Antena 3 CNN Externe Mapamond Un sistem feroviar de alertă la cutremur a fost testat în timp real în Italia la un seism de 4,4. Cum a funcționat

Un sistem feroviar de alertă la cutremur a fost testat în timp real în Italia la un seism de 4,4. Cum a funcționat

G.M.
1 minut de citit Publicat la 13:09 15 Iul 2025 Modificat la 13:09 15 Iul 2025
Italia a lansat primul sistem feroviar de alertă seismică pe linia de mare viteză Roma–Napoli. FOTO Getty Images

Italia a lansat primul sistem feroviar de alertă seismică pe linia de mare viteză Roma–Napoli, una dintre cele mai circulate rute feroviare din țară, scrie Euronews.

Sistemul de alertă EWS integrează o rețea de stații cu accelerometre de înaltă sensibilitate, distribuite de-a lungul întregii rute. Acestea detectează în timp real primele unde seismice. Informațiile colectate sunt transmise instant printr-o rețea de fibră optică de înaltă capacitate către un software avansat de analiză, care evaluează riscul seismic și determină dacă este necesară intervenția.

Dacă nivelul de pericol depășește pragul stabilit, sistemul acționează automat asupra semnalizării feroviare, încetinind sau oprind trenurile aflate în mișcare în zonele afectate.

După cutremur, echipele rețelei feroviare pot verifica infrastructura, iar circulația este reluată doar după autorizarea printr-un panou de control dedicat, pentru a garanta siguranța totală.

Senzorii asigură o acoperire extinsă și timpi de reacție cât mai mici. Această configurație permite activarea contramăsurilor în doar câteva secunde de la detectarea unui seism.

Testat în timp real

Sistemul a fost testat în timp real la scurt timp după implementare, când un cutremur cu magnitudinea 4,4 a avut loc în zonă. Tronsoanele afectate ale liniei Roma–Napoli au fost închise preventiv, conform protocolului. 

Potrivit operatorului RailTech, acest incident a demonstrat funcționalitatea și eficiența sistemului în condiții reale.

Proiectul a fost realizat în colaborare cu Rete Ferroviaria Italiana (FS Group) - operatorul rețelei feroviare, Institutul Tehnic de Cercetare Feroviară al Japoniei, Departamentul de Fizică al Universității din Napoli Federico II.

Implementarea sistemului EWS pe linia Roma–Napoli este prima aplicație operațională pe o linie de mare viteză din Italia. Conform planurilor de inovare ale RFI, urmează extinderea către alte linii de mare viteză.

Citește mai multe din Mapamond
» Citește mai multe din Mapamond
TOP articole