x close

Cum un milion de euro a ajuns sa fie suficient pentru Goldman Sachs, cand inainte bancherii “nu se dadeau jos din pat” daca nu primeau 2-3 milioane

de Catalin Ciocan    |    27 Ian 2012   •   19:09
Gigantul american Goldman Sachs a castigat mandatul de vanzare a ofertei publice initiale de la Romgaz, cerand un comision care daca tranzactia va avea succes nu-i va aduce un profit mai mare de un milion de euro, pentru care inainte de criza nici nu ar fi s-ar fi gandit sa depuna o oferta , ceea ce indica faptul ca si la oferta de la Hidroelectrica se vor prezenta marii jucatori globali, potrivit unor  experti din piata de capital.  

“Este o schimbare pozitiva. Noi beneficiam de faptul ca in Polonia s-au terminat marile privatizari si nu mai are ce sa vina de acolo si mai beneficiam, daca pot spune asa, de imaginea proasta pe care o au acum tarile din regiune, in timp ce Romania este perceputa ca fiind stabila”, a declarat Dan Weiler, seful diviziei de corporate finance & investment banking din cadrul BCR, banca parte, alaturi de Goldman Sachs, din consortiul care intermediaza oferta Romgaz.

Daca in urma cu cativa ani, deal-urile interesante pentru jucatorii ca Goldman Sachs erau cele in care puteau ramane la final cu un profit de 2-3 milioane de euro acum situatia s-a schimbat radical si acestia si-au coborat mult asteptarile. 

 “Situatia de criza prin care trec departamentele de investment banking din lume duce la o concentrare a mandatelor, la un interes intr-o prima faza spre Asia si in prezenta lor la tranzactii la care inainte nici nu s-ar fi uitat”, spune un alt expert din piata de capital.  

Comisionul de 1,16% pe care l-a cerut consortiul condus de Goldman Sachs pentru intermedierea ofertei de la Romgaz este sub media pe piata, potrivit statisticilor privind fee-urile incasate anul trecut in cadrul ofertelor derulate in Europa, dar peste comisioanele cerute la ultimele privatizari din regiune din cauza faptului ca in Romania statul roman prefera sa nu-si asume niciun cost legat de oferte.

“In Slovenia s-a facut recent o privatizare la un comision de 0,6%, in timp ce ultimele privatizari in Polonia s-au facut la comisioane sub 1%”, a precizat Weiler. 

O statistica a Bloomberg de la sfarsitul lunii septembrie arata ca bancile de investitii au incasat, in medie, un comision de 1,88% din IPO-urile derulate in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, cel mai redus nivel incepand din 1999 de cand Bloomberg inregistreaza aceste date.
IPO-urile din Europa genereaza cele mai reduse comisioane, mai aratau datele Bloomberg. Companiile americane plateau intermediarilor, in medie, un comision de peste 5%, in timp ce in Hong Kong, media este de 2,2%. Media globala se apropia de 4%.

Un profesor de la Manchester Business School declara totodata pentru Bloomberg ca bancile se chinuie sa faca un profit in IPO-urile in care comisionul este sub 2%, deoarece acesta este in mare costul pentru operatiunile de due diligence, analiza si marketing.

La un comision de 1,16% din valoarea ofertei Romgaz, estimata intre un minim de 250 milioane de euro si un maxim de 400 milioane de euro, consortiul condus de Goldman Sachs ar incasa intre 2,9-4,6 milioane de euro. Scazand costurile estimate la 1-1,5 milioane de euro, ramane, in medie, un profit net de cel mult 2 milioane de euro, pe care banca americana il va imparti cu ceilalti intermediari: Erste, BCR, Raiffeisen si Intercapital Invest (subcontractor).

Si un alt consortiu care depusese o oferta pentru Romgaz, Citigroup-Societe Generale – BRD – ING Bank , ceruse un comision sub medie, respectiv 1,33%, insa la polul opus consortiul format din JP Morgan – UniCredit CAIB –Alpha Bank – BT Securities a venit cu un comision dublu fata de ceilalti competitori.

“Este posibil ca JP Morgan sa fi fost mai aglomerati decat ceilalti sau sa fi fost o modalitate eleganta de a iesi din tranzactie fara a leza partenerul lor UniCredit. Cand nu vrei sa faci un lucru, cer un pret mai mare, ca sa te asiguri ca nu il vei primi”, a spus un expert din piata de capital. De altfel, surse din piata spun ca JP Morgan chiar ar fi vrut sa se retraga la un moment dat, asa cum a facut-o Morgan Stanley, intrucat considera ca termenii impusi de statul roman nu sunt foarte “prietenosi”. Pana la oferta Romgaz, statul roman nu-si asuma nici un cost legat de pregatirea si derularea ofertei, dar in schimb putea sa nu tina conta de recomandarile intermediarilor, asa cum s-a intamplat la oferta Petrom din vara anului trecut, iar daca tranzactia esua, brokerii ar fi ramas cu costurile neacoperite. Greutatea numelor inscrise in cursa pentru castigarea mandatului Romgaz si-a spus insa cuvantul, onorariul pentru auditarea situatiilor financiare trimestriale si semestriale conform IFRS, care se ridica la cateva sute de mii de euro ramanand acum in sarcina companiei.

Anul trecut, locul intai in topul intermediarilor la nivel global a revenit Morgan Stanley, cu o valoare a ofertelor de 9,65 miliarde de dolari, urmati de BofA Merrill Lynch si Goldman Sachs, potrivit datelor firmei americane Renaissance Capital. JP Morgan si Citi s-au aflat pe locurile 4 si 5 cu sume de circa trei ori mai mici decat cele din cazul Morgan Stanley. Tot potrivit Renaissance Capital, Morgan Stanley si JP Morgan au fiecare in pregatire cate trei oferte pe piata americana, Citi are una, in timp ce Goldman Sachs nu figureaza pana acum pe “radare” cu nici o oferta.
 

Citeşte mai multe despre:

Goldman Sachs Romgaz comisioane
Parterneri
Parterneri
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri!
Nu, multumesc Accept
sati