Producătorul chinez de vehicule electrice BYD a construit cea mai rapidă supermașină electrică din lume, care rivalizează cu cele mai performante mașini pe benzină, stabilind un nou record cu o viteză maximă de 472,41 km/h.
Recordul a fost atins pe 8 august, pe pista de testare ATP Automotive Testing Papenburg din nordul Germaniei, de către modelul YANGWANG U9 Track Edition, produs de BYD, potrivit Live Science.
Având o putere de 2.960 de cai putere și un raport putere-greutate de 1.341,5 CP pe tonă, versiunea Track Edition a depășit recordul anterior pentru vehicule electrice, de 431,62 km/h, stabilit de Rimac Nevera R în luna iulie.
Această mașină este o versiune îmbunătățită a primei supermașini electrice BYD, YANGWANG U9, lansată vara trecută, care are „doar” 1.300 de cai putere. Chiar dacă este o versiune pentru circuit, Track Edition păstrează designul aerodinamic al modelului standard.
De asemenea, folosește același sistem de propulsie: patru motoare electrice independente, control al cuplului pe fiecare roată și un sistem de control al caroseriei, care menține mașina stabilă în timpul accelerațiilor, frânărilor sau virajelor.
Bateria cu fosfat de fier-litiu, cunoscută sub numele de „Blade Battery”, rămâne neschimbată. Forma sa plată și dreptunghiulară permite o răcire eficientă și o densitate energetică ridicată, potrivit reprezentanților BYD. Bateria poate fi încărcată de la 30% la 80% în doar 30 de minute.
Noul record aduce supermașinile electrice foarte aproape de rivalii lor pe benzină
Pentru a depăși recordul de viteză anterior al modelului U9 (n.r. 375 km/h, în august 2024), inginerii BYD au implementat un sistem de control termic personalizat pentru baterie și motor, adaptat condițiilor extreme. De asemenea, au adăugat „prima platformă de vehicule de serie cu tensiune ultra-înaltă de 1.200V”, au declarat reprezentanții BYD într-un comunicat.
Aceasta înseamnă că, în medie, bateria, motorul, sursa de alimentare, sistemul de climatizare și alte componente funcționează la o tensiune de 1.200 volți.
Marc Basseng, pilotul profesionist german care a stabilit recordul, a spus: „Anul trecut am crezut că am atins apogeul. Nu m-am așteptat să-mi dobor propriul record atât de curând. Dar iată-ne aici, pe aceeași pistă, cu tehnologii noi care au făcut acest lucru posibil.”
Acest nou record aduce supermașinile electrice foarte aproape de rivalii lor pe benzină. În prezent, cele mai rapide mașini legale pentru drumurile publice sunt:
- Koenigsegg Jesko Absolut, estimată să atingă o viteză maximă de 310 mph (500 km/h) — deși acest lucru nu a fost încă demonstrat în condiții reale;
- SSC Tuatara, care a atins o viteză confirmată de 295 mph (475 km/h).