Deși noul an școlar a început deja, iar traficul din București s-a intensificat considerabil, Linia 5 de tramvai din București, cunoscută și ca „Linia corporatiștilor”, nu a fost încă redeschisă. Reabilitarea acestei linii este aproape gata, însă locuitorii din cartierele Floreasca, Aviației și Băneasa încă nu pot circula cu tramvaiul care leagă nordul Capitalei de centrul orașului.
În ciuda progresului vizibil al lucrărilor, birocrația, lipsa de coordonare între instituții și dificultățile financiare ale administrației locale continuă să țină pe loc un proiect de transport esențial pentru Capitală. Reintroducerea Liniei 5 în circulație, estimată pentru toamna acestui an, ar putea aduce un plus important de confort și eficiență pentru mii de bucureșteni care tranzitează zilnic nordul orașului.
Ce lucrări mai sunt de finalizat pe linia tramvaiului 5
Potrivit surselor Gândul, toate lucrările majore de infrastructură au fost finalizate, cu excepția montării copertinelor la refugiile pentru pietoni. Problema nu ține de execuția lucrării în sine, ci de birocrație: se așteaptă în continuare autorizarea tipului de copertină de către arhitectul-șef al Capitalei.
Mai mult, autoritățile vor ca pe toate liniile modernizate ale Bucureștiului să fie montate aceleași modele de copertine, ceea ce presupune comenzi speciale, cel mai probabil din China, lucru care întârzie și mai mult finalizarea completă a proiectului.
Când ar putea circula din nou tramvaiele pe Linia 5
Surse administrative spun că introducerea în circulație a tramvaiului 5 este posibilă în lunile octombrie – noiembrie 2025, dacă nu apar noi întârzieri birocratice. Până atunci, bucureștenii care tranzitează Barbu Văcărescu, Alexandru Șerbănescu și zona Pipera trebuie să se descurce în continuare fără acest mijloc de transport important.
Un alt motiv care a contribuit la întârziere este datoria de circa 5 milioane de euro (aproximativ 26 de milioane de lei) pe care Primăria Capitalei o are față de antreprenorul care execută lucrările. Sumele sunt achitate eșalonat, ceea ce pune presiune suplimentară pe constructor.
Cu toate acestea, același antreprenor continuă lucrările și pe alte tronsoane – precum cele de pe bulevardele Chișinău și Basarabia – pe banii proprii, în așteptarea fondurilor promise.
Un proiect de 140 de milioane de lei, cu termen de finalizare martie 2025
Reabilitarea Liniei 5 a început în februarie 2024 și are un buget total de 140 de milioane de lei. Termenul oficial de finalizare este martie 2025, dar constructorul a anunțat că lucrările ar putea fi gata mult mai devreme, dacă nu ar exista blocaje administrative.
Încă din toamna anului trecut, antreprenorul avertiza că nu a primit soluțiile tehnice pentru peroane din partea Primăriei. „Din martie facem solicitări către Primărie să ne dea soluțiile pentru peroane și pentru lărgirea drumului în dreptul peroanelor. Din păcate, sunt 16 peroane care trebuie făcute”, declara în noiembrie 2024 Marin Mândrilă, reprezentant al antreprenorului.
Ce presupune modernizarea Liniei 5 de tramvai
Proiectul de reabilitare include:
- lucrări la calea de rulare;
- demolarea vechilor peroane și realizarea a 15 noi peroane moderne, cu adăposturi, borne reflectorizante, garduri de protecție, stâlpi pentru supraveghere video etc.;
- înlocuirea completă a rețelei de contact (catenară);
- modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului;
- mutarea în subteran a rețelei de iluminat public, care va fi refăcută cu echipamente moderne, cu LED;
- relocarea semafoarelor de pe Bd. Barbu Văcărescu și str. Alexandru Șerbănescu;
- lucrări complexe la rețelele edilitare.
După finalizarea lucrărilor, Linia 5 va fi deservită exclusiv de tramvaie noi Imperio, anunța cu ceva timp în urmă Societatea de Transport București (STB).