Un compozitor italian acuză de plagiat una dintre cele mai cunoscute coloane sonore din ultimii ani. Costantino Ladisa, saxofonist și compozitor din Bari, susține că "Mia and Sebastian's Theme", celebra melodie din filmul "La La Land", scrisă de Justin Hurwitz, este identică cu o piesă compusă de el în 2009.
Asemănarea, potrivit italianului, nu lasă loc de îndoială: muzica tematică amintește clar de "Il Parigino", o piesă pe care a scris-o pentru documentarul "U meggie paise – I quattro mesi in cui la città impazzi" (Nebunia orașului), regizat de Vanni Bramati. Compoziția muzicală a fost publicată și pe CD care însoțea DVD-ul filmului.
Compozitorul italian a declarat pentru publicaţia La Stampa: "Mă simt ca David versus Goliat. Sunt nimeni în comparație cu un compozitor de renume mondial, pe deasupra câștigător al premiului Oscar. Și asta complică și mai mult totul. Totuși, simt că este corect să continuu lupta. Sunt hotărât să fac tot ce pot, chiar dacă știu foarte bine că birocrația și sistemul judiciar din Italia sunt incredibil de lente și descurajante."
Uimirea descoperirii
Totul a început în 2017, la scurt timp după lansarea filmului. Italianul a primit un telefon neașteptat de la Vanni Bramati, regizorul documentarului pentru care scrisese "Il Parigino". "M-a sunat din sala de cinematograf", a povestit acesta. "Se dusese să vadă "La La Land" și nici măcar nu ieșise din cinema, că mă şi sunase, atât de șocat era. Mi-a spus: "Tocmai am auzit tema de pe coloana sonoră. Nu o să-ți vină să crezi, e identică cu melodia ta.""
A doua zi, compozitorul s-a dus să vadă filmul: "Imediat ce am auzit tema aceea, mi-am dat seama că era într-adevăr foarte, foarte asemănătoare cu melodia mea. Eram dezorientat, şocat."
Expertiza tehnică
După uimirea inițială, muzicianul a decis să consulte un avocat specializat în drepturi de autor. Cei doi au ascultat cu atenție ambele piese și, observând asemănarea, au solicitat o evaluare tehnică de la un muzician licenţiat la Conservator.
Rezultatul a fost un raport detaliat de 16 pagini semnat de maestrul Marcello Massa, expert în compoziție și aranjament. Documentul atestă o "identitate melodică și armonică de așa natură încât să sugereze aceeași temă în cel puțin un număr considerabil de măsuri".
Conform raportului expertului, mai multe secțiuni ale partiturii lui Hurwitz prezintă structuri melodice şi progresii armonice "identice, sau cel puțin puternic derivate, din piesa lui Ladisa", care a fost înregistrată cu mult înainte de lansarea filmului de la Hollywood.
Întrebat de ce a simţit nevoia să facă publică situaţia după mai mulţi ani, italianul a răspuns: "Cu siguranță nu pentru a căuta vizibilitate și faimă. Ar fi fost suficient să răspândesc vestea pe fondul succesului piesei "La La Land" pentru a atrage atenția. Realitatea este alta. M-am pus în pielea unui tânăr muzician de astăzi. Am încercat să-mi imaginez cum ar fi să scriu o melodie cu efort și pasiune, doar pentru a descoperi, ani mai târziu, că ceva foarte asemănător se cântă într-un film de la Hollywood. Vă asigur, este frustrant."
Ladisa are acum 60 de ani și o carieră care, spune el, i-a adus satisfacție: "Aș putea chiar să renunț. Dar vreau să continuu această luptă de dragul dreptății, cu siguranță nu pentru câștig personal."
Procesul va fi lung
Procesul legal, însă, este departe de a fi rapid. Următoarea audiere este programată pentru 2027. Până atunci, muzicianul italian așteaptă cu răbdare: "Vreau ca lucrurile să se desfășoare în mod corect, onest și transparent. După aceea, nu este treaba mea să spun ce se întâmplă. Nu știu cum s-au întâmplat lucrurile și, în cele din urmă, nu acesta este scopul."
Apoi compozitorul italian a concluzionat: "Cu internetul de astăzi, totul se mișcă repede: lucrurile sunt ascultate, împărtășite. Orice se poate întâmpla. Nu vreau să fac presupuneri sau să reconstitui evenimente pe care nu le pot cunoaște. Mă interesează un singur lucru: să înțeleg dacă cele două melodii sunt cu adevărat la fel. Și un judecător ar trebui să fie cel care decide acest lucru."