Antena 3 CNN Life Adorabile sau doar ciudate? Cum au cucerit lumea păpușile Labubu: Oamenii stau la cozi uriașe și chiar ajung să se bată pentru una

Adorabile sau doar ciudate? Cum au cucerit lumea păpușile Labubu: Oamenii stau la cozi uriașe și chiar ajung să se bată pentru una

G.M.
6 minute de citit Publicat la 08:00 22 Iun 2025 Modificat la 11:58 16 Iul 2025
Păpușile pufoase Labubu au devenit un fenomen global. FOTO: Profimedia Images

Fie că ți se par drăguțe, urâte sau pur și simplu ciudate, e foarte probabil să fi auzit deja de păpușile pufoase care au devenit un fenomen global – Labubu. Această păpușă cu trăsături de elf, creată de producătorul chinez de jucării Pop Mart, a devenit o achiziție virală. Și nu duce lipsă de susținători celebri: Rihanna, Dua Lipa, Kim Kardashian și Lisa din trupa Blackpink. Dar și oamenii obișnuiți sunt la fel de obsedați de ea – de la Shanghai la Londra sunt cozi uriașe pentru a cumpăra una și nu de multe ori au apărut altercații între cei dornici să prindă măcar una, scrie BBC.

„Simți o adevărată satisfacție când reușești să obții una în condițiile unei concurențe atât de acerbe”, spune Fiona Zhang.  Fascinația mondială pentru Labubu a aproape triplat profiturile Pop Mart în ultimul an – și, potrivit unora, a revitalizat chiar și influența culturală a Chinei, afectată de pandemie și de relațiile tensionate cu Occidentul.

Ce este, de fapt, Labubu?

E o întrebare care încă îi nedumerește pe mulți – iar chiar și cei care știu răspunsul nu sunt siguri că pot explica pe deplin fenomenul. Labubu este atât un personaj fictiv, cât și un brand. Cuvântul în sine nu are o semnificație anume. Este numele unui personaj din seria „The Monsters”, creată de artistul născut în Hong Kong, Kasing Lung. Păpușile au fețe din vinil atașate unor corpuri pufoase și sunt ușor de recunoscut datorită urechilor ascuțite, ochilor mari și zâmbetului ștrengăresc cu exact nouă dinți la vedere. Internetul, curios dar divizat, nu se poate hotărî dacă sunt adorabile sau bizare.

Potrivit site-ului oficial al retailerului, Labubu este „bun la suflet și vrea mereu să ajute, dar adesea reușește contrariul”. Păpușile Labubu au apărut în mai multe serii „The Monsters”, precum „Big into Energy”, „Have a Seat”, „Exciting Macaron” și „Fall in Wild”. Brandul Labubu include și alte personaje din același univers, care au inspirat propriile păpuși populare – cum ar fi lidera tribului, Zimomo, iubitul ei Tycoco și prietena Mokoko. Pentru un ochi neavizat, unele dintre aceste păpuși sunt greu de deosebit. Cunoscătorii știu diferențele, dar celebritatea lui Labubu s-a transmis și celorlalte personaje din familie, care se vând la fel de repede.

Cine vinde Labubu?

O mare parte din vânzările Pop Mart au fost, ani la rând, în formatul așa-numitelor „cutii surpriză” – în care clienții aflau ce au cumpărat abia după ce deschideau ambalajul. Colaborarea cu Kasing Lung pentru drepturile asupra personajului Labubu a început în 2019, aproape un deceniu după ce antreprenorul Wang Ning a deschis Pop Mart în Beijing. După succesul cutiilor surpriză, Pop Mart a lansat prima serie în 2016, cu păpuși Molly – figurine cu chip de copil, create de artistul din Hong Kong, Kenny Wong. Totuși, Labubu a fost cel care a propulsat cu adevărat creșterea Pop Mart, care în decembrie 2020 a început să fie listată la Bursa din Hong Kong. Acțiunile au crescut cu peste 500% în ultimul an.

Pop Mart este acum un retailer important, operând peste 2.000 de automate de vânzare, numite „roboshop-uri”, în întreaga lume. Labubu poate fi cumpărat atât din magazine fizice, cât și online, în peste 30 de țări, de la SUA și Marea Britanie la Australia și Singapore – deși în multe locuri vânzările au fost suspendate temporar din cauza cererii copleșitoare. Vânzările din afara Chinei continentale au reprezentat aproape 40% din veniturile totale ale companiei în 2024. Un semn clar al popularității este că autoritățile vamale chineze au anunțat, săptămâna aceasta, că au confiscat peste 70.000 de păpuși contrafăcute.

Cum a devenit Labubu un fenomen global?

Inițial, faima lui Labubu era limitată la China. Abia la finalul anului 2022, pe măsură ce țara ieșea din pandemie, personajul a început să capete popularitate largă, potrivit lui Ashley Dudarenok, fondatoarea firmei de cercetare ChoZan, specializată pe piața chineză. „După pandemie, mulți chinezi simțeau nevoia de evadare emoțională... iar Labubu este un personaj fermecător, dar haotic”, explică ea. „Întruchipează anti-perfecționismul.”

Internetul chinez, vast și competitiv, generează numeroase tendințe virale care rareori ajung globale. Însă aceasta a reușit, răspândindu-se rapid în Asia de Sud-Est.

Fiona, stabilită în Canada, spune că a auzit prima oară de Labubu de la prieteni filipinezi în 2023. Atunci a început și ea să colecționeze păpușile – le găsește drăguți, dar este atrasă și de popularitatea lor crescândă: „Cu cât sunt mai populare, cu atât îmi doresc mai mult să le am”.

Soțul ei nu înțelege de ce, la peste 30 de ani, este atât de pasionată de aceste figurine și de detalii precum culoarea. Un alt avantaj este prețul accesibil, spune ea. Deși cererea în creștere a dus la majorarea prețurilor pe piața second-hand, prețul inițial – între 25 și 70 de dolari canadieni (18–50 USD) – este, în opinia ei, „acceptabil” pentru majoritatea cunoscuților săi. „Cam atât costă și un accesoriu de geantă în ziua de azi – majoritatea își permit.”

Popularitatea Labubu a explodat în aprilie 2024, când Lisa, vedeta K-pop originară din Thailanda, a postat poze pe Instagram cu diverse păpuși Labubu. Apoi, alte vedete internaționale au transformat păpușile într-un fenomen global în 2025. Cântăreața Rihanna a fost fotografiată în februarie cu o păpușă Labubu prinsă de geanta ei Louis Vuitton.

Influencerița Kim Kardashian și-a prezentat colecția de 10 păpuși în aprilie pe Instagram, iar în mai, fostul căpitan al echipei de fotbal a Angliei, David Beckham, a publicat o poză cu o păpușă Labubu, primită de la fiica sa.

Acum, păpușile par a fi peste tot – nu doar online, ci și pe stradă, la prieteni, colegi sau necunoscuți.

Care este secretul obsesiei pentru Labubu?

Ca majoritatea tendințelor virale, fascinația pentru Labubu este greu de explicat – rezultatul unei combinații de moment potrivit, gusturi imprevizibile și aleatoriu internetului. Beijingul, însă, este mai mult decât mulțumit. Agenția de presă Xinhua scrie că Labubu „demonstrează atractivitatea creativității, calității și culturii chineze într-un limbaj pe care lumea îl poate înțelege”, oferind tuturor ocazia de a descoperi „o Chină cool”.

Xinhua menționează și alte exemple de IP cultural chinez care a cucerit publicul internațional: jocul video „Black Myth: Wukong” și filmul animat de succes „Nezha”. Anumiți analiști se declară surprinși că firmele chineze – de la producători de mașini electrice până la dezvoltatori de AI și retaileri – au atât de mult succes, în ciuda reținerilor Occidentului față de ambițiile Beijingului. „BYD, DeepSeek, toate aceste companii – inclusiv Labubu – au ceva în comun: sunt atât de bune, încât nimeni nu le mai judecă după originea lor chineză. Nu pot fi ignorate”, spune Chris Pereira, fondator și CEO al firmei de consultanță iMpact.

Între timp, Labubu continuă să strângă milioane de urmăritori pe rețelele sociale, unde fanii urmăresc cu entuziasm clipuri cu despachetarea păpușilor. Unul dintre cele mai populare videoclipuri, postat în decembrie, surprinde câțiva angajați ai securității aeroportuare din SUA care, curioși, se strâng în jurul unei cutii Labubu nedeschise, încercând să ghicească ce păpușă se află în interior.

Acest element al surprizei este o parte importantă din farmec, explică Desmond Tan, un colecționar experimentat, în timp ce inspectează o cutie Pop Mart într-un magazin din Singapore, scuturând-o energic înainte de a decide dacă o cumpără. Scena este una frecventă în magazinele Pop Mart.

 

Etichete: papusa magazin companii
Citește mai multe din Life
» Citește mai multe din Life
TOP articole