Antena 3 CNN Actualitate Cercetătorii vor putea studia virusurile cu ajutorul inteligenței artificiale

Cercetătorii vor putea studia virusurile cu ajutorul inteligenței artificiale

Inteligența artificială vine în ajutorul cercetătorilor, oferind o unealtă puternică pentru a descifra secretele virusurilor.

Cercetătorii vor putea studia virusurile cu ajutorul inteligenței artificiale
Sursa foto: Getty Images I Cravetiger
de Georgiana Adam    |    16 Mai 2024   •   10:11

Până acum, cercetătorii analizau manual ADN-ul din probe, identificând virusurile prin compararea secvențelor lor cu cele cunoscute. Un proces lent și laborios, care nu ține pasul cu descoperirea rapidă a noilor virusuri.

Acum, însă, cercetătorii vor putea studia virusurile cu ajutorul inteligenței artificiale, care îi va ajuta să înțeleagă cum se dezvoltă în oceane și în intestin.

”Virusurile infectează, ucid și manipulează celulele umane și bacteriene în aproape orice mediu," explică biologii, potrivit The Conversation. ”Dar nu știm exact cum afectează ei mediul", mai spun aceștia, notează Mediafax.

Studiul lor este complicat de diversitatea uriașă a virusurilor și de capacitatea lor de a evolua rapid.

O echipă de cercetători a dezvoltat un model de limbaj proteic, similar cu ChatGPT, dar specializat în proteine. Acest model analizează secvențele virale nevăzute anterior, clasificându-le și prezicând funcțiile lor.

”Modelul nostru poate identifica proteine virale noi și poate deduce funcțiile lor," spun cercetătorii. ”Acest lucru ne ajută să înțelegem mai bine rolul virusurilor în ecosistemele microbiene".

De exemplu, modelul a descoperit o proteină virală necunoscută în bacteriile marine Prochlorococcus și Synechocococcus. Această proteină ar putea permite bacteriilor să se adapteze mai bine la mediul marin în schimbare.

Modelul a identificat și o nouă proteină capsidă virală, prezentă în oceane. Această proteină ar putea avea multiple funcții, oferind noi indicii despre rolul virusurilor în ecosistemele marine.

”Descoperirile noastre sunt doar începutul," declară cercetătorii. „Inteligența artificială ne poate ajuta să studiem miile de virusuri necunoscute și să înțelegem mai bine impactul lor asupra mediului și sănătății noastre".

Pe lângă oceane, modelul ar putea fi folosit și pentru a studia virusurile din intestinul uman. Cercetătorii cred că virusurile ar putea juca un rol în bolile gastrointestinale.

Misterul noii blonde a lui Florian Coldea. Imagini exclusive