Antena 3 CNN Economic Speriați de recesiune, patronii trag obloanele, trimit angajații acasă și își vând afacerile pe internet: "Mă gândesc să plec din țară"

Speriați de recesiune, patronii trag obloanele, trimit angajații acasă și își vând afacerile pe internet: "Mă gândesc să plec din țară"

Georgiana Iuzic
2 minute de citit Publicat la 23:45 27 Aug 2025 Modificat la 23:46 27 Aug 2025
Patronii români nu mai așteaptă să-i doboare recesiunea și își scot afacerile la vânzare. Imagine cu rol ilustrativ. Sursă: Getty Images

Micii întreprinzători din România au decis să nu mai aștepte să-i doboare recesiunea și au început să-și scoată la vânzare afacerile pe internet. 

HoReCa și comerțul sunt sectoarele care furnizează cel mai mare număr de astfel de anunțuri, în care firmele sunt comercializate la cheie.

În București pe platformele de specialitate sunt sute de postări cu restaurante, hoteluri, cafenele si magazine scoase la vânzare. 

În paralel, numărul firmelor intrate în insolvență creste îngrijorător, iar principalul "acuzat" este regimul fiscal.

Antena 3 CNN a prezentat povestea lui Florin Stănică, un patron de local din sectorul 3. După 15 ani de muncă, investiții și sacrificii, Stănică a decis să înstrăineze afacerea.

Restaurantul său e scos la vânzare online pentru 800 de mii de euro. Actualul patron spune că ultimele creșteri de taxe i-au dat lovitura de grație.

Răpus de pachetul de austeritate, un patron din București își vinde afacerea după 15 ani

"Impozitul, de la 1%, s-a ridicat la 3%. La 1% era 1%, era altceva. Taxele la utilități aproape s-au dublat, dacă nu mai mult, de la pandemie până acum. E foarte greu. Acum chiar vreau sa vad. Ma gândesc dacă plec și din țară. Am rude în străinătate și parcă e mult mai bine", declară el.

Pe zona localuri - cafenele, sutele de oferte din Capitală includ afaceri de mărimi diverse, de la un restaurant plutitor din sectorul 1, listat la 1 milion de euro, până la un local cu specific italian în sector 4, pentru care vânzătorul cere 90.000 de euro. Alte anunțuri se referă la zeci de magazine și saloane de înfrumusețare.

"La 21% TVA, cu siguranță business-urile lor vor fi în pericol. Această mărire va avea un impact mult mai grav. Pe lângă afacerile care vor fi vândute, vorbim de locuri de muncă ce vor dispărea și de alte afaceri care, cu siguranță, vor intra în insolvență sau faliment", avertizează Radu Tănase, director executiv al asociației patronale HORA.

Magazinul Unirea, plin de spații goale, ilustrează declinul afacerilor din Capitală

În unele zone din București declinul se vede cu ochiul liber.

Magazinul Unirea, amplasat în centrul orașului, s-a umplut de spații goale. Branduri notorii de modă au părăsit locația, rând pe rând. 

Ultimul mare retailer de fashion a plecat în această vară, după 14 ani de activitate. 

"La etajul doi, în magazinul Unirea, au rămas doar spații goale. Foarte mulți au plecat din acest magazin. Mai sus, la etajul 3, nu mai este absolut nimic. Mai mult de atât, cei care dețin acest magazin au ales chiar să blocheze de tot intrarea către acest nivel", a constatat Georgiana Iuzic, corespondent Antena 3 CNN.

Potrivit unei analize Risco.ro, peste 2.000 de firme au intrat în insolvență în București în ultimul an, cu 32% mai mult decât în perioada corespunzătoare din anul anterior,

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole