Antena 3 CNN Externe Mapamond Misionarii digitali, noul trend de pe TikTok. Tinerii sunt învățați cum să se îmbrace la biserică

Misionarii digitali, noul trend de pe TikTok. Tinerii sunt învățați cum să se îmbrace la biserică

N.B.
4 minute de citit Publicat la 14:44 25 Aug 2025 Modificat la 14:53 25 Aug 2025
o persoana cu Biblia in mana si o pereche de matanii
Pe reţelele sociale s-a născut astfel o nouă figură, așa-numitul "misionar digital" sau "influencer catolic". Sursa foto: Getty Images (poza cu caracter ilustrativ)

În Italia apar din ce în ce mai mulţi creatori de conţinut care au conturi cu milioane de aprecieri şi care propovăduiesc Biblia. De la rezumate teologice la un tutorial despre cum să te îmbraci pentru slujbă, acești tineri de douăzeci și ceva de ani folosesc rețelele sociale într-un mod cu totul inedit.

Pe reţelele sociale s-a născut astfel o nouă figură, așa-numitul "misionar digital" sau "influencer catolic". Este vorba despre tineri care au decis să-și aducă credința acolo unde se concentrează atenția a milioane de tineri, adică pe Instagram, TikTok şi YouTube, relatează La Stampa

Aceştia transformă o postare într-o parabolă şi un reel într-o mărturie a Evangheliei. Postările variază de la videoclipuri despre teologie explicate simplu, la cele precum "Get ready with me ca să mergem la parohie" sau transmisiuni în direct pentru a spune împreună rugăciuni, o modalitate nouă, dar eficientă de a răspândi Cuvântul Domnului. În Franța, unde cu ocazia sărbătorii de Paște de anul acesta s-a înregistrat o creștere a botezurilor adulților, 78% dintre tinerii proaspăt botezaţi recunosc rețelele sociale ca având un rol cheie în descoperirea sau întărirea credinței lor, iar 84% urmăresc în mod regulat creatori de conţinut creștini.

Această abordare a găsit vizibilitate deplină cu ocazia Jubileului organizat de Vatican în acest an, în special prin evenimente simbolice precum Jubileul Tineretului și Jubileul Influencerilor. Acolo, Papa Leon al XIV-lea s-a adresat în faţa a peste 1.000 de misionari digitali, îndemnându-i să repare internetul, devenind agenți ai unității care merg pe cărările abrupte ale rețelelor sociale, "hrănind mediile digitale cu speranță creștină".
 
Benedetta Palella are 25 de ani, locuiește în Trani, Italia și se descrie pe Instagram ca fiind "îndrăgostită de Isus și Maria". Din 2021, își împărtășește viața pe rețelele sociale, dar fără "Q&A despre iubitul meu" sau "mini-vloguri despre weekendul meu la plajă". Nu-i place cuvântul "influencer": "Dumnezeu atinge inimile, nu eu", spune ea. Dar consideră că titulatura de "misionară digitală" i se potrivește perfect.

@benedettapalella ecco tutte le cose che ho trovato a Medjugorje (ma ce ne erano tante altre stupende!!), Maria ci guida anche con questi oggetti sacri a vivere e testimoniare la nostra fede #perte ♬ suono originale - benedettapalella

Benedetta a preluat limbajul folosit pe rețelelor sociale și îl transformă, astfel ţinuta zilei nu este pentru un festival sau un brunch, ci pentru Liturghia de duminică. În loc să arate ce împachetează pentru Ibiza, filmează un videoclip cu ce împachetează pentru un pelerinaj la Medjugorje. Și în loc de un regim coreean de îngrijire a pielii în doisprezece pași, sugerează un regim de îngrijire a sufletului bazat pe Rozariu, Euharistie și Biblie, "nu pentru a curăța pielea, ci sufletul". Nu este exact abordarea obișnuită a unui creator de conținut. Totuși, vocea ei calmă a devenit un fenomen şi are peste 109.000 de urmăritori și peste 4,5 milioane de aprecieri pe TikTok. "A început ca un joc, cu videoclipuri scurte, apoi oamenii au început să mă roage să conduc sesiuni de rugăciune", spune Benedetta. "În acel moment, mi-am dat seama că Dumnezeu îmi cerea să-mi aduc spiritualitatea online."

Nicola Camporiondo are 19 ani și își împarte timpul între parohia orașului său natal din zona Vicenza și Facultatea de Teologie Triveneto. În fiecare miercuri, postează pe profilul său de TikTok "Pastila de Teologie" săptămânală, o rubrică în care se discută despre viața de zi cu zi cu o referire din Evanghelie. "Scopul este să-i fac pe oameni să înțeleagă Cuvântul care vorbește chiar și necredincioșilor. Creez conținut pe teme precum dragostea, iertarea, greutățile, renunțarea..." Nu caută vizualizări sau profit: "Dacă măcar un tânăr este mișcat de ceea ce spun, îmi este de ajuns."

@nicola.campo

❤️‍?

♬ original sound - lana del rey ୨୧

Totul a început în timpul pandemiei, o perioadă dificilă care l-a determinat pe Nicola să se reconecteze cu parohia. "În acel haos, am simțit un gol în interior. Aveam nevoie să găsesc din nou un sens", spune el. Dar întoarcerea nu a fost ceea ce și-a imaginat. "Mi-am dat seama că tinerii nu mai erau acolo." Așa că a decis să schimbe lucrurile, începând cu rețelele sociale: "Am început cu videoclipuri foarte scurte, răspunzând la întrebări pe care le primeam de la tineri. Nu aveam pregătirea pe care o am acum; doar îmi împărtășeam experiențele și ceea ce învățasem la catehism." O mică sămânță care s-a dezvoltat într-o comunitate în continuă creștere: astăzi, videoclipurile lui Nicola au aproape 10 milioane de aprecieri pe TikTok. Printre cei care îl ascultă se numără credincioși, atei și enoriași. Dar și cei care pun adesea la îndoială Biserica și cei care o disprețuiesc în mod deschis. "Înțeleg că această ură poate proveni din experiențe dificile, chiar dureroase, în medii ecleziastice. De aceea am încercat întotdeauna să stabilesc un dialog, pe un ton calm."

Michael Mattarucco are 25 de ani, lucrează ziua într-o companie de ambalaje flexibile și noaptea este baterist într-o trupă. Când poate, predă la parohia sa din Bassano del Grappa. 

Fotografiile sale de pe Instagram au o mare varietate de titluri: "Oare Dumnezeu ascultă cu adevărat rugăciunile?", "O seară relaxantă cu un episcop la Roma" și "Lecții din Sanremo pentru creștini". " Cred că rețelele sociale pot fi o punte între generații", spune acesta. "O modalitate de a actualiza nu atât conținutul credinței, ci limbajul și mijloacele prin care îl comunicăm."

Evenimentele organizate în cadrul Jubileului din acest an au fost un motiv pentru a continua: "A fost cu adevărat frumos să văd cât de aproape este Biserica, ca instituție, de această realitate nouă și în creștere", spune Michael. "Acesta a fost primul Jubileu dedicat influencerilor, iar sprijinul Bisericii ne face să ne simțim parte dintr-o mare familie. În viața mea de zi cu zi, cu telefonul în mână, adesea nu realizez frumusețea și vastitatea acestei comunități. Dar faptul că știm că nu suntem singuri în această misiune face cu adevărat diferența."

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close