Vânzările Tesla au scăzut din nou în Europa în luna iulie, în timp ce cumpărătorii de mașini s-au orientat tot mai mult către rivalul chinez BYD.
Constructorul lui Elon Musk a vândut 6.600 de mașini în UE în iulie, o scădere de 42,4% față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). În primele șapte luni din 2025, Tesla a vândut aproximativ 77.000 de vehicule în UE, în scădere de la 137.000 în aceeași perioadă din 2024, scrie CNN.
Între timp, BYD – producătorul chinez aflat în plină expansiune, cunoscut pentru vehiculele electrice și hibride plug-in ieftine – continuă să câștige teren în Europa. Vânzările au crescut cu 206,4% în iulie față de 2024. Cele 9.698 de mașini vândute în acea lună înseamnă că BYD a depășit Tesla.
Această prăbușire – doar cea mai recentă dintr-o serie de scăderi pentru odinioară celebrul producător de vehicule electrice al lui Musk – subliniază schimbarea radicală de direcție a companiei.
Implicarea lui Musk în politică nu i-a deranjat doar pe liberalii americani; sprijinul său pentru partidele de extremă dreapta din Germania și Marea Britanie a provocat proteste și în afara Europei.
În Europa și China, Tesla s-a confruntat cu rivali mai ieftini, în special BYD – o competiție de care este ferită pe piața americană.
O analiză mai amplă, care include Marea Britanie și țările din Asociația Europeană a Liberului Schimb (precum Norvegia, Danemarca și Suedia), arată o scădere similară a vânzărilor Tesla și o creștere de 225% pentru BYD în iulie.
Pe întreg anul 2025, Tesla a vândut totuși cu puțin sub 35.000 de unități mai mult decât BYD, luând în calcul UE, Marea Britanie și EFTA.
BYD sare în fața Tesla
Vânzările de mașini chinezești sunt în plină ascensiune în Europa. BYD și-a consolidat poziția, chiar dacă importurile de vehicule electrice în UE sunt taxate cu 27% în urma unei anchete anti-subvenții derulate anul trecut.
BYD păstrează încă un avantaj de preț față de rivali, inclusiv Tesla. În plus, inovațiile tehnologice îl ajută să depășească concurența. În martie, compania a anunțat un progres în tehnologia de încărcare a bateriilor, susținând că adaugă 400 km autonomie în cinci minute – față de Tesla, care oferă 320 km în 15 minute. În februarie, BYD a lansat și „God’s Eye”, rivalul tehnologiei de condus autonom de la Tesla, fără costuri suplimentare pentru majoritatea modelelor.
Un alt avantaj BYD este gama diversificată de vehicule electrice și hibride, spre deosebire de Tesla, care produce doar vehicule electrice. Aceasta i-a permis companiei chineze să se adapteze mai ușor schimbărilor din preferințele consumatorilor europeni.
Firma de cercetare Jato Dynamics a raportat prima dată în aprilie că BYD a depășit Tesla în vânzările europene.
Problemele Tesla
Tesla se numără acum printre brandurile auto cu cele mai slabe vânzări din Europa, fiind peste doar Honda și Mitsubishi. Problemele companiei pe continent reflectă schimbări economice, structurale și politice care influențează preferințele cumpărătorilor.
Creșterea vânzărilor de mașini electrice a încetinit în ultimii ani în Europa. Reducerea stimulentelor pentru achiziția de vehicule electrice, îngrijorările privind durata de viață a bateriilor și lipsa infrastructurii de încărcare sunt citate frecvent în sondaje drept cauze ale ritmului mai lent.
Cota actuală de piață a vehiculelor electrice pe baterie în UE este de 15,6%, „încă departe de nivelul la care ar trebui să fie în această etapă a tranziției”, potrivit ACEA.
Totodată, europenii arată o preferință crescută pentru hibride, care dețin peste o treime din piața auto a continentului.
Imaginea lui Musk în Europa
Imaginea publică a lui Elon Musk a căpătat în Europa o importanță similară cu cea din Statele Unite.
După ce a finanțat campania prezidențială câștigătoare a lui Donald Trump, Musk și-a îndreptat atenția către politica europeană. El a susținut public partidul de extremă dreapta AfD în alegerile din Germania din februarie și a vorbit la distanță la lansarea campaniei acestuia.
De asemenea, a sprijinit puternic partidul britanic de extremă dreapta Reform și a cerut eliberarea lui Tommy Robinson, agitator de extremă dreapta condamnat la 18 luni de închisoare în octombrie anul trecut pentru sfidarea instanței. Robinson a fost eliberat pe cauțiune în august.
Sondajele arată că comportamentul lui Musk afectează direct percepția consumatorilor față de Tesla. Un sondaj realizat în ianuarie de Electrifying.com a arătat că 60% dintre respondenți au declarat că atitudinea lui Musk i-a descurajat să cumpere o Tesla.
În ianuarie, peste 70% dintre britanici și germani aveau o opinie nefavorabilă despre CEO-ul Tesla, pe fondul implicării sale politice.