Centura Zalăului nu este gata la patru ani și jumătate de la începutul lucrărilor de construcție, deși firma chinezească ce a câștigat licitația avea termen de doi ani pentru predarea șoselei, potrivit Asociației Pro Infrastructură. Într-o postare pe Facebook, Asociația scrie că ceea ce se întâmplă pe acest șantier e un remake după filmul «Tăntălăul și Gogomanul»: 'ei se fac că lucrează, statul român că plătește'.” Asta pentru că deși șantierul este finalizat în proporție de 90%, CNAIR a plătit doar 60% din lucrare.
Șantierul Centurii Zalău bate pasul pe loc.
„Nici CNAIR nu s-a lăsat mai prejos. Este nevoie de doi pentru a dansa. Deși stadiul fizic e la vreo 90%, cel financiar este doar la 60%. Chinezii au făcut o treime din centură pe banii lor. Ei se fac că lucrează, statul român că plătește”, a scris Asociația Pro Infrastructură pe Facebook.
Asociația Pro Infrastructură a postat pe Facebook calendarul tărăgănărilor lucrărilor la Centura Zalăului.
„Încă din primăvara lui 2023 vă spunem că s-a spulberat (și) în țara noastră mitul vitezei chinezești în materie de drumuri. De aproape patru ani și jumătate Sinohydro se chinuie pe mini-varianta de ocolire a Zalăului, deși șantierul trebuia să dureze doi ani”, scrie Asociația.
Lucrările ar fi trebuit să fie finalizate în 2023. Contractul a fost semnat în 2020 cu o perioadă de șase luni de proiectare și 24 de execuție.
„Contractul a fost semnat în 31.07.2020 și are ordin de începere emis în 25.09.2020 cu 6 luni de proiectare și 24 de execuție. În acte, lucrările au început în 14.04.2021 și ar fi trebuit să fie gata în aprilie 2023 pe un drumeag cu o bandă pe sens lung de doar 5,53 kilometri.
Mobilizarea a fost dintotdeauna mai mult decât rușinoasă. Chiar și acum, în ceasul al 13-lea, lipsesc giratoriul din capătul estic, stratul final de asfalt (uzura), rigolele și alte mărunțișuri”, se arată în postarea citată.
Asociația Pro Infrastructură a publicat și un clip video cu stadiul lucrărilor de la centura Zalăului.
Asociația atrage însă atenția că nici Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu și-a respectat obligațiile.
„Dar nici CNAIR nu s-a lăsat mai prejos. Este nevoie de doi pentru a dansa. Deși stadiul fizic e la vreo 90%, cel financiar este doar la 60%. Chinezii au făcut o treime din centură pe banii lor. Ei se fac că lucrează, statul român că plătește.
În plus, CNAIR nu a fost în stare nici până astăzi să ia o decizie referitoare la asfaltul de uzură de pe poduri, așa cum a făcut-o fără să clipească pe o speță similară pe Autostrada A7 Ploiești-Focșani. Acolo s-a putut, doar era presiune maximă cu inaugurările electorale din 2024.
Cu puțină dorință s-ar putea termina totul într-o lună... dar nu ne-ar mira să intrăm cu șantierul în 2026. Ce ar mai fi de zis despre această rușine internațională româno-chineză?!”, a conchis Asociația pe Facebook.