Antena 3 CNN Economic Indexul covrigului: Cum reflectă un aliment banal scumpirile din ultimii ani

Indexul covrigului: Cum reflectă un aliment banal scumpirile din ultimii ani

Ioana Ciobanu
1 minut de citit Publicat la 19:08 02 Iul 2025 Modificat la 19:22 02 Iul 2025
Prețul covrigului, barometru al inflației în România. Foto: Getty Images

Covrigul este cea mai simplă masă. Se opresc la covrigărie copii în drum spre şcoala, cei care lucrează la birou în drum spre muncă şi pensionarii dupa ce îşi fac cumpărăturile. Având în vedere frecvenţa cu care este cumpărat, covrigul poate deveni exponentul perfect al creşterilor de preţ. Într-un demers marca Antena3 CNN, urmărim evoluţia scumpirilor prin intermediul unui aliment simplu şi ieftin.

Am ales covrigul, un aliment simplu, ieftin şi foarte des cumpărat de către români, pentru a exemplifica creşterea preţurilor, dar şi a costurilor din ultimii ani.

Fiecare şoc din economie se vede la rafturile brutăriilor. În anii anteriori pandemiei preţul covrigului era aproximativ 1 leu. Criza generată de COVID 19 şi mai apoi escaladarea conflictului din Ucraina au dus la dublarea preţului. În 2022, plăteam 2 lei pentru acelaşi produs. Acum, preţul este aproximativ 2,5 lei, cu 150% mai mult faţă de 2019.

Preţul a urmat cursul costurilor, într-o permanentă creştere.

Ioana Ciobanu, reporter: Să presupunem că acest produs este suma costurilor dar și a profitului pe care îl are, de exemplu, o patiserie sau o brutărie. Pe această listă punem în primul rând taxele către stat, apoi cheltuielile cu personalul și salariile, dar  și costurile cu materia prima și facturile. Într-un final, rămâne și ceea ce înseamnă profitul.

Constantin Zaharia, administrator companie panificație: La noi, una dintre măririle importante au fost măririle de salariu, după care a urmat materia primă și transportul, care au modificat majorarea prețului.

Totuşi, produsul rămâne reprezentativ pentru industria panificaţiei din România. Ultimele date arată că anual în România se vând aproximativ 500 de milioane de covrigi, ceea ce înseamnă 25 de covrigi pe persoană pe an.

Asemănător indicelui Big Mac, un punct de referinţă al analizei puterii de cumpărare creat de o publicaţie britanică, Antena3 CNN va aduce în atenţia publicului o reprezentare clară a creşterii preţurilor prin indexul covrigului.

Etichete: scumpiri preturi covrig
Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole