Antena 3 CNN Formula 1 Formula 1: Tot ce trebuie să ştii înainte de Marele Premiu al Olandei de pe Zandvoort

Formula 1: Tot ce trebuie să ştii înainte de Marele Premiu al Olandei de pe Zandvoort

Andrei Paraschiv
8 minute de citit Publicat la 08:00 31 Aug 2025 Modificat la 08:00 31 Aug 2025
monoposturi f1 pe zandvoort marele premiu al olandei 2024
Cel mai rapid pilot pe Zandvoort a fost Lewis Hamilton, în 2021, stabilind un timp record pe tur, de 1:11.097. Foto: Getty Images

Formula 1 se îndreaptă spre Olanda în acest weekend, unde Marele Premiu de pe Zandvoort dă startul celei de-a doua jumătăți a sezonului. De la compusul de pneuri care va fi folosit de echipe, până la progonza meteo estimată pentru circuitul de casă al lui Max Verstappen, Formula 1 a prezentat tot ce trebuie să ştii înainte de Marele Premiu al Olandei.

Despre circuit

Circuitul Zandvoort a fost inaugurat în 1948, în contextul valului de entuziasm pentru motorsporturile care a cuprins Europa post-război. Inițial, format dintr-un amestec de piste permanente și drumuri publice care șerpuiau prin dunele de nisip ale stațiunii Zandvoort, Clubul Olandez de Curse Automobile, care a inițiat planurile pentru circuit, l-a adus pe Sammy Davis, câștigătorul cursei Le Mans din 1927, pentru a oferi consultanță cu privire la configurația pistei originale de 4,2 kilometri.

Formula 1 a ajuns în Olanda în 1952, Alberto Ascari dominând cursa și conducând Ferrari la un podium complet. Formula 1 a continuat să organizeze curse pe acest circuit până în 1985. În 2019 s-a anunţat întoarce pe Zandvoort din 2020, după o pauză de 35 de ani. Pandemia de Covid-19 a făcut ca pauza să dureze 36 de ani, iar data să fie 2021.

"Foarte rapid", "destul de nebunesc", şi "de școală veche" sunt cuvintele folosite de actualii piloți de F1 pentru a descrie circuitul de la Zandvoort, pe care mulți dintre ei l-au parcurs în perioada în care concurau în categoriile de juniori.

Circuitul de la Zandvoort este şerpuit, creând o senzaţie de rollercoaster pe parcursul cursei. Deși circuitul a fost modernizat la timp pentru cea mai recentă revenire a F1, inclusiv prin creșterea unghiului de înclinare al faimosului viraj "Tarzan" la 18 grade, depășind Indianapolis Motor Speedway, Zandvoort rămâne un circuit provocator pentru piloți.

Foto: Getty Images

Cu o lungime de 4.259 de kilometri şi 14 viraje, cursa va avea 72 de tururi, iar piloţii vor parcurge un total de 306.587 de kilometri.

Cel mai rapid pilot pe Zandvoort a fost Lewis Hamilton, în 2021, stabilind un timp record pe tur, de 1:11.097.

Zandvoort combină o mulțime de caracteristici atractive pentru fanii F1. Există pista istorică, care a apărut în celebrul film Grand Prix al lui John Frankenheimer și care a fost scena multor momente importante din F1 de-a lungul anilor.

Probabilitatea apariţiei unui Safety Car, cât şi Virtual Safety Car, este de 50%, potrivit statisticilor din ultimele 4 curse de pe Zandvoort. Timpul pierdut la boxe este, în medie, de 23 de secunde. 

Cele mai multe pole position-uri le deţine atât Rene Arnoux, cât şi Max Verstappen (3), iar cele mai multe victorii îi aparţin lui Jim Clark (4).

Distanţa până la punctul de frânare al virajului 1 este de 199 de metri, iar, în 2024, un număr total de 73 de depășiri au fost efectuate.

Ultimii cinci piloţi care au plecat din pole position în Marele Premiu al Olandei

  • 2024 – Lando Norris (McLaren)
  • 2023 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2022 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2021 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 1985 – Nelson Piquet (Brabham)

Ultimii cinci câștigători ai Marelui Premiu al Olandei

  • 2024 – Lando Norris (McLaren)
  • 2023 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2022 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 2021 – Max Verstappen (Red Bull)
  • 1985 – Niki Lauda (McLaren)

Ce spun experţii despre circuit

Jolyon Palmer, fost pilot Renault F1 şi analist sportiv, spune că "Zandvoort este un circuit minunat, foarte bine adaptat pentru Formula 1", subliniind faptul că "încă este dificil să depăşeşti" pe circuit.

"Am parcurs acest circuit doar pe motocicletă! Zandvoort este, de fapt, un circuit minunat, foarte bine adaptat pentru Formula 1 modernă. Încă este dificil să depășești, așa cum era de așteptat de la un design clasic al pistei, dar înclinarea face o diferență enormă.

Nu apreciezi cu adevărat înclinarea până când nu treci prin virajul 3. Teoretic, ar trebui să existe mai multe linii de deviere, dar toată lumea se grăbește spre linia exterioară și încearcă să iasă cât mai curat. Și din nou, la ieșirea din ultimul viraj, alergi pe înclinare.

Este o pistă frumoasă, fluidă. Trebuie să ai angajament, mai ales în sectorul de mijloc, care este deluros, și e esențial să ai ritmul potrivit în secțiunile de mare viteză. Nu îți permiți momente aleatorii de supravirare, pentru că este un circuit dificil", susţine el.

Prognoza meteo pentru Marele Premiu al Olandei din 2025

În 2023, Zandvoort a găzduit o cursă memorabilă, pe un circuit umed, marcând o zi în care Max Verstappen a pilotat cu succes prin condițiile schimbătoare pentru a obține victoria în fața propriilor fani. Vremea instabilă a influențat și Grand Prix-ul din 2024.

Prognozele indică faptul că aversele ar putea reveni și în acest an pe circuitul olandez. Pe lângă riscul de ploaie, piloții și echipele se vor confrunta, cel mai probabil, cu nori și vânt pe parcursul cursei. Lando Norris a triumfat la Zandvoort anul trecut, însă rămâne de văzut dacă va reuşi aceeaşi performanţă şi anul acesta.

  • Condiții meteo: Probabilitate ridicată de averse, vânt puternic cu rafale moderate din sud-vest.
  • Temperatura maximă estimată: 19 grade Celsius;
  • Temperatura minimă estimată: 15 grade Celsius;
  • Șanse de ploaie: 80%.

Ce pneuri vor folosi echipele

Pentru Marele Premiu de la Zandvoort, care va marca și cea de-a 500-a etapă a Campionatului Mondial de Formula 1 la care Pirelli a fost prezentă (prima fiind chiar la cursa inaugurală din 1950, la Silverstone), vor fi folosiți compușii de pneuri C2 (dur), C3 (mediu) și C4 (moale). Această selecție este cu un pas mai moale față de alegerea făcută pentru Marele Premiu al Olandei din 2024.

Conform regulamentului, fiecare pilot va primi două seturi de anvelope dure, trei seturi de anvelope medii, opt seturi de anvelope moi, plus anvelopele intermediare și Full Wet (N.r. - de ploaie), dacă vor fi necesare.

Un set suplimentar de anvelope moi este rezervat piloților care ajung în Q3 (N.r. - Sesiunea a 3-a de calificări). În plus, dacă pista rămâne uscată, fiecare pilot este obligat să utilizeze cel puțin două tipuri diferite slick-uri (N.r. - anvelope pentru circuit uscat) în timpul cursei.

"Decizia, luată împreună cu FIA și promotorul campionatului, urmărește să încurajeze strategii cu două opriri la boxe, în locul celor cu o singură oprire – strategie dominantă de la revenirea Zandvoort în calendar, în 2022", a explicat Pirelii, privind compuşii mai moi pentru anul acesta.

Un alt factor menit să sprijine această strategie este modificarea făcută de FIA în ceea ce privește viteza pe linia boxelor.

"Limita de viteză a fost crescută de la 60 de kilometri pe oră la 80 de kilometri pe oră, reducând astfel timpul pierdut la o oprire la boxe", a menţionat Federaţia.

Cu toate acestea, potrivit simulărilor echipelor, strategia cu o singură oprire rămâne, teoretic, cea mai rapidă. Motivul? La Zandvoort, depășirile sunt deosebit de dificile, din cauza liniilor drepte scurte și a pistei înguste.

"Un tur de pistă la Zandvoort are 4,259 kilometri și se desfășoară printre dunele de pe țărmul Mării Nordului, la mai puțin de 40 kilometri de Amsterdam. Traseul include 14 viraje, patru la stânga și zece la dreapta, cu două viraje înclinate semnificativ: virajul 3 (19 grade) și ultimul viraj (18 grade), ambele mai abrupte decât virajele de pe circuitul de la Indianapolis", precizează previzualizarea făcută înaintea weekend-ului.

Aceste viraje impun sarcini verticale și laterale intense asupra anvelopelor, ceea ce obligă echipele să acorde o atenție deosebită reglajelor aerodinamice și modului în care mașina interacționează cu pneurile. Nivelul de apăsare aerodinamică cerut este unul ridicat, comparabil cu cel necesar la Hungaroring, Budapesta.

Circuitul oferă în mod obișnuit o aderență scăzută, influențată de nisipul adus pe pistă de vânturile de coastă. Aflat la doar câteva sute de metri de Marea Nordului, circuitul este expus unor condiții meteo imprevizibile, iar temperaturile la final de vară sunt, de regulă, sub 20°C.

Forma curentă a echipelor

Sezonul se reia cu multe lucruri în joc în Campionatul Piloților. Doar nouă puncte îi separă în prezent pe liderul Oscar Piastri și coechipierul său, Lando Norris, în fruntea clasamentului. Norris pare să își mențină forma bună, după ce a câștigat trei dintre ultimele patru Mari Premii înainte de pauza de vară.

Piastri, însă, are șase victorii de Grand Prix în acest sezon, cu una mai mult decât Norris, și a demonstrat o constantă remarcabilă de-a lungul sezonului, fiind singurul pilot care a punctat în fiecare rundă de până acum.

Zandvoort este un circuit unde Norris s-a impus în 2024. Totuși, McLaren și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca rivalii direcți să reprezinte o provocare mai serioasă în a doua jumătate a sezonului.

Atât Ferrari, cât și Mercedes par să fi găsit mai mult ritm la ultima cursă din Ungaria, iar cum cele două echipe se luptă pentru locul secund în Campionatul Constructorilor, ambele vor fi dornice să obțină puncte importante odată cu reluarea sezonului.

Între timp, Red Bull a avut parte de un weekend dificil pe Hungaroring, RB21 nereușind să țină pasul cu principalii săi concurenți. Totuși, un lucru rămâne cert: Max Verstappen nu poate fi exclus din calcule şi va încerca să obțină un rezultat puternic în fața fanilor săi entuziaști, pe teren propriu.

Lupta de la mijlocul grilei rămâne la fel de strânsă ca întotdeauna. Avantajul anterior confortabil al echipei Williams pentru locul cinci pare acum amenințat, cu Aston Martin și Kick Sauber "respirându-le în ceafă", pe locurile șase, respectiv șapte. În contextul unor diferențe atât de mici, orice echipă poate câștiga, sau pierde, poziții importante în funcție de performanța de la Zandvoort.

Moment emblematic

James Hunt a obținut 10 victorii de Grand Prix pe parcursul unei cariere în Formula 1 care s-a întins pe aproape tot parcursul anilor ’70, iar prima dintre acestea a reprezentat un moment istoric nu doar pentru el, ci și pentru curajoasa echipă Hesketh, pe care o reprezenta.

James Hunt la volanul monopostului M26 Marlboro McLaren, cu Teddy Mayer, directorul echipei (stânga) și managerul echipei, Alistair Caldwell (dreapta). Foto: Getty Images

La Marele Premiu din 1975, desfășurat pe un circuit care a început ud, dar s-a uscat rapid, Hunt a intrat la boxe după doar șapte tururi pentru a schimba anvelopele de ploaie cu slick-uri. Mulți dintre ceilalți piloți, inclusiv Niki Lauda de la Ferrari, aflat în pole position, au ales inițial să rămână pe pistă.

După ce restul plutonului a intrat, în cele din urmă, la boxe, Hunt s-a regăsit pe prima poziție: o poziție pe care Lauda dorea cu disperare să o recupereze. Cu toate acestea, britanicul a fost de neoprit, reușind prima sa victorie în Formula 1 și aducând singurul triumf din istorie pentru echipa Lordului Hesketh.

A fost o poveste remarcabilă, una care ți-a dat o stare de bine: puternicul Ferrari învins de o echipă tânără și ambițioasă. Momentul rămâne unul dintre cele mai emblematice din istoria Marelui Premiu al Olandei.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close