Antena 3 CNN Externe „Orașul nostru rusesc!” Cum promovează influencerii lui Putin o imagine idilică a vieții în Mariupolul ocupat

„Orașul nostru rusesc!” Cum promovează influencerii lui Putin o imagine idilică a vieții în Mariupolul ocupat

B.N.
8 minute de citit Publicat la 07:00 15 Mai 2025 Modificat la 11:41 15 Mai 2025
Locuitorii orașului ocupat – inclusiv elevi – sunt instruiți în programe de new media și în așa-numite „școli de bloggeri” pentru a promova viața frumoasă din orașul ocupat Foto: captură video CNN

La trei ani după ce a preluat controlul asupra orașului Mariupol, în urma unui asediu brutal de 86 de zile, Rusia folosește o formă mai subtilă de influență pentru a-și menține controlul asupra orașului-port ucrainean: influencerii de pe rețelele sociale, scrie CNN, care a arătat cum locuitorii orașului ocupat – inclusiv elevi – sunt instruiți în programe de new media și în așa-numite „școli de bloggeri”, care au legături directe cu statul rus.

Deși numărul de urmăritori și impactul acestor creatori de conținut sunt reduse comparativ cu cei ai influencerilor celebri, experții susțin că Kremlinul are nevoie de voci locale pentru a promova în mod eficient imaginea unei vieți normale sub administrația rusă.

„Uitați-vă ce face Rusia în Mariupol”, spune Pavel Karbovsky, profesor la una dintre aceste școli de bloggeri, într-un videoclip recent pe TikTok, prezentând construcția unor noi blocuri de locuințe. „Stați, ei construiesc, nu demolează… acesta e Mariupol, orașul nostru rusesc!”

Karbovsky face parte dintr-un număr tot mai mare de creatori de conținut care încearcă să contureze o imagine a reînnoirii în orașele și satele din cele patru regiuni ucrainene anexate ilegal de Rusia în 2022 – Donețk, Luhansk, Herson și Zaporijia. El afirmă că nu este un propagandist. și că misiunea lui este „să arate adevărul” despre viața în teritoriile ocupate de Rusia.

Totuși, oficialii ocupației încurajează activ astfel de creatori să publice conținut despre reconstrucția așa-numitelor teritorii „eliberate”, inclusiv în cadrul unor întâlniri oficiale.

Ce încearcă Moscova să facă în Mariupol

CNN a analizat profiluri de influenceri locali care promovează proiectul de rusificare al Moscovei în Mariupol pe rețelele de socializare. Unele dintre ele sunt deschis pro-ruse și acuză Ucraina pentru suferințele din regiune, în timp ce altele adoptă un ton aparent apolitic. În ciuda audienței lor modeste – între 3.000 și 36.000 de urmăritori pe TikTok – conținutul lor axat pe reconstrucție poate strânge sute de mii de vizualizări.

Totuși, videoclipurile lor nu oferă niciun context legat de motivul real al reconstrucției, notează CNN.

Asediul Rusiei asupra orașului-port, odinioară un important centru comercial și industrial, a fost una dintre cele mai mortale și devastatoare bătălii de la începutul invaziei la scară largă a Ucrainei, în urmă cu mai bine de trei ani.

Potrivit estimărilor ONU, aproximativ 90% dintre clădirile rezidențiale din Mariupol au fost avariate sau distruse în timpul atacurilor rusești, iar circa 350.000 din cei aproximativ 430.000 de locuitori de dinainte de război au fost nevoiți să fugă. Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat recent că se crede că aproximativ 20.000 de civili au fost uciși, deși bilanțul exact nu poate fi verificat. Autoritățile ucrainene acuză Moscova că încearcă să ascundă dovezile privind victimele civile – o acuzație negată de Kremlin.

„Moscova încearcă să întrerupă fluxul de informații despre distrugerile teribile provocate de armata rusă”, a declarat Ihor Solovey, directorul Centrului pentru Comunicații Strategice și Securitate Informațională din cadrul guvernului ucrainean, într-un comentariu scris transmis CNN. El a adăugat că Ucraina încearcă să „transmită și mai multe fapte despre crimele ocupanților”, subliniind că „există mai mult decât suficiente dovezi pentru a demonta orice fals rusesc despre ‘viața frumoasă’ sub ocupație”.

Chiar dacă lucrările de construcție sunt în desfășurare, analiza CNN a imaginilor satelitare, a interviurilor cu locuitorii și a postărilor de pe rețelele sociale arată că distrugerile sunt în continuare masive. Mulți dintre cei care și-au pierdut casele în 2022 nu au fost relocați, iar calitatea noilor locuințe este adesea slabă. Locuitorii afirmă că autoritățile ruse confiscă locuințele celor care au fugit din oraș, pentru a le oferi altora.

„Au creat un fel de decor Potemkin... Dar oamenii nu locuiesc acolo, în multe dintre case nu locuiește nimeni”, a declarat un locuitor din Mariupol, făcând referire la satele false construite în secolul al XVIII-lea de Grigori Potemkin pentru a o impresiona pe Ecaterina cea Mare. 

Școala de bloggeri din Mariupol

În septembrie, o organizație numită Donbass Media Center (DMC) a deschis o „școală de bloggeri” în Mariupol, care oferă cursuri gratuite de două săptămâni, menite să le ofere aspiranților influenceri o bază tehnică în filmare și editare, dar și cunoștințe despre cum să câștige popularitate și să monetizeze online, potrivit CNN.

Cursuri similare au avut loc anterior în Donețk și Luhansk, iar un alt program a urmat în Melitopol, în partea ocupată de Rusia din regiunea Zaporijia. Karbovsky, unul dintre instructori, a declarat: „Știu cum să obțin vizualizări, cum să creez conținut, așa că am fost invitat să predau tinerilor cu vârste între 16 și 22 de ani.” Nici el, nici coordonatorul programului nu au dorit să spună cine finanțează inițiativa, dar aceasta pare să beneficieze de sprijinul tacit al guvernului rus, potrivit CNN.

DMC a fost înființat de Donbass Media, un canal de știri pro-rus activ în special pe rețelele de socializare. În 2024, DMC a câștigat Premiul Runet — distincție oferită de Federația Rusă și Fundația Prezidențială pentru Inițiative Culturale. 

Karbovsky insistă că DMC nu are o agendă politică: „Nu vrem să creăm propagandiști – în niciun caz. Scopul este ca oamenii să-și poată exprima opiniile diverse despre ce se întâmplă în DPR, LPR și alte regiuni.”

Tot în septembrie, absolvenți ai programului guvernamental „Atelierul Noilor Media” au deschis un centru media în Mariupol, pentru a-i învăța pe elevii între 14 și 17 ani fotografie, filmare și cum să folosească rețelele sociale. Programul este parțial finanțat printr-o subvenție prezidențială rusă de aproximativ 12.000 de dolari și încurajează participanții să prezinte o imagine pozitivă a orașului.

„Așteptăm cu nerăbdare să primim copii talentați, ca să putem vorbi împreună despre viața orașului nostru iubit”, se arată într-o postare Telegram din octombrie. Într-un alt clip, o participantă intervievează copii despre cum s-a schimbat Mariupol: „A devenit mult mai interesant, mai colorat”, spune o fată. „Se dezvoltă rapid”, adaugă prietena ei.

În martie, Rutube — alternativa rusească la YouTube, deținută de Gazprom-Media — a anunțat deschiderea unor „studiouri” în orașe și comune din cele patru regiuni anexate, inclusiv în Mariupol. Acolo, creatorii de conținut pot avea acces la echipamente moderne și traininguri. Inițiativa este parte a unui proiect comun cu Societatea Istorică Militară Rusă, înființată prin decret de Vladimir Putin în 2012 pentru a combate „distorsionarea” istoriei militare ruse.

Potrivit lui Andrei Soldatov, expert în supravegherea online și serviciile secrete rusești, direcția acestor programe este clară: „Totul vine de la vârf, nu este vorba de decizii locale. Este vorba de Kremlin.”

"Aceste apartamente sunt pline de oameni fericiți"

Majoritatea conturilor de social media analizate de CNN au fost create după invazia Rusiei și promovează o imagine pozitivă a reconstrucției ruse în Mariupol.

„Când auzeam oameni spunând că Mariupol e un oraș mort, că nu a mai rămas nimic, am vrut să arăt că orașul trăiește și se reconstruiește”, a spus Elizaveta Chervyakova, o absolventă DMC de 21 de ani, într-un interviu video din Mariupol pentru CNN.

Unul dintre cele mai populare videoclipuri ale ei, cu peste 177.000 de vizualizări, este un montaj cu clădiri distruse și reconstruite, pe fundalul unei voci care spune: „Mariupol – capitala de la malul mării din sudul Rusiei.”

Ea susține că aceste tipuri de postări devin o tendință. „Uitați ce frumos”, spune o altă creatoare, „Mașa din Mariupol”, într-un TikTok cu blocuri noi la apus. „Aceste apartamente sunt pline de oameni fericiți... o regiune minunată pentru viața de familie.”

În alte clipuri, ea pozează în fața unui monument de război, prezintă gara redeschisă și lucrările de construcție de la Teatrul din Mariupol, unde sute de civili au fost uciși într-un atac aerian rusesc.

„Acestea sunt pentru cei care cred că Mariupolul este ucrainean. Amintiți-vă că este pentru totdeauna rusesc”, se arată în legenda unei postări.  

Postările despre reconstrucția și rusificarea teritoriilor ocupate se numără printre cele mai populare videoclipuri de pe conturile analizate de CNN.

„Sunt clar foarte apreciate”, a spus Darren Linvill, profesor la Universitatea Clemson și expert în dezinformare, care a studiat aceleași conturi. Deși multe folosesc teme comune, „nu vedem o legătură directă cu surse de stat rusești”, a adăugat el. „Sunt abordabile.”

Aceasta este și strategia Kremlinului, spun experții. Potrivit lui Andrei Soldatov, influencerii locali joacă un rol-cheie în eforturile Rusiei de a convinge publicul din teritoriile ocupate, unde propaganda oficială are mai puțină priză.

„Nu poți folosi aceleași voci ca pentru publicul din Moscova sau Siberia. Ai nevoie de oameni locali, care știu cum să comunice cu cei de aici”, a explicat el.

"Clipurile fabricate nu vor ajuta. Rusia a comis o crimă în Mariupol, iar locuitorii știu asta"

Imagini din satelit analizate de CNN între aprilie 2022 și martie 2025 arată investiții ale Moscovei în reconstrucția și rusificarea unor părți din Mariupol: o academie navală afiliată uneia din Sankt Petersburg, un memorial pentru „eliberatorii Donbasului” și cartiere noi.

Blocuri renovate sau nou construite, cu acoperișuri strălucitoare, apar în centrul și periferia orașului, în locul celor distruse în război, însă în multe zone, urmele conflictului sunt încă vizibile. 

Într-o conferință de prresă, Putin a afirmat că 300.000 de persoane s-au întors la Mariupol, iar populația este în creștere. În martie, el a semnat un decret care obligă locuitorii din regiunile ocupate să obțină pașaport rusesc până în septembrie sau să plece.

Primarul ucrainean exilat, Vadym Boichenko, estimează că doar 100.000 de ucraineni mai trăiesc în oraș. El afirmă că mulți ruși sunt atrași de știrile pozitive, postările online și creditele ipotecare rusești de doar 2%, o ofertă atractivă comparativ cu rata de piață de 29%.

Deși Rusia a promis locuințe pentru toți cei afectați de război, pe Telegram circulă videoclipuri cu locuitori care spun că nu și-au primit apartamentele și îi cer direct ajutor lui Putin. Primarul numit de Moscova a confirmat că unele proprietăți vor fi redistribuite, ceea ce înseamnă că cei plecați ar putea pierde dreptul de a se întoarce.

După ce a verificat imaginile din satelit, CNN a stabilit că la mai puțin de un kilometru de combinatul Azovstal, un complex de blocuri a fost complet demolat, îmsă în vecinătate se construiește activ.

Un cuplu din Mariupol, care a părăsit orașul în noiembrie, a declarat că prețurile apartamentelor noi sunt inaccesibile pentru ucraineni și că există probleme grave de calitate. De exemplu, cartierul Nevsky, vizitat de Putin în 2023, nu are canalizare funcțională.

Cei doi susțin că postările de pe rețelele sociale nu reflectă realitatea și sunt destinate publicului din afara orașului. 

Primarul exilat adaugă că propaganda nu poate schimba adevărul: „Clipurile fabricate nu vor ajuta. Rusia a comis o crimă în Mariupol, iar locuitorii știu asta.”

 

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole