Antena 3 CNN Economic Muncitorii străini din România sunt blocați de birocrația hibridă. Angajatori: Digitalizarea completă ar economisi timp și bani

Muncitorii străini din România sunt blocați de birocrația hibridă. Angajatori: Digitalizarea completă ar economisi timp și bani

Anamaria Nedelcoff
2 minute de citit Publicat la 15:19 15 Aug 2025 Modificat la 15:19 15 Aug 2025
Nepal, pe primul loc în topul țărilor care trimit muncitori în România
Nepal, pe primul loc în topul țărilor care trimit muncitori în România Foto: Getty Images (imagine cu caracter ilustrativ)

Muncitorii străini care lucrează în România depind de ritmul digitalizării proceselor birocratice, iar lipsa unor proceduri exclusiv online prelungește timpii de așteptare și întârzie integrarea lor pe piața muncii, atrage atenția Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă din România (PIFM), scrie Agerpres.

„Este nevoie ca schimbarea de angajator să se poată face integral online, fără depunerea dosarului la ghişeu. În afară de oferta de muncă, cazierul străinului este emis de autorităţile române şi, odată încărcat pe portal, poate fi verificat direct de către Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI). În plus, documentele de la şomaj sunt deja emise în format electronic în majoritatea judeţelor, ceea ce înseamnă că nu ar mai trebui depuse în original”, a declarat vicepreşedintele PIFM, Elena Panţiru.

În prezent, procedura este una hibridă: dosarele se încarcă online, dar trebuie depuse și fizic, pentru ca ulterior avizele să fie trimise tot în format digital.

„Ne dorim ca la schimbarea de angajator sau de funcţie să eliminăm complet depunerea fizică. Străinii sunt deja în România, sunt angajaţi şi verificaţi. Eliminarea acestui pas ar salva timp, oameni şi energie atât pentru noi, cât şi pentru IGI. Resursele necesare pentru a opera aceste modificări online s-ar rezuma probabil la 2-3 persoane dedicate, dar impactul ar fi extrem de benefic pentru toţi”, a adăugat Panţiru.

Patronatul avertizează că, fără sprijinul unei agenții, mulți lucrători străini nu reușesc să își păstreze sau redobândească legalitatea șederii.

„Dacă un angajat străin rupe legătura cu angajatorul său, îi este extrem de greu să găsească un nou angajator care să îl introducă în legalitate. Mulţi nu cunosc detaliile procedurale şi nu ştiu că fără un acord de încetare a colaborării nu se mai poate face nimic”, subliniază vicepreședintele PIFM.

Un alt blocaj major este timpul de așteptare: pentru un aviz de lucrător permanent înalt calificat, programarea poate fi abia în ianuarie, dacă cererea se depune acum. Singura excepție este schimbarea de angajator, prioritară la IGI București pentru a evita întreruperea activității.

„Acest proces ar putea fi accelerat semnificativ prin digitalizarea completă a etapelor”, spune Panţiru.

 PIFM propune ca IGI să creeze pe portalul online secțiuni dedicate exclusiv schimbării angajatorului, cu sistem de programare rapid, reducând astfel timpii de procesare.

„Această măsură ar eficientiza procesul, ar reduce aglomerările şi ar preveni întârzierile majore care afectează statul şi muncitorii. În prezent, durata obţinerii unui nou aviz de muncă în cazul schimbării angajatorului sau funcţiei poate ajunge până la 6 luni, generând pierderi estimate de 9.000 RON/persoană pentru stat. Simplificarea procedurii ar putea aduce la buget un plus de până la 90 milioane RON (aproximativ 18 milioane de euro) la un volum de 10.000 de cazuri anual”, precizează reprezentanții patronatului.

Datele IGI arată că, în prima jumătate a lui 2024, în România erau peste 150.000 de muncitori străini cu drept legal de muncă, cei mai mulți din Nepal, Sri Lanka, Bangladesh, Filipine și India, peste 70% activând în construcții, HoReCa și transporturi, acestea fiind domenii puternic afectate de deficitul de forță de muncă.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close