Antena 3 CNN Români care dezvoltă România Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO: "Fiecare ambalaj reciclat e o dovadă de grijă față de România"

Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO: "Fiecare ambalaj reciclat e o dovadă de grijă față de România"

Georgiana Adam
3 minute de citit Publicat la 15:52 14 Dec 2023 Modificat la 16:47 14 Dec 2023

De acum devine mai simplu ca niciodată să facem acest lucru: prin Sistemul de Garanție-Returnare. Cum funcționează? Ne explică Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO, compania care administrează SGR, într-un interviu realizat de Alessandra Stoicescu. "Fiecare ambalaj reciclat e o dovadă de grijă față de România. Fiecare român poate face diferența."

Care este rolul ReturRo?

"ReturRo este compania care implementează și administrează Sistemul de Garanţie-Returnare, aici, în România. Vom implementa o infrastructură logistică pentru a permite cetățeanului obișnuit să recicleze ambalajul băuturilor pe care le cumpără și le consumă. Aceast Sistem va conduce spre o schimbare structurală, dar va face posibilă și o schimbare culturală, în aşa fel încât oamenii să poată avea grijă de mediu şi să le fie mai uşor să recicleze ambalaje goale. Vorbim de ambalaje de băuturi din sticlă, plastic, aluminiu, de la 0.1 litri la 3 litri, pentru produse precum sucuri, apa, bere, cidru, băuturi alcoolice, vin. Acestea sunt produsele care vin pe piaţă cu un logo specific, logo-ul SGR – Ambalaj cu garanție. Odată ce un produs are acest logo, face parte din sistem. Ceea ce se va întâmpla treptat, în următoarele luni, va fi că vom vedea tot mai mult aceste produse pe rafturile supermarketurilor. Când vei cumpăra una dintre aceste băuturi, vei plăti 50 de bani pentru ambalaj. După ce consumi produsul şi returnezi ambalajul, vei primi cei 50 de bani înapoi.

Ce riscuri vedeţi?

Cu acest sistem implementăm schimbarea structurală. Iar această schimbare structurală duce la schimbarea culturală. Schimbarea culturală este şi cheia, pentru că oamenii vor privi lucrurile diferit, îşi vor asuma responsabilitatea de a recicla şi responsabilitatea pentru mediu. Fiecare ambalaj reciclat reprezintă o dovadă de grijă pentru România. Fiecare cetățean din România va putea să facă diferența pentru mediu. Utilizând sistemul SGR, devine foarte ușor pentru oameni să recicleze. Este vorba despre schimbarea culturală, schimbarea mintală, prin care reciclarea devine normală.

Când vom putea cumpăra din magazine primele produse marcate cu logo-ul SGR?

Produsele tocmai au apărut pe piață. Vor fi tot mai multe în următoarele 3-4 luni pentru că trebuie să înlocuim produsele non-SGR care sunt acum pe piaţă, iar acest proces durează. Cred că în aproximativ patru luni, majoritatea produselor de pe raft vor avea logo-ul SGR. 

Puteţi să explicaţi cum ne vom primi banii înapoi?

În magazinele mari, vor fi automate care vor genera vouchere, şi puteţi folosi aceste vouchere în acel magazin. Totodată, puteţi cere banii în schimbul voucherului. Puteţi, de asemenea, să cereţi şi transfer bancar pentru acei bani. În magazinele mai mici, care nu au aparate automate, retailerii vă vor da banii înapoi. De oriunde ţi-ai cumpăra băutura, poţi returna ambalajul în magazine locale, în oraşe, în sate mici. Fiecare magazin are obligaţia să colecteze ambalajele de la cetățeni și să returneze garanția. În România, avem aproximativ 80.000 de retaileri care fac parte din acest sistem. Asta înseamnă 80.000 de puncte de returnare. Şi aceasta este şi cheia.

Pot retailerii să refuze să intre în sistem?

"Retailerii au obligația legală de a se înregistra în Sistemul Garanție-Returnare, ma refer, aici, la cei care comercializează băuturi care intră sub incidența SGR.”

De ce acceptaţi doar sticle intacte?

În primul rând, aparatele automate trebuie să poată scana codul de bare şi logo-ul, pentru a evita fraudele. Dacă sticlele nu sunt intacte, aparatul nu va putea scana informaţiile, iar persoana nu-şi va putea recupera cei 50 de bani. De asemenea, şi în cazul magazinelor care nu au aparate automate, este important să fie vizibil logo-ul. În plus, vom pune la dispoziţie şi o aplicaţie prin care utilizatorii vor putea să scaneze codul de bare şi să verifice dacă este un recipient SGR. Acest lucru este crucial, tocmai pentru a elimina frauda.

Cum îi susţineţi şi educaţi pe cei cărora le este greu să între în sistem?

Avem o echipă grozavă care răspunde la întrebări prin telefon, SMS sau e-mail. De asemenea, avem şi site-ul care vine în suportul celor care au nevoie. Facem demonstraţii şi seminarii în toată ţara, ca să-i educăm şi să-i ajutăm pe retaileri să se organizeze.", a mai spus Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO.

×
x close