China avansează rapid spre a deveni liderul unei potențiale revoluții în domeniul bateriilor, însă nu cu mașini, așa cum ne-am putea închipui, ci cu scutere electrice. La Hangzhou, scutere elegante, al căror cost nu depășește 660 de dolari, alimentate cu baterii pe bază de sodiu au început să apară pe străzi. E o privire spre un viitor mai puțin dependent de litiu, scrie BBC, care analizează această revoluție a bateriilor, dar și avantajul decisiv al Chinei în această cursă.
Spre deosebire de bateriile convenționale pe bază de litiu-ion sau plumb-acid, acești noi acumulatori se bazează pe sodiu, un element ieftin și din abudență, care este extras din sarea de mare. Aceste baterii sunt intens promovate de Yadea, cel mai mare mare producător de vehicule electrice pe două roți din China, care a lansat deja mai multe modele de scutere cu baterii pe bază de sodiu, dar și infrastructura necesară pentru încărcare rapidă.
Zeci de modele de astfel de scutere sunt aliniate în fața unui mall din orașul Hangzhou în estul Chinei, scrie BBC, invitându-i pe trecători să le ia la un test. Cea mai ieftină costă 400 de dolari, iar cea mai scumpă 660. Mai mult, lângă șirul de scutere, Yada a amplasat stații de încărcare. Bateriile pe bază de sodiu se încarcă de la 0 la 80% în 15 minute. Iar pentru cei care sunt și mai grăbiți, bateriile pot fi lăsate în stație și luată una nouă complet încărcată, doar cu scanarea unui cod QR.
„Vrem să aducem tehnologia din laborator direct la clienți, cât mai repede”, a declarat Zhou Chao, vicepreședinte senior al Yadea, într-o apariție din ianuarie 2025 la televiziunea centrală chineză CCTV.
În timp ce restul lumii încearcă să reducă distanța față de China cu privire la bateriile pe bază de litiu-ion, China deja a furat startul în ceea ce privește bateriile pe bază de sare. La Beijing au apărut primele mașini cu astfel de acumulatori, însă au o autonomie redusă, iar impactul lor pe piață a fost minim. Chiar și așa companii chineze au anunțat că vor trece la bateriile pe bază de sodiu pentru diverse utilaje.
De ce conduc scuterele această revoluție tehnologică
Vehiculele pe două roți domină transportul zilnic în Asia. Doar în China, în 2023 s-au vândut 55 de milioane scutere, depășind de șase ori vânzările de mașini electrice. Autonomia redusă și viteza mea le fac ideale pentru densitatea energetică mai scăzută a bateriilor cu sodiu.
„Vehiculele pe două roți operează de obicei pe distanțe mai scurte și la viteze mai mici decât mașinile, ceea ce le face mai puțin exigente în ceea ce privește densitatea energetică și puterea furnizată,” a spus Chen Xi, cercetător în materiale și dispozitive pentru stocarea energiei la Universitatea Xi’an-Jiaotong Liverpool din China.
O baterie cu ioni de sodiu stochează semnificativ mai puțină energie decât o baterie cu ioni de litiu de aceeași dimensiune, ceea ce înseamnă că are o densitate energetică mai scăzută.
Deși bateriile cu litiu-ion rămân superioare la capitolele autonomie și performanță, cele cu sodiu-ion au câteva avantaje incontestabile:
- Costă mai puțin (în teorie)
- Evită blocajele din lanțul de aprovizionare
- Funcționează mai bine în climate reci
- Sunt mai puțin predispuse la supraîncălzire și incendii
Bateriile cu ioni de sodiu și cele cu ioni de litiu au structuri similare. Principala diferență constă în ionii folosiți – particulele care se deplasează înainte și înapoi între polii pozitiv și negativ ai bateriei pentru a stoca și elibera energie.
Sodiul este larg răspândit în mare și în scoarța terestră, fiind de aproximativ 400 de ori mai abundent decât litiul. Prin urmare, celulele cu ioni de sodiu sunt mai accesibile și, potențial, mai ieftin de produs la scară largă. Ele ar putea, de asemenea, să elibereze industria bateriilor de punctele de blocaj din lanțurile de aprovizionare actuale.
Minereul de litiu este exploatat în principal în Australia, China și Chile, însă procesarea acestuia este concentrată în China, care deține aproape 60% din capacitatea globală de rafinare a litiului.
Bateriile cu ioni de sodiu nu sunt o invenție recentă. Evoluția lor a fost strâns legată de cea a bateriilor cu ioni de litiu. Cercetarea și dezvoltarea ambelor tipuri de celule a început în urmă cu aproximativ o jumătate de secol, Japonia fiind liderul global al eforturilor. Însă, după ce compania japoneză Sony a lansat prima baterie cu ioni de litiu din lume în 1991, succesul său comercial uriaș a dus la întreruperea în mare parte a dezvoltării tehnologiei pe bază de sodiu – până la începutul acestui deceniu. Până atunci, China devenise deja forța dominantă în domeniul bateriilor, în urma mai multor ani de susținere industrială intensă din partea guvernului.
Programele pilot din China, inclusiv o flotă de livrări cu 150.000 de curieri în Shenzhen, testează deja stații de schimb de baterii, unde cele descărcate pot fi înlocuite în doar 30 de secunde.
Yadea plănuiește să construiască 1.000 de stații de încărcare rapidă pentru baterii pe bază sodiu doar în Hangzhou în acest an. Alte companii, precum Tailg și FinDreams (divizie a BYD), mizează și ele puternic pe această tehnologie.
Guvernul din Shenzhen vrea să instaleze 50.000 de unități de schimb de baterii până în 2027, cu scopul de a transforma orașul într-un model național.
Între timp, giganții bateriilor din China — cum ar fi CATL — lansează acumulatori cu sodiu-ion pentru stocarea energiei și vehicule grele, sub noi mărci precum Naxtra.
Ecologizarea rețelei energetice
Miza reală pe termen lung? Stocarea energiei la scară de rețea. Bateriile pe bază de sodiu sunt mai grele și mai voluminoase decât cele cu litiu, o problemă pentru mașini, când sunt instalate în locații fixe, dezavantajele utilizării bateriilor cu ioni de sodiu în vehicule dispar.
„Poți pur și simplu să construiești o centrală de stocare a energiei puțin mai mare. Nu se deplasează nicăieri. Greutatea (bateriilor) nu contează,” spune Combs.
Stocarea energiei este așteptată să devină o piață uriașă și în rapidă expansiune, pe măsură ce țările din întreaga lume își propun să își atingă obiectivele climatice. Capacitatea globală de stocare a energiei la scară de rețea va trebui să crească de aproape 35 de ori între 2022 și 2030 pentru a atinge neutralitatea emisiilor de carbon până în 2050, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA). Astfel, costul mai mic al bateriilor cu sodiu și independența față de mineralele rare ar putea fi esențiale.
„Aceasta va fi o piață cu adevărat importantă în viitor, mai ales pe măsură ce sursele regenerabile devin tot mai prezente în rețea. Va fi nevoie de tot mai multe sisteme de stocare pentru a echilibra variabilitatea în generarea de electricitate,”a sous Ilaria Mazzocco, cercetătoare principală la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (Center for Strategic and International Studies), un ONG cu sediul în Washington DC.
În 2024, China a lansat prima centrală energetică alimentată cu sodiu în Guangxi. O versiune mai mare, de 100 MWh, este în curs de dezvoltare. Alte proiecte sunt planificate în Hubei și alte regiuni.
În ciuda potențialului, există obstacole:
- Densitatea energetică a bateriilor cu sodiu este cu 30–40% mai mică decât a celor cu litiu
- Costul actual pe kWh este cu aproximativ 60% mai mare
- Producția în masă este încă limitată
- Adoptarea de către consumatori rămâne modestă — Yadea a vândut sub 1.000 de scutere cu sodiu în prima parte a anului 2025
Totuși, ritmul se accelerează. China a anunțat în 2024 construcția a 27 de fabrici de baterii cu sodiu-ion, cu o capacitate planificată de 180 GWh. Până în 2033, ar putea controla peste 90% din producția globală.
Supremația Chinei în bateriile cu litiu-ion îi oferă un avantaj
Supremația Chinei în fabricarea bateriilor cu litiu-ion îi oferă un avantaj și în domeniul bateriilor cu sodiu. Deoarece cele două tipuri de baterii folosesc metode similare de producție, infrastructura existentă poate fi adaptată.
„China poate trece de la laborator la producția în masă mult mai rapid”, a spus Zheng Jiayue de la Wood Mackenzie.
Firme non-chineze, precum Natron Energy (SUA) și Faradion (Marea Britanie), dezvoltă și ele tehnologii pe bază de sodiu, dar dimensiunea, sprijinul de stat și viteza Chinei îi oferă acesteia un avantaj clar.
Bateriile cu sodiu-ion nu vor înlocui bateriile cu litiu peste noapte, și nici prea curând, în domeniul auto. Dar în ceea ce privește scuterele electrice și stocarea energiei, ele câștigă tot mai mult teren. Dacă prețurile vor scădea și performanțele vor crește, sodiul ar putea deveni o cale esențială pentru tranziția către energie curată, iar China este hotărâtă să conducă acest efort.