Antena 3 CNN Opinii Generația + 30

Generația + 30

Vorbim de acești 30 de ani de capitalism ca aparținând lor, celor din prima generație adevărată de antreprenori români. Ei, cei care astăzi au afaceri de milioane, zeci, sute și chiar miliarde de euro, au fost și generația de test. O variantă antreprenorială a generației de sacrifiu. Pe pielea lor, fără ceea ce numim azi „know how”, au dezvoltat un business, au jonglat cu insolvențe și falimente, cu forță de muncă necalificată, calificată și plătită prost din rațiuni economice iar, mai nou, cu lipsa forței de muncă.

Generația + 30
de Ana Smădeanu    |    23 Dec 2019   •   11:34

Ei au construit primele afaceri de familie după ’90 și, tot ei sunt cei care învață acum să cedeze urmașilor controlul companiilor. O fac, totuși, cu pași timizi. Pentru ei nu există pensionare, deși multora vârsta le-ar permite-o. S-au obișnuit să fie în fruntea unei companii, să dețină controlul, să trăiască pentru ceea ce au construit. În paralel cu ei, în ultimii ani, probabil odată cu boom-ul din IT&C, s-a dezvoltat o nouă generație de antreprenori. 

O generație tânără, fără background în afaceri, fără background ca angajat, dar cu foarte mult optimism. Și multă detașare. Și, cumva, individualism.

Nimic nu-i ține legați pe acești antreprenori de afacerile pe care le-au început dar, din varii motive, nu au funcționat; nimic nu-i oprește să pună punct și să o ia de la capăt în orice moment, pe alt drum; să gândească „business” și să vândă proiectul în plină glorie, dacă se ivește momentul. Sunt la fel de îndrăzneți ca predecesorii lor, dar tranșează lucrurile altfel. Sunt nerăbdători și trăiesc clipa, motiv pentru care, probabil, conceputul de afacere de familie sau business de transmis nepoților, nu se regăsește în planul pe termen lung. Pe tinerii aceștia îi vedem deja.

Ei sunt cei care schimbă jocul astăzi, profită la maximum de oportunități și înregistrează succese rapid, chiar dacă, în unele cazuri, afacerile pe care le dezvoltă au un timp de viață scurt, cu toată gloria de care beneficiază. Și nici nu poate fi altfel.

Ritmul lui 2020 este altul și tonul nu l-au dat ai noștri, ci alții ca ei, aflați la mii de kilometri distanță. Trebuie să recunoaștem că tehnologia a deschis calea unor afaceri de neimaginat în urmă cu 30 de ani și a modificat structura clasică a unui business. Iar ei, antreprenorii generației noi, au știut cum să abordeze aceste schimbări și să aplice „rețeta succesului”. În aceeași măsură, trebuie să admitem că s-au orientat către business-urile de nișă.

Putem, foarte bine, să ne imaginăm că, cel mai probabil, acest tip de afacere va fi dezvoltat de mulți viitori antreprenori și astfel, ce era un pariu pierdut în vremea antreprenorului care debuta în capitalism, în România business-ului 2020 este cheia succesului.

Timpuri noi, antreprenori noi! Ei vor fi cei despre care vom citi peste alți 30 de ani. Cei care dezvoltă România lui 2050.

Citește revista Români care dezvoltă România, disponibilă la chioșcurile de presă din toată țara!

×
Parteneri
Cât costă coșul de cumpărături cu două săptămâni înainte de Paște
x close