Antena 3 CNN Life Știinţă Șeful robotaxiurilor de la Uber spune că locurile de muncă ale şoferilor umani vor arăta foarte diferit

Șeful robotaxiurilor de la Uber spune că locurile de muncă ale şoferilor umani vor arăta foarte diferit

Andrei Paraschiv
3 minute de citit Publicat la 14:34 17 Mai 2025 Modificat la 14:34 17 Mai 2025
Waymo așteaptă aprobarea pentru a oferi servicii de preluare și debarcare de la aeroporturi în mai multe orașe. Foto: Getty Images

Andrew Macdonald, vicepreședintele executiv al Uber, responsabil cu operațiunile de vehicule autonome, a declarat că, deși șoferii umani vor rămâne esențiali pentru serviciile de ride-sharing, aceștia se vor confrunta în curând cu o concurență serioasă din partea taxiurilor autonome în zonele centrale ale orașelor, scrie Business Insider.

"Sunt aproape sigur că vor fi mai mulți șoferi Uber peste 10 ani, nu mai puțini, deoarece cred că lumea va trece de la proprietatea individuală asupra mașinii la mobilitate ca serviciu", a spus Macdonald, în cadrul conferinței Viitorul Mașinii, organizată de Financial Times, potrivit Business Insider.

"Veți continua să vedeți această creștere, însă va arăta diferit. Vor exista centre urbane în care un procent semnificativ din curse vor fi realizate de vehicule autonome. Pentru unii, aceasta va părea o schimbare bruscă", a adăugat el.

Uber a încheiat în ultimul an mai multe parteneriate cu companii de robotaxi, pentru a integra vehiculele autonome în aplicația sa. Gigantul de ride-sharing permite deja utilizatorilor să comande vehicule Waymo în Austin și Phoenix, iar Atlanta urmează să intre în program până la sfârșitul anului.

În cadrul conferinței privind rezultatele financiare de săptămâna trecută, CEO-ul Uber, Dara Khosrowshahi, a descris lansarea din Austin ca un succes major, afirmând în fața analiștilor că robotaxiurile Waymo din oraș au fost mai solicitate decât "99%" dintre șoferii umani ai platformei.

Campania agresivă a Uber pentru dezvoltarea taxiurilor autonome, care include parteneriate cu Volkswagen, Wayve, precum și cu companiile chineze WeRide și Pony AI, a venit pe fondul îngrijorărilor tot mai mari exprimate de șoferii Uber cu privire la impactul acestor vehicule asupra veniturilor lor.

Unii șoferi de Uber din Phoenix au declarat anterior pentru Business Insider că veniturile le-au fost deja afectate de competiția cu Waymo, iar unii evită cursele scurte din centrul orașului, preferând cursele către și de la aeroport, care sunt mai profitabile.

Macdonald a declarat că nu crede că dezvoltarea industriei robotaxi a afectat încă semnificativ veniturile sau oportunitățile șoferilor. Totuși, a precizat că se așteaptă ca șoferii să simtă curând impactul în orașe unde aceste vehicule devin din ce în ce mai frecvente, precum Austin, Los Angeles sau anumite regiuni din China.

El a mai spus că Uber urmărește dezvoltarea unei "piețe hibride", unde atât șoferii umani, cât și cei autonomi să deservească tipuri diferite de trasee.

"Poți comanda un vehicul autonom prin platforma Uber în Austin chiar acum. Suntem operaționali pe o suprafață de 37 de mile pătrate (N.r. - 95.83 kilometri pătraţi)", a explicat Macdonald.

"Dacă te afli în afara acelei zone, poți apela la un șofer uman. Dacă mergi din interiorul zonei în exterior, ai nevoie tot de un șofer uman. Dacă te îndrepți spre aeroport sau circuli pe autostrăzi, ai nevoie de un șofer uman. Există o valoare semnificativă în acest model hibrid", a adăugat el.

Macdonald a precizat că unele dintre aceste curse "vor deveni mai autonome în timp", dar că această tranziție va crea "alte oportunități" pentru șoferii Uber.

Deși vehiculele autonome sunt, în prezent, limitate în mare parte la centrele orașelor și zonele urbane, Waymo așteaptă aprobarea pentru a oferi servicii de preluare și debarcare de la aeroporturi în mai multe orașe și a anunțat că își testează deja robotaxiurile pe autostrăzi.

Cu toate acestea, Macdonald a subliniat că vor exista întotdeauna situații în care doar șoferii umani vor putea interveni, cum ar fi în condiții meteorologice extreme, precum viscolul sau grindina.

"Chiar dacă un vehicul autonom poate gestiona 99% dintre condițiile meteorologice nefavorabile, există 1% dintre situații în care aceste mașini trebuie să tragă pe dreapta", a explicat el.

"Dacă ai o flotă de 400 de vehicule într-un oraș și toate trebuie să se oprească în același timp, ce se întâmplă cu serviciul tău de ride-sharing? Atunci intervenim noi, trimițând o mulțime de oameni să preia pasagerii", a concluzionat Macdonald.

Citește mai multe din Știinţă
» Citește mai multe din Știinţă
TOP articole