Antena 3 CNN Economic Șantiere pustii la lucrările pentru autostrăzi. În septembrie se termină banii și constructorii au prelungit concediile muncitorilor

Șantiere pustii la lucrările pentru autostrăzi. În septembrie se termină banii și constructorii au prelungit concediile muncitorilor

Ioana Ciobanu
1 minut de citit Publicat la 19:50 14 Aug 2025 Modificat la 19:50 14 Aug 2025
Constructorul are în lucru șapte loturi pe A7, Autostrada Moldovei, și două pe A8, Autostrada Unirii.Foto: Facebook/ Sorin Grindeanu

Rețeaua rutieră de mare viteză se confruntă cu un posibil blocaj. Mari șantiere de pe cele mai importante autostrăzi ale ultimelor decenii, cum este Autostrada Moldovei, sunt puse în stand-by. Discuțiile despre lipsa de bani, prioritizare și tăierea investițiilor îi pun pe constructori în defensivă. Fondurile pentru autostrăzi ar putea să se epuizeze în septembrie, avertizează experții din domeniu.

Unul dintre cei mai importanţi constructori români a prelungit perioada obişnuită de odihnă până pe 18 august. De vină pentru şantierul pustiu ar fi „blocajul financiar”.

Constructorul are în lucru șapte loturi pe A7, Autostrada Moldovei, și două pe A8, Autostrada Unirii. Are facturi emise în valoare de 800 de milioane de lei, iar până la finalul lunii ar putea fi emise facturi suplimentare de 1,4 miliarde de lei

„Chiar a mers bine până acum. Politicienii trebuie să spună un cuvânt și să se pună de acord”, a spus un șofer. 

„Lumea se așteaptă să îi dea drumul. Este ceva bun pentru România”, a adăugat un altul. 

 

Deşi statul a plătit facturile emise de constructori la timp până acum, banii pentru drumuri de mare viteză sunt pe terminate.

„Avem șanse să mai deschidem 100 de kilometri de autostradă, în special pe A7, însă este nevoie de o suplimentare bugetară pentru că luna viitoare, în septembrie, se termină banii. Guvernul trebuie să aloce suplimentar către Ministerul Transporturilor vreun miliard de euro”, a explicat Ionuţ Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura

Acesta ar fi problema pe termen scurt, spun specialişti în infrastructură. Rămâne însă o mare provocare pe termen lung: prioritizarea proiectelor.

Discuțiile despre finanțări și starea de incertitudine creată pun practic constructorii în defensivă, spun chiar reprezentanţi ai CNAIR. Unele proiecte care rămân fără finanţare ar urma să treacă pe alte programe, aşa cum este Programul Transporturi.

Programul Transporturi are fonduri de 5,5 miliarde de euro, disponibile pentru domeniul rutier. Banii nu sunt suficienți, spun experții. Pentru că, dacă adunăm contractele deja semnate, cererile depuse și loturile scoase din PNRR, ar fi nevoie de sume de aproximativ cinci ori mai mari, adică de aproximativ 25 de miliarde de euro. 

„Mai rămân niște miliarde care sunt absorbite până în 2027-2028, dar ne mai rămân proiecte de 20 de miliarde”, a explicat Ionuţ Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura. 

Compania de stat care administrează autostrăzile României a redus aproape la jumătate ținta de kilometri noi de autostrăzi și drumuri expres care vor fi deschise în 2025pe fondul incertitudinilor legate de sursele de finanțare.

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole