Antena 3 CNN Life Să pari obosită. Acesta este cel mai nou trend de „frumusețe” de pe TikTok

Să pari obosită. Acesta este cel mai nou trend de „frumusețe” de pe TikTok

Anamaria Nedelcoff
3 minute de citit Publicat la 10:00 16 Aug 2025 Modificat la 11:00 16 Aug 2025
Să pari obosită. Acesta este cel mai nou trend de „frumusețe” de pe TikTok. FOTO: Getty Images

Ochii lui Jenna Ortega sunt ușor umbriți, încadrați de cearcăne întunecate. Fața îi este palidă, iar pomeții îi sunt accentuați de o nuanță discretă de gri. Buzele au o tentă violet. Pare extenuată – dar exact acesta este efectul dorit. Cel mai nou trend de machiaj al Generației Z, numit „Tired Girl”, celebrează aspectul de „nu am dormit toată noaptea”, scrie CNN.

De-a lungul istoriei standardelor de frumusețe, oamenii au încercat mereu să ascundă semnele oboselii. Corectorul, crema de ochi și batonul anticearcăn sunt, măcar parțial, create pentru a ne face să arătăm odihniți și alerți. În mod tradițional, un chip obosit a fost asociat cu sănătatea precară, îmbătrânirea și lipsa atractivității. Tired Girl propune opusul: îmbrățișarea imperfecțiunilor pe care, în mod obișnuit, încercam să le ascundem.

Muza modernă a trendului este Wednesday Addams, fiica morbidă și emoțional rezervată a familiei Addams, personaj central în serialul Netflix regizat de Tim Burton, unde Ortega joacă rolul principal. La fel ca în primul sezon, și în cel de-al doilea, actrița afișează piele palidă și umbre accentuate sub ochi – look pe care l-a recreat recent și pe covorul roșu, la premiera din Londra. Cei care nu fac parte din generația Z își vor aminti de referințe mai vechi – Angelina Jolie în Girl, Interrupted sau Natalie Portman adolescentă în Leon.

Printre fanii celebri contemporani ai trendului se numără actrița Lily-Rose Depp, modelul și muziciana Gabbriette și influenceri precum Emma Chamberlain, Danielle Marcan și Lara Violetta. De la sfârșitul lui iulie, tired girl makeup a devenit o categorie distinctă pe TikTok, cu numeroase tutoriale despre cum să obții aspectul „privat de somn”, unele dintre ele depășind 300.000 de vizualizări.

Într-unul dintre videoclipurile ei recente, Violetta – care aplică fard închis sub ochi pentru un efect de „machiaj mucegăit” – spune: „Cearcănele sunt atât de chic pentru că trebuie să muncești ca să le ai.” În ansamblu, machiajul este neglijent, cu un aer rebel.

„Este o celebrare a autenticității”, a declarat pentru CNN make-up artistul Kim Brown, director de frumusețe al revistei Glass. „Look-ul Tired Girl are personalitate și atitudine. Este dur și cool.”

Un trend trecător

Tired Girl nu trebuie confundat cu estetica goth – subcultură muzicală asociată cu piele mult mai palidă și ochi puternic conturați – și nici cu trendul viral sud-coreean aegyo-sal, care pune accent pe zona ușor umflată de sub ochi pentru un aspect mai tineresc. Mai apropiat ca spirit ar fi grunge-ul anilor ’90, popularizat de Courtney Love, cu estetica sa dezordonată și „trăită”.

Totuși, spre deosebire de aceste curente, Tired Girl nu are rădăcini culturale adânci.

„Grunge-ul a crescut din valori anti-sistem, scene muzicale și solidaritate comunitară, unde estetica și rebeliunea culturală erau inseparabile”, explică Dan Hastings-Narayanin, editor-adjunct pentru previziuni la compania de analiză The Future Laboratory.

În schimb, Tired Girl face parte din fenomenul trecător al „core-urilor” – estetici de nișă apărute online, precum cottagecore (romantic, inspirat din natură) sau Barbiecore (jucăuș și hiper-feminin).

„Este o metodă rapidă de a arăta cine ești sau ce stare vrei să transmiți”, spune Hastings-Narayanin. Problema, avertizează el, este că trendul este „efemer, comercializat și pregătit să fie înlocuit de următorul moment viral”.

Look-ul are o energie clară de Tim Burton, așa că nu e de mirare că apare în ambele sezoane ale serialului Wednesday.

„Principiul de bază a fost obținerea unui look îngrijit, dar natural, folosind produse minime și evidențiind trăsăturile naturale ale Jennei”, explică Tara McDonald, hair & make-up artist pentru primul sezon.

Fondul de ten ales era mai deschis decât tonul pielii actriței, iar McDonald „nu a vrut să ascundă zona naturală de sub ochi cu machiaj”, ceea ce a făcut ca cercurile întunecate să fie mai vizibile. „Fardul de pleoape era închis, dar aplicat ușor, iar iluzia buzelor ușor înroșite – ca și cum ar fi fost mușcate – era esențială”, adaugă ea.

Un manifest împotriva perfecțiunii

Ca orice look puternic definit, machiajul lui Wednesday transmite un mesaj.

„Intenția a fost mereu să arătăm că nu este genul de fată care își petrece ore întregi aranjându-și părul și machiajul”, explică Nirvana Jalalvand, responsabilă de look-ul actriței în sezonul doi. „Pur și simplu nu este genul acela de persoană. Are cazuri de rezolvat și locuri importante unde trebuie să fie. Machiajul nu este o prioritate.”

Astfel, lipsa de interes a lui Wednesday pentru un aspect perfect devine opusul idealurilor tradiționale de frumusețe proaspătă și finisată – și o formă subtilă de subversiune a feminității.

Citește mai multe din Life
» Citește mai multe din Life
TOP articole