x close

(P) „Podul lui Dumnezeu” din judeţul Mehedinţi, reabilitat prin Regio

08 Apr 2014   •   07:55
Peste 35 km din DJ 670, cel care traversează Podul natural de la Ponoarele (cunoscut ca Podul lui Dumnezeu) şi care leagă orașul Baia de Aramă de municipiul Drobeta-Turnu Severin, au fost reabilitaţi prin Regio. DJ 670 are o importanţă strategică pentru judeţul Mehedinţi, deoarece asigură legătura cu drumul european E70, facilitând fluidizarea transportului de bunuri şi persoane.

DJ 670 străbate un ţinut încărcat de legende. Locuitorii spun că Dumnezeu a construit podul de la Ponoarele pentru a-l ajuta pe sfântul Nicodim să treacă peste Tismana, fiind alungat de oamenii din localitate, după ce a dorit să construiască o mânăstire, aşa cum i se arătase în vis. Sfântul a blestemat locul din care a fost izgonit, ca apa să se zbuciume, să fie fără peşti şi să o înghită pământul. Blestemul s-a împlinit: de-a lungul râului sunt opt mori abandonate, iar în apă nu trăieşte nicio vietate.

Podul, format prin prăbuşirea unei părţi din Peştera Ponoarele, este alcătuit din piatră masivă şi este cel mai mare pod natural din România. Totodată, este al doilea ca mărime din Europa (30 m lungime, 13 m lăţime, 22 m înălţime şi 9 m grosime) şi singurul din lume deschis traficului rutier.

Dezvoltare economică durabilă
Proiectul s-a derulat pe o perioadă de patru ani şi a fost finalizat în toamna anului 2013. Lucrările au constat în modernizarea şi consolidarea unui tronson de peste 35 km din drumul judeţean, care asigură legătura interregională, prin drumul naţional DN67, la drumul european E70. Totodată, tronsonul reabilitat asigură legătura între judeţele Caraş-Severin, Gorj şi Vâlcea, pe traseul: judeţul Caraş-Severin - Clisura Dunării – Orşova – Drobeta Turnu Severin – Malovăţ – Marga – Balta – Ponoarele – Baia de Aramă – judeţul Gorj – judeţul Vâlcea. Proiectul a asigurat şi amenajarea intersecţiilor cu drumurile judeţene, comunale și laterale, execuţia de podeţe și acces la proprietăţi şi reabilitarea trotuarelor. S-au refăcut semnalizarea şi marcajele rutiere, s-a realizat un sistem de colectare a apelor pluviale și s-au efectuat lucrări pentru refacerea mediului natural.

Lucrările, recepţionate in iulie 2011, nu au fost scutite de probleme neprevăzute: din cauza fenomenelor naturale de eroziune şi a trepidaţiilor, a avut loc prăbuşirea unor blocuri de piatră din partea superioară a Podului Natural Ponoarele şi alte blocuri de piatră erau într-o stabilitate relativă. Cum podul se afla pe tronsonul de drum la care se făceau lucrări de reabilitare, a fost necesar să se restricţioneze circulaţia autovehiculelor cu greutate mai mare de 3,5 tone, fapt care a îngreunat activitatea constructorului în zonă. Soluţia găsită de CJ Mehedinţi a fost aceea a construirii unei variante ocolitoare a Podului lui Dumnezeu, fapt care a condus la fluidizarea traficului, reducerea nivelului poluării şi reducerea consumului de combustibil.

Realizarea proiectului a facilitat accesul pe pieţele de desfacere a produselor animale şi agricole perisabile din gospodăriile populaţiei, a redus nivelul emisiilor de noxe şi consumul de combustibil, a crescut mobilitatea populaţiei: în numai câteva luni de la finalizare, media zilnică anuală a traficului în zonă a crescut de la 1.196 la 2.500 de vehicule/24h. De asemenea, noul drum a permis creşterea încărcăturii suportabile pentru transporturi grele (lemn, produse de carieră, materiale de construcţii etc.), accesul mai rapid al maşinilor de intervenţii (pompieri, salvare, intervenţii telefonie/electricitate) şi a creat premisele dezvoltării infrastructurii conexe, ca, de exemplu, pârtia de schi de la Baia de Aramă.

Proiectul „Modernizare şi consolidare DJ 670 Marga (DJ607B) – Baia de Aramă (DN 67D) km 21+350-56+650, judeţul Mehedinţi” este finanțat prin Regio - Programul Operaţional Regional 2007-2013 și implementat în Regiunea de dezvoltare Sud-Vest Oltenia. Proiectul a fost depus în cadrul Axei Prioritare 2 – Îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale şi are o valoare totală de 41.087.968 de lei, din care cofinanţarea de la Uniunea Europeană a fost de 27.710.439 de lei.

Acesta este unul dintre cele 3.500 de proiecte finanțate prin Regio, în toate cele opt regiuni de dezvoltare, care contribuie la dezvoltarea oraşelor, reabilitarea drumurilor, modernizarea infrastructurii sociale, sprijinirea mediului de afaceri şi promovarea şi restaurarea obiectivelor turistice din România. Pe pagina www.inforegio.ro puteți consulta, pentru fiecare regiune de dezvoltare, harta proiectelor finanțate prin Regio - Programul Operațional Regional 2007-2013.

Parterneri
Parterneri
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri!
Nu, multumesc Accept
sati