acestor restricții. Deci, pentru aerodromul Tulcea nu sunt probleme de operare prin instituirea restricțiilor de zor.

- Ce se întâmplă concret în situația în care un obiect care zboară încalcă aceste restricții?

Nu doar în relație cu această zonă de restricții, ci în relație cu întreg spațiul aerian al României. România este o țară la pace, este o țară în care funcționează cadrul normativ internațional, cel național, fiind aliniat cu cel internațional. Avem structurile de poliție aeriană care asigură reacția statului român împotriva oricărei aeronave care dorește, care utilizează, care are intenția de a utiliza spațiul aerian național în mod neautorizat. Deci sunt regulile care sunt stabilite pe timp de pace valabile în toate țările lumii.

 - În situația în care un obiect identificat radar pătrunde și nu răspunde la somație, la interpelare, ce se întâmplă cu el, poate fi doborât?

Regulile sunt foarte clare, sunt foarte strict controlate, sunt filtre care sunt puse, sunt măsuri care se adoptă gradual, astfel în încât să ne asigurăm că pe timp de pace regimul aeronavelor care utilizează neautorizat spațiul aerian este respectat.

Sunt foarte multe situații în care în toată lumea aeronavele care evoluează în spațiul aerian au defecțiuni și nu pot comunica în niciun fel cu controlorul, cu autoritățile de control de la sol. De aceea sunt stabilite aceste filtre, însă sigur, în cazul ipotetic, în care toate filtrele se confirmă, legea permite ca ultimă măsură angajarea și executare a focului asupra acestei ţinte", a spus generalul Constantin Spînu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării (MApN), la Antena 3 CNN. 

×
Parteneri
Incendiu puternic în București! Degajări mari de fum, după ce o hală a luat foc | S-a transmis mesaj RO-Alert: "Evitați zona!"
x close