Atunci când perseverența se îmbină cu pasiunea, un produs românesc are toate șansele să devină un reper național, cum s-a întâmplat în cazul unei companii din Dâmbovița. Prin muncă și inovație a reușit să aducă lumină în sute de localități. De peste 30 de ani, această firmă produce corpuri de iluminat stradal ce pot fi întâlnite în aproape toată România. Drumul nu a fost lipsit de provocări, dar nici de oportunități. Cu ajutorul fondurilor europene, compania a crescut și s-a modernizat, având astăzi cea mai mare linie de producție.
La începutul anilor 70, Ioan Stancu se angaja într-o fabrică de stat din Târgoviște, unde avea contact pentru prima dată cu industria electricității și unde învăța să facă lămpi florescente cu vapori, dar și incandescente. Întreprindere a reușit să producă milioane de surse de lumină pentru țara noastră. Însă, imediat după revoluție, producția a scăzut iar fabrica nu mai mergea atât de bine. Cu toate acestea, pasiunea lui Ioan pentru becuri nu s-a stins atât de repede, pentru că 3 ani mai târziu, în anul 1992, a decis să își deschidă propria afacere în domeniul iluminatului public.
"Ceea ce vedeți la mine în mână sunt niște corpuri de iluminat care le fabricam când lucram la Romlux. Sunt niște corpuri brevetate și certificate acum 40 de ani, mai bine de 40 de ani, care aveau succes pe piață. De aici a venit și ideea să îmi continui activitatea și vedeți acum în fabrică ceea ce facem noi", a spus Ioan Stancu, CEO Amiras.
Startul nu a fost unul foarte ușor, mai ales că România abia atunci începea să se dezvolte. Puține străzi din zona rurală erau luminate, iar specialiștii deja începeau să plece din țară.
"În 1992 aveam unu-doi angajați. Pur și simplu de multe ori chiar mă duceam, adică nu m-am văzut că sunt un șef. Mă duceam și lucram cot la cot cu colegii. Prima dată, după cum vă spuneam, fabricam dispozitivele de amorsare. Piața cerea și corpuri de iluminat, că nu prea... după revoluție, satele, comunele, orașele nu prea erau iluminate. Am început să producem corpurile de iluminat cu sodiu, care erau cât de cât economice față de mercur", a povestit el.
Evoluția companiei s-a văzut de la un an la altul, iar cu ajutorul fondurilor europene, care de-a lungul anilor au însumat investiții de peste 10 milioane de euro, Amiras a ajuns lider pe piața iluminatului stradal. În 2014 s-a făcut pasul major: o linie de producție de lămpi și corpuri de iluminat cu leduri, care are cea mai mare capacitate din țară. Materia primă vine din străinătate, însă corpurile sunt produse și asamblate în România.
Întregul proces este automatizat, iar cu ajutorul unui robot performant care plantează până la 26.000 de componente pe oră se pot produce până la 80.000 de corpuri de iluminat pe an, care sunt vândute în țară, dar și în Franța și America.
"Acestea sunt două piese din material de aluminiu care vor fi introduse în acest robot. Aceasta este modulul cu led care va fi folosit pentru producția finală a corpului de iluminat, este un semifabricat, iar aceasta este o lampă, o veioză vândută pentru piața din America, de o complexitate mai mare. Frumusețea acestui proiect este că farul și partea optică este folosită de la tractorul românesc UTE 1982. După ce produsele au trecut prin tot procesul de producție, devin elemente semifabricate care vor merge mai departe către asamblare și obținerea unui produs finit. După tot acest proces complex am finalizat producția corpului de iluminat. Îl vom introduce în ambalaj, după care sigilăm carcasa și este pregătit de livrare", a detaliat Laurenţiu Stancu, manager Amiras.
Înainte ca produsele să iasă pe piață, acestea sunt testate în laboratorul de fotometrie care este acreditat și a testat RENAR.
"Rolul acestui aparat este în primul rând să testăm produsele noastre care ies pe linia de producție, să observăm calitatea luminii și parametrii linotehnici dacă sunt corecți", a continuar el.
Cu o istorie de peste 30 de ani în spate și cu o cifră de afaceri care a ajuns la 76 de milioane de lei la finalul anului trecut, Amiras a reușit să lumineze străzile din peste 400 de localități din România. Deși totul a pornit de la o mică afacere, perseverența și dorința ca produsul românesc să fie în continuare pe piață au făcut ca această companie să fie acum un brand de țară.